Thursday 22 September 2011

Life must go on!!!

Terpaksa menghadapi situasi yang sama… 2 times… dalam masa 2 minggu..!! Redha je.. tak boleh nak kata apa.. Semuanya bagai terkunci dan terhenti tak mampu nak bersuara pun. Mata memandang tak sama bahu yang memikul..Bisa mendengar tapi tak mampu untuk untuk berbuat apa-apa. Akukah insan yang terpilih? Yang terpaksa lalui hal ini berkali-kali. Mudah bagi orang lain mungkin dan tak juga mudah mungkin… segalanya mungkin…

            Aku sudah lali dengan situasi ini.. aku dah tak mampu untuk kata apa.. diam itu adalah lebih baik.. redha, ikhlas, tawakal dengan ketentuan Allah.. Mungkin ini cara Allah nak tunjuk pada aku salah satu cara menghayati nikmat hidup ini.. Tak semua dapat merasai, alami apa yang aku lalui kini.. Berbagai perasaan bercampur baur, sedih, kesal dan entah apalagi perasaan menjadi satu..

            Bagaimana staff hospital boleh bersabar melayani semua karenah pesakit dan keluarga pesakit mengapa tidak aku menjadi seperti mereka.. Bagaimana mereka boleh menghadapi saat-saat genting itu tanpa rasa gentar dan takut… suka atau tidak mereka tetap lakukan juga demi sebuah tanggungjawab yang diamanahkan.. mereka harus sabar dan tabah.. Aku kena belajar dari mereka.. Belajar untuk menjadi tabah dengan segala dugaan yang datang.. Belajar sabar, tenang, mengawal emosi.. menyembunyikan kesedihan demi sebuah tanggungjawab.. Redha se redhanya….

            Aku juga macam mereka melihat kematian di depan mata.. melihat mereka yang nazak menunggu saat untuk pergi menghadap Illahi… tak kira apa bangsa pun.. kesedihan ditinggalkan orang yang disayang… Ibu kehilangan anak… isteri kehilangan suami dan pelbagai perhubungan lagi.. Kepayahan seorang doktor mencari kekuatan untuk memberitahu keluarga bahawa mereka telah kehilangan orang yang disayang…

            Aku melihat sendiri betapa sukar dan tidak ada erti putus asa bagi seorang doktor menyelamatkan nyawa… kita terkadang terlupa tentang jasa mereka.. menuding jari jika mereka tidak mampu mnyembuhkan penyakit kita… tapi tahukah kita bahawa mereka telah berusaha sebaiknya.. Aku sendiri melihat seorang doktor tidak percaya yang pesakitnya sudah tidak bernafas.. mencuba berbagai cara mengembalikan nafas mereka.. sanggup memanjat katil membuat CPR dan berbagai cara yang aku sendiri tidak tahu. Seakan ingin mendekati mereka memberi sedikit kekuatan. Tapi siapalah aku.. aku sendiri juga tidak kuat dengan dugaan yang datang…

            Aku sendiri melihat betapa kehampaan terpamer diwajah mereka bila gagal menyelamatkan nyawa… mereka juga manusia seperti kita bukan robot yang tak punya perasaan…. Mereka juga tak mampu melawan takdir.. mereka hanya mampu berusaha dan segalanya Allah yang menentukannya… Pujian dan ucapan terima kasih tidak cukup untuk mereka.. Menghargai, memahami dan bertolak ansur dengan mereka adalah yang terbaik buat mereka…

            Mungkin ini cara Allah untuk aku menebus dosa.. mencurah kasih sayang pada ibubapa disaat mereka sudah diambang senja. Masa mereka tak panjang.. memang ajal dan maut jodoh pertemuan di tangan Allah. Kita kena percaya pada qada dan qadarnya.. Setiap apa yang berlaku da hikmah yang tersembunyi. Menguji aku sebagai anak.. sering dikatakan ibubapa mampu menjaga 10 orang anak tapi 10 orang tidak mampu menjaga kedua ibubapa… benarkah?.. Aku harap aku tidak tergolong dalam golongan ini.
.
            Aku bukanlah anak yang terbaik tapi aku cuba buat yang terbaik untuk mereka… memang mudah untuk berkata-kata tapi tidak mudah untuk melaksanakannya.. Perlu kekuatan apatah lagi aku punya tanggungjawab sebagai isteri, ibu, anak, adik, kakak, pekerja dan pelbagai tanggungjawab. Aku perlu menjaga semua hati agar tiada yang terguris. Tak semua orang akan faham situasi kita… Hanya segelintir yang mengerti..

            Tanggungjawab agak sukar dilaksanakan tanpa kerjasama semua orang. Tolak ansur bersefahaman saling berkait antara satu sama lain. Jika tanpa semua ini.. tiada apa yang mampu dilaksanakan dengan baik..

            Terkadang kita terfikir mengapa kita.. persoalan itu terus bermain diminda kita.. mencari jawapan namun… hanya Allah yang lebih mengetahui apa kenapa mengapa ini semua berlaku kepada kita.. Sesukar manapun kita harus menelan situasi ini, mengawal emosi.. bersikap tenang biarpun jiwa penuh kecelaruan..

            Mungkin ini yang telah disuratkan untuk aku dan ada maksud yang tersirat dan rahsia yang tersembunyi.. kita tak kan tahu,, Hanya Allah lebih mengetahui dan kita harus terima. Sabar dan tenang selalu.. Life Must go on…

            Dugaan… ujian… mematangkan kita tanpa kita sedar.. Ini janji Allah pada hambaNya.. Tak kan ada sesuatu kejadian itu tanpa sebab musababnya.. redha…

“ Life is fantastic! Spend some time chasing romance. Laugh, share and experience life. We don’t have time to throw our lives away! We get one shot at life!” – Aaron Lumpkin.


Samiza Ezanie..
20/09/2011
2.00 am
Wad Kecemasan
Hospital Batu Pahat, Johor…

No comments:

Post a Comment