Sunday 31 December 2017

Azam dan kejayaan.

Tahun baru dikaitkan dengan azam. Bagi Mak Jah sendiri tiada azam yang tertentu. Setiap hari adalah hari baru yang kita mesti lakukan sesuatu dalam hidup, buat saja yang kita rasakan berbaloi dan memberi kepuasan untuk diri sendiri. Bagi Mak Jah yang paling utama adalah memberi kepuasan untuk diri sendiri. Merasa puas dengan apa yang kita lakukan sebab kita tak boleh memuaskan hati semua orang. Adalah lebih baik puaskan hati sendiri dan tidak melanggar etika dan norma-norma kehidupan.
Buat apa kita teruja melihat kejayaan orang lain sedangkan kita boleh mencipta kejayaan itu. Kita juga mampu mencipta kejayaan seperti mereka. Kejayaan adalah subjektif dan persepsi kejayaan itu bergantung kepada diri kita sendiri. Contoh kita berjaya membuat jemput-jemput ikan bilis yang sedap dan lembut serta mendapat pujian daripada suami kita. Itu adalah kejayaan dan kepuasan bagi seorang isteri apabila hasil air tangannya mendapat pujian dari suami dan disukai serta jemput-jemput ikan bilis itu habis di makan. Mungkin pada orang lain ia sesuatu yang biasa tetapi bagi seorang isteri yang pertama kali dipuji oleh suami itu adalah luarbiasa. Mudahkan mencipta kejayaan.
Kejayaan tak semestinya di ukur dengan kereta besar, rumah besar dan berjawatan tinggi. Kejayaan itu apabila kita berjaya melakukan sesuatu yang sebelum ini kita tak mampu nak lakukannya. Jadi usah fikir apa yang orang kata tentang diri kita yang penting kita tahu apa yang kita buat. Bila kita dah berkahwin pastikan kita dapat restu daripada suami dan anak-anak. Restu mereka itu penting sebab syurga isteri dibawah tapak kaki suami. Jangan kita ngada-ngada nak curang pulak ya... kejayaan tak dapat cerai kita dapat nanti. (ini khas untuk isteri macam Mak Jah ya). Masa itu kita nangis airmata darah pun tiada guna.
Kadang-kadang hati kita perlu kering untuk mencipta kejayaan, ini bukan bermakna kita sombong dan berlagak. Bila kita buat sikap sebegini bukan kejayaan kita dapat kena maki lagi ada. Sikap kita itu sendiri penting, elakkan sikap negatif dalam diri. ia tak menguntungkan sesiapa.
begitulah pandangan Mak Jah tentang azam.
selamat tahun baru 2018.
Bila berada di atas jangan lupa pandang ke bawah.
Pemandangan dari atas itu memang cantik tetapi nak dapat pemandangan yang cantik kena daki tangga, penat sikit tetapi berbaloi. Begitu juga hidup. nak berjaya banyak onak dan duri yang kita kena tempuh.
Hidup kita hak kita..buat saja..

Siti hadijah Kusin

No comments:

Post a Comment