Sunday 27 January 2013

Tiba-tiba jemari ini gatal untuk menulis..

gambar hiasan
        Bertemankan muzik Richard Clayderman, petikan pianonya menusuk terus ke kalbu aku tanpa dapat aku sekat biarpun aku baru saja mengenali dia.. Bagi aku dia seorang pemuzik yang hebat, dulu aku hanya tahu Mohram, Kenny G, Kitaro, Mozart, Beethoven, Vanessa Mae.. tetapi kini aku mula mengenali beberapa nama lain yang bagi aku punya aura tersendiri seperti Raul Di Blasio, Karin Leitner dan Bogdan Alin Ota( dia bekerja biasa.. tak silap aku berkaitan dengan mesin fotostat..) dan pemain piano terpantas di dunia Andre von Melochin dan sedang aku mencari muzik-muzik yang sedap untuk aku dengar.. aku terjumpa budak kecil ini.. Yoo Ye Eun.. hanya berusia 5 tahun.. dia sebenarnya seorang gadis buta tapi dia boleh bermain piano dengan baik hanya dengan mendengar muzik terlebih dahulu atau dengar orang menyanyikan sesuatu lagu dan dia boleh memetik piano dengan begitu yakin.. Subhanallah.. Keajaiban yang Allah tunjukkan depan mata kita sebenarnya membuka mata kita untuk terus berfikir dan mencari rahsia yang tersembunyi..

        Kadangkala bila ada masanya aku mahu berfikir secara aktif dan mahukan suasana yang agak brutal aku akan dengarkan muzik BIGBANG dan SUPERJUNIOR. Agak pelik bagi sesetengah orang yang dah agak berusia mendengar lagu sebegini tapi bagi aku muzik ini seni.. Dia tidak pernah memilih siapa pun pendengarnya.. Bagi sesetengah orang akan berfikir orang seni ini agak pelik dari segi cara dan pemikiran. Apapun pendapat mereka itu hak mereka. Bagi aku.. hidup ini simple.. berfikir secara positif, bertindak secara positif.. buat apa yang kita mahu buat tanpa mudah mengalah dan buat sesuatu dengan yakin tanpa perlu memikirkan akan kekalahan atau kegagalan. Hanya fikir akan kejayaan yang akan digapai.. simplekan?

gambar hiasan
        Bukan mudah untuk kita berfikir tanpa memperdulikan orang disekeliling kita. Perlu juga fikir tentang mereka, yang penting jangan sampai ada hati yang terguris.. itu sudah cukup. Jaga nama baik orang sekeliling kita.. sebelum kita bertindak perlu buat timbang tara.. kebaikan dan keburukan.. kesan dan akibat.. setelah kita yakin semua itu sudah diambil kira.. DO IT! 

        Mengubah diri menjadi positif agak sukar sebenarnya.. sebelum aku menjadi positif banyak halangan yang harus aku tempuhi.. bangun dari kegagalan yang cukup sukar, kekecewaan dalam hidup dan kepayahan akibat dugaan yang datang.. Benar.. Allah menguji hambaNya mengikut kemampuan mereka. Bagus juga aku diuji kerana dengan ujian itu aku mampu ke tahap sekarang. Terlalu banyak dugaan dan tak mampu untuk aku ingat satu persatu.. bagi aku tak perlu mengingatkan saat yang mendukakan kerana akan menjadikan hidup aku jadi negatif.. Biarlah dia terus menjadi bahan sejarah dalam hidup aku. Tak perlu dikenang dan diungkit lagi.. kerana tanpa luka kita tak mampu untuk bangun seperti sekarang.. sebenarnya luka itu bahagia..

       Apa yang penting setiap sesuatu kejayaan yang digapai ada orang dibelakang kita.. kita tak mampu untuk bergerak sendiri.. bangun sendiri.. pasti ada tangan yang menghulur dan pasti ada tangan yang menarik.. hargailah mereka yang sentiasa ada untuk kita.. bagi aku.. keluarga banyak memainkan peranan untuk sesuatu kejayaan dan kebahagiaan. Mereka ada untuk kita saat senang mahupun susah.. saat menangis.. saat ketawa.. mereka sentiasa ada.. rakan memang ada.. tapi mampukah mereka menjadi seperti keluarga kita.. jika ada mungkin satu dalam sejuta.. aku bersyukur aku juga punya kawan seperti ini..

       Alhamdulillah.. segala pahit manis dalam kehidupan aku ini cukup banyak dan kenangan itu cukup indah untuk diredah.. Colourful of life! Fantastic! Believe or not! Failure is step to success..
Jangan toleh belakang.. move on!!!!!!


Nukilan rasa,
Samiza Ezanie
27hb Januari 2013 

No comments:

Post a Comment