Saturday 20 April 2013

Sekeping tulisan...

Diam dan tengok 
Menjadi pemerhati dalam diam, nampak tak kisah tapi dia adalah orang paling kisah dalam dunia.  Dia lebih suka menyembunyikan diri dari menonjolkan diri dan sesekali akan menonjol dengan kata-kata semangat bila dia melihat orang yang dia sayang berada dalam keadaan yang tidak stabil. Dia lebih suka begitu dan lebih selesa begitu. Menjadi pemerhati senyap dan muncul bila perlu.

Ada masanya menjadi pemerhati dalam diam dia menyimpan satu rasa orang lain. Membuat analisa tentang apa yang berlaku dihadapan matanya. Membuat kajiselidik tanpa sekeping kertas yang dinamakan lapuran. Semuanya tersimpan kemas di dalam hatinya dan bila dalam sesuatu keadaan itu membenarkan dia berbuat begitu dia akan bertindak mengikut kemampuan diri. Usah disalahtafsirkan apa yang dia lakukan, memang dia dah ditakdirkan begitu.. selesa dengan keadaan dirinya yang begitu.

Biarkan dia membuat segala kesukaan dia kerana dia tidak pernah untuk menganggu orang lain. Itulah dirinya yang sebenar tanpa melibatkan orang lain. Dia mengambil berat pada semua orang sehinggakan terkadang dia lupa untuk mengambil berat tentang dirinya sendiri. Terkadang orang tak pernah tahu pun tentang apa yang dia perbuat kerana dia melakukan sesuatu bukan untuk balasan tetapi sekadar untuk memuaskan hati orang dia sayang.

Butakah mereka untuk menilai hatinya, kebaikan yang dia sudah tunjukkan.. sentiasa ada bila diperlukan. Adakah mereka sengaja mengambil kesempatan atas kebaikan dirinya, memujinya bila dapat sesuatu yang dihajatkan dan dibuang bila tak diperlukan... mengapakah begitu kejam dia diperlakukan.. Dimanakah rasionalnya perbuatan mereka. Dimanakah hati mereka... namun begitu jika hati dia sudah terluka siapa yang yang dipertanggunjawabkan... dia merana.. dia kecewa.. siapa yang akan bangunkan dia... Dia sendiri mencari kekuatan dan semangat yang hilang. Dia sendiri bertindak mengikut rasional hatinya.. dia bangun dan bangkit dengan caranya...

Nampak kuat diluar belum tentu kuat di dalam... Nampak dia tersenyum namun hatinya menangis.. Nampak dia ketawa tapi hatinya dah MATI..

Hanya dia yang tahu apa yang ada dihatinya ketika dan saat ini...

Samiza Ezanie
8.39am
21/04/13
KTDI UTM

No comments:

Post a Comment