Saturday 19 January 2013

Impian dan realiti...

gambar hiasan
Bila berbicara tentang impian.. semua orang suka mengimpikan sesuatu yang indah, terkadang memang pelik sungguh.. dan ada juga impian itu agak mustahil untuk dicapai.. bagi aku impian perlu ada dalam diri manusia..

Apakah IMPIAN kita?
Impian satu keinginan dalam diri manusia. Menginginkan sesuatu untuk dirinya dan orang yang berada disekelilingnya. Sukar atau mudah untuk mencapainya bergantung pada apakah impian itu? Bukan mudah mengapai segala impian kita, terkadang perlukan pengorbanan dari diri kita sendiri dan orang sekeliling kita. Impian bukannya hanya sebagai menanam tebu ditepi bibir.. impikan sesuatu TETAPI tidak berusaha untuk mengapainya... ibarat menanam pokok tanpa disiram air dan dibaja. Memang impian itu akan terkubur begitu sahaja..

Impian.. perlu diusahakan dengan sebaiknya... untuk mencapai satu impian kita perlu draftkan apa yang perlu dilakukan..
1) Perancangan..
    Merancang impian kita, mengikut kesesuaian diri kita dan apakah impian itu mudah atau sukar untuk digapai. Buat perancangan jangka pendek dan panjang. Tetapkan matlamat kita bila impian itu wajib berjaya dilaksanakan. Merancang dengan teliti mengikut langkah-langkah yang sudah dikenalpasti. Jangan syok sendiri tanpa fakta. Akan menyusahkan diri sendiri.. Perancangan biar betul-betul.. jangan sibuk dok merancang perlaksanan tu tak ada.. tak guna jugalah kan?

2) Perlaksanaan
    Melaksanakan sesuatu impian itu mengikut perancangan yang telah dibuat pada awalnya. Jangan "jump step" susah hendak menguruskan semula. Ikuti langkah-langkah perancangan. Pastikan ianya betul dan tepat. Jangan sesekali mengubah tanpa fakta yang betul. Jangan dok pandai-pandai ya nak menukar segala bagai perancangan tu... memang nak kena ketuk kepala tu...

3) Mencapai Matlamat
   Apakah matlamat kita untuk mencapai impian kita. Tetapkan matlamat kita jangan buat sambil lewa.. tak mudah untuk tetapkan hati sebenarnya.. kena kuat menahan segala dugaan dan ujian yang datang. Terkadang ujian yang datang tidak disangka-sangka. Kita perlu mencari penyelesaian secepat mungkin untuk tidak gagal dalam mencapai matlamat. Mencapai matlamat tu perlu dik non.. jangan buat sesuka hati potong Q atau berhenti.. baik tak payah ada matlamat.

Contoh: Impian - Mendapat segulung ijazah bagi yang berumur dan berkeluarga.

Mesti nak dapat dia ni....
1) Langkah pertama - Perlu ada perancangan yang betul, bila dan dimana? Berapa lama? Perbelanjaan?  Masa? Sesuai atau tidak perancangan yang dibuat? Ambilkira semua sudut jangan buat cacamarba.. Mesti fikir dan ambil kesemuanya secara positif dan negatif. Apa kelebihan dan keburukan?

2) Langkah Kedua - Perlaksanaan mengikut perancangan yang dibuat. Pertama, kenalah buat permohonan mengikut jurusan yang mahu diambil. Setelah menerima jawapan bersiap sedia untuk mendaftar. Mengikut tutorial dengan jadual yang telah disediakan jangan ambil mudah sahaja. Pastikan belajar bersungguh-sungguh.

3) Langkah Ketiga - Mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Pastikan berkerja keras untuk mencapai matlamat. Jangan ikut suka hati mak bapak tiri laki mak dia.. memang tak berjayalah kan.. Pastikan akan mencapai segulung ijazah dalam waktu yang ditetapka... Yahooooo! berjaya...


Apapun impian kita.. jangan jadi macam angan-angan MAT JENIN. Pandai berangan tapi satu apa pun tak dibuat.. memang tak akan menjadi.. akhirnya jatuh gedebus... kan dah sakit badan..
Jadi setiap apa yang hendak dibuat perlu ada perancangan, perlaksanaan dan matlamat. jangan buat macam hangat-hangat tahi ayam.. memang tak akan berjaya.. bagi aku impian perlu ada dalam setiap diri manusia. Perlu ada anjakan paradigma dalam diri kita. Jangan biarkan hidup kita dibelenggu sikap malas dan negatif.. Perlu berusaha untuk berjaya. Jangan kata TIDAK pada apa yang kita impikan. Biarlah apa orang nak kata yang penting apa yang kita buat itu betul dan tidak melanggar norma-norma kehidupan kita..

Hidup ini cukup indah nikamati sebaiknya...
Samiza Ezanie.. peace yoooooo.



No comments:

Post a Comment