Tuesday 27 February 2018

Bergurulah.

Zaman teknologi atau zaman canggih, semua maklumat boleh di dapati semudah ABC.  Sekali klik banyak maklumat yang kita perolehi.  Kesahihan ilmu itu tidak dipastikan sama ada benar atau palsu.  Oleh itu berhati-hatilah, carilah guru yang pakar dan bertauliah untuk mendapatkan ilmu yang sahih dan benar.  Jangan sesekali menuntut ilmu tanpa bimbingan guru yang bertauliah.  Belajarlah sedari awal dan jangan sesekali cedok di tengah-tengah.  Ia amat merbahaya sekali, salah menuntut ilmu akan memberi implikasi buruk pada diri dan orang sekeliling.

Menuntut ilmu itu amat digalakkan, ia boleh menambah nilai diri dan den
gan ilmu itu boleh digunakan untuk menaikkan taraf ekonomi diri sendiri dan orang sekeliling.  Bila kita salah menuntut ilmu dan ilmu itu kita sebarkan maka berpanjanganlah ilmu yang salah tersebut dari asbab kita.  Sebagai manusia yang bertanggungjawab dan memegang amanah, maka carilah ilmu yang terbukti sahih dan berguru dengan sebenar-benar guru.  Jangan berguru semata-mata di internet,  Lagi salah bila kita hanya tahu ABC tetapi kita seolah-olah telah tahu sehingga Z.   Ibarat kita belajar peringkat sijil, tetapi kita berkongsi seolah -olah kita telah mempunyai PhD dalam ilmu itu.  Bahaya yang teramat jika ini terjadi.

Mempelajari sesuatu ilmu itu ada nilai tersendiri yang wajib kita bayar dengan wang, tenaga dan masa.   Banyak yang kita korbankan apabila kita mahukan sesuatu ilmu.  Jadi adalah tanggungjawab bersama untuk menegur sesama manusia, jika terdapat kekeliruan.  lagi-lagi ilmu yang salah dikongsikan dan dijadikan mata pencarian.  Dimanakah keberkatan rezeki itu?  Hidup perlukan wang tetapi jangan jadikan wang itu sebagai satu batu loncatan untuk menyebarkan ilmu yang salah.  Faham ke faham.  Kita tiada pilihan dan kita mesti faham apa itu ilmu yang bermanfaat dan bergurulah dengan orang yang betul.

Contoh, kita mahu berniaga tudung.. maka kita perlu mencari guru yang mahir proses pembuatan tudung, ia bermula daripada pemilihan fabrik, jahitan dan pemasaran.  Kita tak akan berguru dengan nelayan untuk berniaga tudung.  Nelayan tugasnya mengutip hasil laut atau sungai, mereka mahir dalam mendapatkan hasil laut.  Mereka mahir menggunakan perkakasan berkaitan dengan ilmu menangkap ikan. sama ada secara kecil-kecilan atau besar-besaran.  Rasanya kalau kita beri mereka fabrik, mahu jadi tali sauh fabrik tersebut. jelaskan...

hidup ini kita ada pilhan. buatlah pilihan yang tepat untuk diri kita, capailah apa yang nak dicapai dengan cara yang betul dan amanah pada diri.

Mak Jah.
Sentiasa mahukan imu yang baru.

No comments:

Post a Comment