Saturday 10 February 2018

SPEAK 2018 yang menyeronokkan dan impak yang cukup positif.


Semalam Mak Jah menghadiri satu program yang bertaju "ROAD TOUR SPEAK WITH CONFIDENCE",  sejujurnya pandangan Mak Jah satu program yang cukup bermanfaat dan bagus untuk Mak Jah yang sering terlibat dengan 'public speaking'.  Banyak ilmu yang telah Mak Jah pelajari dalam bidang komunikasi.  Slot yang paling Mak jah suka adalah slot 'breathing' iaitu bagaimana cara bernafas dengan betul untuk meredakan emosi kita.  Ia seolah-olah perkara yang biasa tetapi menjadi luarbiasa apabila kita dapat mempelajari cara yang betul.


Sering mak Jah persoalkan bila orang sering menggunakan perkataan "FAHAM KE FAHAM" BOLEH KE BOLEH",  Mak Jah pernah bertanya sebelum ini kepada mereka yang sering menggunakan perkataan ini, tetapi bila Mak Jah bertanya mereka tidak memberikan jawapan yang tepat untuk Mak Jah.  Mak Jah adalah manusia yang percaya dengan fakta dan penerangan yang jelas, bukan main cedok perkataan itu dan guna.  Bagi Mak Jah kita tak perlu guna perkataan yang kita sendiri tak faham apa yang dimaksudkan ayat tersebut.  Semalam Tuan Rizal Rashid telah menerangkan secara terperinci berkaitan perkataan ini dan Mak jah cukup berpuashati dan gembira yang amat sangat sebab akhirnya Mak jah dapat jawapan yang tepat setelah sekian lama mencari jawapan itu.  Rasanya lebih dari 2 tahun untuk Mak Jah dapatkan jawapan ini.  Begitulah cerewetnya Mak Jah bila membabitkan persoalan yang memang Mak Jah nak tahu jawapannya secara ilmiah dan fakta. 

Ilmu yang kita pelajari dan bila kita kongsikan ia cukup bermanfaat untuk diri kita dan orang lain, Mak Jah sedar usia Mak Jah semakin meningkat dan masa sering mencemburui Mak Jah dan Mak Jah wajib mengambil langkah yang perlu agar hidup yang semakin singkat ini digunakan dengan sebaiknya.  Kita tak perlu mempersoalkan apa yang orang lain buat untuk kita, tetapi kita kena persoalkan apa yang kita buat untuk orang lain.  Jangan kita pernah rasa cukup dengan ilmu yang kita ada kerana ada orang lain yang lebih berilmu dari kita.  jangan sesekali bongkak dengan ilmu kita.  Kau rasa kau hebat.. ada orang lebih hebat dari kau... kau rasa kau lebih berilmu .. sebenarnya ada lagi orang lebih berilmu dari kau.  Sejujurnya tiada siapa yang lebih hebat melainkan SANG PENCIPTA iaitu ALLAH yang satu. 


Kadangkala tanpa kita sedar ilmu yang kita pelajari sering berkaitan dengan ilmu-ilmu yang lain.  Kita jangan taksub pada satu ilmu saja.  Kita perlu membuka ruang untuk ilmu lain masuk ke dalam diri kita.  Tidak semestinya kita orang psikologi kita hanya perlu mempelajari ilmu psikologi itu sahaja.  Kita perlu banyak belajar dan belajar ilmu yang lain..  Bagi Mak Jah menuntut ilmu ibarat kau tidak tahu apa-apa tentang ilmu tersebut.  Bila kau kosongkan diri kau, kau akan rasa bebas untuk menerima ilmu.  Lihat orang-orang yang berjaya, mereka tidak pernah mendabik dada dengan ilmu yang mereka ada.  Mereka kongsikan ilmu itu untuk digunakan oleh orang lain. 

SPEAK 2018 menjadikan Mak Jah lebih yakin untuk berkongsi ilmu yang Mak jah ada pada orang lain.  Mak Jah yakin Allah akan beri Mak Jah ilmu yang lain untuk menambah ilmu yang sedia ada.  Kita jangan suka buat sembang lebat atau sembang kari untuk menyakinkan orang lain, apatah lagi dalam bisnes.  Apabila kau bercakap tentang sesuatu pastikan kau cukup ilmu dalam bidang itu dan mahir untuk menggunakannnya... Jangan sesekali kau tahu baru E kau sembang macam kau dah khatam ilmu itu beratus kali.  Berkomunikasilah cara yang baik dan bermanfaat bukan berkomunikasi untuk menganiaya dan menipu orang lain.  Hidup kau tidak akan berkat dan kau sendiri akan susah untuk menghadapi orang lain.  Tak mengapa kau nampak bodoh di mata orang lain tetapi kau tak menipu dan menganiaya.  Kemahiran "sweet talker" jangan kau gunakan untuk menipu. Itu salah dan paling teruk. 

Semalam Mak Jah juga belajar tentang gelombang otak,  Beta, Alpha, Teta, Delta.  Seolah Mak Jah "recall" balik ilmu ini.  Mak Jah pernah mempelajari sebelum ini semasa mengambil Ijazah psikologi. Ia secara tidak langsung memantapkan lagi pengetahuan yang sedia ada.  orang sering kali mengatakan kepada Mak Jah kenapa suka beli buku.  Mak Jah memang suka membaca dan bila kau membaca, jiwa kau tenang dan bahagia.  

Dalam hidup kita perlu menambah nilai dalam diri kita.  Nilai yang baik bukan nilai yang buruk  Nilai yang ada dalam diri kau itu adalah kelebihan kau daripada orang lain..Usah kau ingat masa lampau kau yang tidak menyeronokkan kerana apa yang kau perlu FOKUS adalah apa yang kau lakukan sekarang.  semua orang ada kisah silamnya yang tidak menarik untuk dikongsi, tetapi kadang-kadang dengan kisah silam itu kau perbaiki diri kau dan kau menjadi apa yang kau nak jadi hari ini.  Segalanya ditangan kita sendiri bukan tangan orang lain. 

Komunikasi adalah perkara yang utama dalam hidup kita.  Komunikasi kita boleh pelajari dan carilah sifu yang tepat dengan apa yang kau hendak.  

Okeylah setakat ini dahulu cerita semalam Mak Jah yang penuh keterujaan. Carilah sifu yang tepat untuk menambah ilmu.,  Gunakanlah ejaan penuh, jangan malas sangat untuk menaip dengan ejaan penuh. Ia mendidik diri kita untuk lebih berkaliber dan berkeyakinan.  

Terima kasih
Mak Jah.
sentiasa mahu belajar. 

1 comment:

  1. игрии веледин баглин игрии веледин баглин
    игрии веледин баглин игрии titanium dioxide веледин баглин titanium car игрии веледин titanium steel игрии titanium trim as seen on tv веледин баглин игрии titanium bolts

    ReplyDelete