Tuesday 14 February 2012

Sentiasa berfikiran positif agar hidup lebih baik...

            Hidup ini perlu sentiasa berfikiran positif biar apa jua yang datang melanda.. terkadang kita sukar untuk menerima keadaan itu kerana kita menganggap itu pengakhiran hidup kita.. Bagi aku hidup ini perlu dinikmati sebaiknya... siapa pun akan menerima dugaan dalam hidup tapi kita kena redha dan percaya ada hikmah disebalik semua kejadian ini.. Allah tak kan menguji hambanya jika hambanya itu tidak mampu untuk menampung segala ujiannya. Semakin Allah uji kita itu bermakna Allah sayang kita... Allah nak kita sentiasa ingat padaNya..
          Biarpun terkadang ujian itu menjadikan kita jatuh namun kita kena berfikir dari sudut yang positif siapa yang tak pernah buat silap dalam hidup mereka.. semua orang pernah membuat silap dan kita harus jadikan ianya sebagai satu semangat untuk bangun dan meneruskan kehidupan dengan jalan yang lain. Jangan kita lalui jalan yang sama kerana kita dah tahu jalan itu akan membuatkan kita jatuh semula belajar dari kesilapan kita itu.. Kita harus pastikan jalan yang kita pilih itu bukan jalan yang salah dan tak menyalahi undang-undang negara dan agama kita.
        Terkadang apa yang kita lakukan akan mendapat persepsi yang berbeza. Ada setengah orang memandang dari sudut positif ada pula yang memandang dari sudut negatif. Kadang kita tak terniat pun untuk menyakitkan hati sesapa tapi itulah kehidupan namanya.. Tak semua orang suka apa yang kita perbuat tapi kita harus yakin dengan diri kita.. Bukanlah nak tunjuk kita ni bagus atau hebat tapi lebih kepada untuk memuaskan hati kita dan mencabar diri kita. Adakah kita mampu membuat sesuatu yang tak terfikir oleh kita sebelum ini.
        Mungkin dulu kita senang dibuli dan mudah merasa rendah diri tapi kita tidak harus berada ditempat yang sama.. membiarkan diri kita terus hanyut dengan apa kehidupan masa lalu kita. Kita harus bangkit dan mencari alternatif untuk menjadikan diri kita lebih baik. Setiap orang mempunyai perasaan dan emosi namun kita tidak harus terbawa-bawa oleh emosi kita itu. Harus fikirkan perasaan orang lain juga.. namun sebagai manusia biasa kita tidak boleh memuaskan hati semua pihak.. Berfikir dan bertindak mengikut akal fikiran yang waras dan bukannya bertindak mengikut emosi...
        Hidup kita ini hanya pinjaman semata.. nikmati sebaik-baiknya.. berbicara cukup mudah tapi melaksanakan cukup sukar.. Berpijak di bumi yang nyata dan jangan sesekali melatah dengan teguran yang diterima.. Sentiasa positif dan jangan sesekali menoleh ke belakang jika kita dah tahu jalan yang dibelakang itu cukup pahit untuk kita ingati semula...
       Siapa pun diri kita jangan pernah anggap diri kita bagus sangat.. tiada yang lebih bagus dan hebat selain dari Allah yang Esa.


Hidup ini indah nikmati sebaiknya

Samiza Ezanie
7.23pm 14/2/12

6 comments:

  1. ya hidup ini indah nikmatnya thk membagkitkan semngat hana balik ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 hana.. akak harap hana akan mengapai apa yg hana impikan... (^_^) good luck!

      Delete
  2. Bismillah,

    Tumpang singgah ya tuan rumah. Boleh baca entri saya:
    http://carehappytips.blogspot.com/2015/03/muhasabah-diri-agar-kekal-positif.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. bismillah... Assalamualaikum.. silakan masuk..saya akan baca entri awak....

      Delete