Tuesday 27 March 2012

Dua Jiwa Jadi Satu Bab 7

BAB 7
            Malam itu berakhir dengan mencatitkan satu sejarah dalam hidup Rabiatul Adawiah dan Azman Adib tanpa siapa menduga namun ketentuan Allah tiada siapa yang tahu. Mungkin ini yang terbaik untuk mereka berdua.
            Ucapan tahniah dari mereka membuatkan hati Rabiatul cukup sebak dan tak mampu untuk menahan airmata. Benar jodoh itu tiada siapa yang tahu bila dia akan datang pada kita. Kita tidak tahu pun siapa pasangan kita biarpun dia hanya di depan mata kita. Macam Azman berkata dia tak menjangka jodohnya di depan mata. Sukar untuk percaya gadis yang dicari sudah 6 tahun di hadapannya tanpa pernah dia sedar sebelum ini. Kuasa Allah tiada siapa yang tahu hanya DIA yang tahu.
            “Apa yang Atul menungkan.. mungkin ini jodoh yang terbaik untuk Atul. Abang Rais rasa Man cukup sempurna untuk menjadi seorang suami yang boleh memberi kebahagiaan untuk Atul. Abang Rais tak nampak kekurangan dia. Memang benar true colour seseorang itu hanya akan dilihat selepas kita kawin tapi Abang Rais rasa Atul dah cukup dewasa dan matang untuk membuat pilihan. 6 tahun menjadi rakan sekerja tak kan Atul tak tahu lagi siapa Man.
Abang Rais rasa inilah diri dia yang sebenar tak hipokrit berani meluahkan cinta di depan orang yang baru dia kenal. Atul ingat senang ke seorang lelaki tu untuk meluahkan perasaan di depan ramai orang untuk memilikki seorang gadis yang dicintai. Dia benar ikhlas untuk memilikki Atul. Jangan sia-siakan peluang yang ada kerana belum tentu kita kan dapat peluang yang sebegini lagi. Percayalah.. dia lelaki yang baik..” panjang lebar Abang Rais meluahkan kata yang perlu untuk menyakinkan adik angkatnya yang masih terkejut. Perlahan dia menghela nafas, jangan jadi seperti abang.. siksa jiwa Tul.. Bila kita hanya bertepuk sebelah tangan, memang isterinya dulu pilihan hati tapi tidak bagi isterinya yang berkawin atas permintaan keluarga. Dia tidak pernah minta untuk dikecewakan tapi ada hikmahnya untuk semua ini.
            Rabiatul memandang sayu wajah Abang Rais yang menyeka airmata yang mengalir tanpa disedari. Kenapa Abang Rais menangis? Dah sudah apa pulak masalah ni.. Jeman ni pun mana pulak perginya tadi kata nak ambik barang dalam kereta tapi lamanya…
            “Abang Rais kenapa menangis?” soalan budak darjah satu.. bendul punya Atul..
            “Mana ada menangis, mata ni masuk habuk..” dengan senyuman Abang Rais menjawab. Macam budak tadika je jawapan.
            “Uii! Ingat Atul ni dak tadika ke? Jawapan tak boleh blah abang ni.. Why! Can we share if u don’t mind?” speaking London lak aku dengan Abang Rais. Sorry bang terlepas..
            Nothing.. Abang ok hanya teringat ex wife abang, so.. Atul macam mana?” tak habis lagi ke Abang Rais ni… ingat dah habis tadi.
            “Nak kena jawab ke?” soalan balas soalan bendul punya budak.. Abang Rais memberikan isyarat ingin meluku kepalanya. Dia hanya tersengih membariskan giginya yang putih..
            “Ok! Ok! Orang jawab.. Abang Rais kena faham yang Atul ni macam kena sengat lebah. Masih terasa bisanya ni.. Cuba abang fikir Atul rapat dengan Man tak sampai seminggu dah ajak kawin..”
            “Bukan Atul dah kenal 6 tahun ke?” potong Abang Rais.
            “Boleh tak Abang ni dengar sampai Atul habis cakap. Malaslah nak cerita macam ni..” nada rajuk sudah berbunga. Comellah sangat buat perangai macam tu getus hati Abang Rais.
            “Ok.. habiskan..” ambik kau budak kecik Abang Rais sudah bulatkan mata.
            “Ok, orang faham cinta itu tak perlu masa untuk dia lahir.. tak perlu syarat dan isyarat untuk dia hadir. Dia datang tanpa diundang, siapa pun berhak untuk bercinta itu Atul faham sangat. Atul bukan menolak Cuma Atul perlukan masa untuk memberikan jawapan. Ini masa depan Atul, Atul yang akan hidup dengan dia. Sekatil, sebantal dengan dia. Atul tak nak tangkap muat je, nanti Atul dengan Man yang susah. Ok! Atul memang terharu dengan apa yang Man buat kat Atul. Bohonglah kalau Atul tak bahagia sepanjang bersama dengan dia tapi Atul keliru sebab Man yang temankan Atul sekarang ni tak sama dengan yang Atul kenal selama 6 tahun ini.
Sikap dan cara dia cukup berbeza, Abang Rais nak tahu tak Man tu orang yang serius tak banyak cakap.. susah nak senyum. Senang cerita dia seorang yang susah nak didekati. Bagi dia kerja adalah keutamaannya, jadi.. sekarang ni Atul keliru dengan sikap dia. Siapa dia sebenarnya.. Adakah ini Man orang yang sama atau orang lain sebab perwatakan, cara dan sikap cukup berbeza dengan yang Atul kenal sebelum ini. Honestly, Atul sudah terpaut dengan Man yang sekarang ni.. tapi… Atul keliru dan masih mencari jawapan. Abang Rais kalau boleh Atul tak nak hampakan hati sesiapa sebab Atul tahu betapa sakitnya bila kita dikecewakan, Atul tak nak jadi orang yang mengecewakan. Harap abang faham penjelasan Atul…” nak menangis Atul dengan kata-katanya sendiri. Abang Rais mengeluh perlahan.
            Tanpa mereka sedar tadi Azman berada betul-betul dibelakang mereka. Azman memberi isyarat tangan kemulut tanda meminta Abang Rais membiarkan Atul meluahkan segalanya.. dia ingin mendengar luahan hati gadis itu..
            “Kenapa Atul tak cuba?” provok Abang Rais.
            “Abang Rais, Atul tengah cubalah ni.. macam Atul kata tadi, hati ini memang dah terpaut dah… cuma masih keliru dengan sikap sebenar Man.. beza sangat dengan yang Atul kenal. Dahlah serius garang macam singa.. Atul pernah nampak dia marah orang sampai orang tu menangis. Kalau perempuan tu adatlah tapi ini lelaki. Cuba Abang Rais bayangkan betapa garangnya dia.. takutlah Atul nanti bila dah kawin dia garang dengan Atul. Belum dapat bolehlah cakap.. nanti dah kawin lain jadinya.. tak ke haru..” manjalah pulak budak kecik ni.. apa dah takut pada benda yang tak berasas..
            “Jap! Abang Rais bayangkan ek..” pap! Dia menepuk bahu Abang Rais.. orang serius dia main-main pulak..
            “Abang boleh tak serius… uh!” geram tahap petala 7 ni…
            “Ok! Ok! Abang Rais tengok dia ok je.. sempoilah dia tu.. Atul kena ingat dalam waktu kerja kena ikut protokol dan undang-undang. Kita kena tengok juga kerja dia tu sebagai Safety and Health Officer jadi dia perlu tegas. Apa yang berlaku dekat tempat kerja adalah tanggungjawab dia. Cuba Atul fikir kalau dia jenis yang tak serius, main-main banyak bergurau orang tak kan hormatkan dia. Apa akan jadi pada keselamatan pekerja dan syarikat.. lu fikirlah sendiri!” dah macam Nabil Raja Lawak pulak Abang Rais ni.. Rabiatul tersengih dengan kata-kata Abang Rais. Betul juga ek… adui! Berat!berat! apalah nasib aku ni…
            “Apasal terdiam, tadi sibuk menjawab mengeluarkan fakta ke auta abang pun tak tahu,” Abang Rais menyambung bila dia melihat Rabiatul tersengih tanpa dia menyedari Azman sudah berdiri betul-betul disebelahnya.
            “Tak kenal maka tak cinta, dah kenal ni.. Man dah jatuh cinta..” Azman spontan bersuara.
            “Opocot! Mak Kau!” terkejut aku dengan budak Jeman ni. Dia ni memang dah hilang skru. Boleh terkeluar jantung aku ni lau selalu dia buat benda ni… geram dowh!!!
            “Melatah pulak Atul ni?” Abang Rais dan Azman bantai gelakkan Atul yang sudah merah muka menahan marah dan geram.
            “Korang dua orang ni lebih baik masuk Tampoi.. malas orang nak layan, tidur lagi baik.. selamat malam..” baik cabut sebelum rentung dikerjakan dengan Abang Rais dan Azman yang sudah hilang skru.
            “Atul! Tak kan merajuk kot?” Abang Rais menjerit bila melihat Atul melangkah pergi. Biarlah budak kecik tu.. nanti sejuk hati dia. Azman hanya mampu menggelengkan kepala.
            “Man, selami hatinya dalam-dalam. Apa yang Abang kenal, Atul memang seorang yang sukar didekati tapi bila dia dah sayang seseorang tu dia akan berikan sepenuh kepercayaan pada orang yang dia sayang. Orang yang sanggup susah demi seorang yang dia sayang,” Abang Rais menepuk lembut bahu Azman.
            “Insyallah bang, pelik budak seorang ni. Pandai dia mengata kita garang, susah nak senyum dia pun dua kali lima juga. Nak buat macam mana cinta punya pasal kena terima dia seadanya. Kekurangan dan kelebihan dia. Man memang dah jatuh cinta kat dia dah tahap terduduk dah ni.. kalau boleh malam ni jugak nak ajak menikah..” gelojoh betul budak Jeman ni..
            “Insyallah jika niat kita baik Allah akan perkenankan. Sama-samalah kita berdoa.. jomlah anak-anak abang pun dah tidur ni. Tak apa ke abang tidur kat bilik Man ni?” Abang Rais bertanya lagi untuk kepastian, manalah tahu Man tidak selesa bila dia menumpang. Nak balik Ulu Tiram sian anak-anak dah malam. Tadi sebenarnya dia nak menyewa bilik tapi Azman melarang.
            “Tak apa bang, Man lagi suka sunyilah seorang-seorang. Jom Man dukung si kecik ni..” mereka berjalan beriringan menuju kebilik hotel. Entah apa jadi kat budak kecik yang merajuk tu. Jap lagi aku pujuklah.. telefon kan ada.. cetus Azman sendiri.


            Deringan telefon bimbit mematikan lamunan Rabiatul. Sapalah yang call aku malam-malam ni.. pantas dia mengambil telefon bimbit. Emmm.. Jeman.. malas nak layan. Budak hilang skru.. Deringan itu mati tanpa dia peduli. Setelah dua panggilan tak terjawab bunyi mesej kedengaran.. tak putus asa budak Jeman ni..
            “syg jgnlah marah Man minta sori..”
            Hancur bahasa dibuat budak Jeman ni..
            “sori naik lori..” hehehe padan muka kau Jeman..
            “Lori x de…”
            “Jalan kaki..”
            “Kaki skit..”
            “duduk situ diam2..”
            “syg teman ek..”
            “malas.”
            “rajinlah..”
            “malas..”
            “Man dtg bilik Atul kang..”
            Erk! ayat apa pulak ni.. lari tajuk apa.. Jeman…
            “Nak kena tgkp bsah,”
            “Kita nikah..”
            Sah budak sorang ni memang dah sewel tahap gaban..aiyork!
            “x nak’”
            “naklah,”
            “x nak x nak xnaklah..”
            “naklah.. naklah.. naklah,”
            “Man ni sewel..”
            “Atul yg buat Man sewel..”
            “mana ada,”
            “Ada.. Man call ek!”
            “x boleh.. dh mlm.. nk tido gd nite”
            “ok gd nite.. jmpa esk Man tgu.. luv u..”
            Rabitul membiarkan mesej yang terakhir dari Azman tanpa jawapan memang dah sah budak Jeman ni dah sewel tahap gaban, dinosaur dan sewaktu dengannya.. Begini cepatkah untuk aku mengakhiri sebuah perhubungan ini.

No comments:

Post a Comment