Monday 11 February 2013

rasa nak menulis...

Banyak pintu yang harus dilalui dalam hidup ini.. samiza ezanie
Berbicara seketika dipetang ini... tetiba tangan ni gatal untuk menulis... meluahkan segala yang terlintas difikiran... take five sekejap... penat berfikir secara keras... kepala boleh jadi blur... kita memang perlukan rehat.. Terkadang apa yang kita fikirkan tak sama dengan apa yang orang lain fikir... Terima itu semua dengan hati yang terbuka dan positif serta ikhlas... Siapa kita untuk memaksa orang lain untuk dengar apa yang kita cakapkan... kalau lah boleh memang sungguh aman dunia ni.. semua orang mendengar kata.. tanpa kata tidak... memanglah bermimpi kalau berangan sejauh ini.. Baik jangan nak berangan.... bangun terus dari tidur kita tu... aku memang tak nak berharap banyak dalam hal ini.. Kalau orang tu tak ikut cakap kita.. kita redha dan tawakal saja... mungkin ada hikmah dan kebaikannya...

Aku mahu jadi manusia yang lebih memahami keadaan sekeliling walaupun kekadang tak termampu untuk menerimanya.. siapa aku nak menolak takdir.. jika takdir itu memang milik aku... berbicara yang terkadang tiada siapa yang mengerti... namun semua ini perlu rasional walaupun banyak hati yang perlu dijaga.. asalkan diri sendiri cuba memahami apa yang diri kita mahukan itu sudah cukup.

Bila aura positif datang dalam hidup kita, jangan pernah untuk menoleh kebelakang... pandang terus kedepan tanpa banyak berfikir apa yang akan datang pada kita... harungi dengan berani kerana Allah mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Namun tak dinafikan terkadang ada juga terselit aura negatif... namun jangan fikirkan sangat... terus buang aura negatif sebelum dia mempengaruhi fikiran kita. Kadang orang cakap kat kita, adakah mudah untuk membuangnya? Jawapan aku mudah atau tidak bergantung pada diri kita sendiri. Kalau kita mahu ia mudah ia akan jadi mudah begitu jua sebaliknya. Tepuk dada tanya selera... semua bergantung pada diri kita bukan pada orang lain.

Hidup ini memang sebegini... perlu kuat untuk menghadapinya... walau kita ni tak sekuat mana...

Hidup ini indah..
Samiza Ezanie
18.25pm



No comments:

Post a Comment