Friday 2 December 2011

Dua Jiwa Jadi Satu bab 1

Suasana petang ini cukup merimaskan, membosankan hanya kedengaran bunyi radio dengan DJ HotFM yang berceloteh.. lagu-lagu yang dimainkan kadang membolehkan kita rasa tenang… sekarang ni tenang ke?
            Aku tak mengerti perasaan ini yang bercampur baur.. Banyak kenangan mengusik jiwa..
            “Atul.. sal kau termenung ni? Dah tak ada kerja ya?” Fatiha menegur Rabiatul yang dilihatnya termenung sejak 10 minit yang lalu… larit dengan dunianya sendiri..
            “Ha! Apa Tiha?”
            “Payah tul orang berangan ni? Aku tanya kau kenapa termenung?”
            “Tak ada apalah.. okeylah aku nak solat dulu.. Kita bincang lain kali..” Rabiatul mengelak untuk terus disoal.
            Fatiha hanya mampu mengelengkan kepala, sejak akhir-akhir ini memang sikap kawan yang seorang ini berubah.. Dulu dia seorang gadis yang lincah, periang dan mudah diajak berbual.. mulut kalah murai cabut ekor tapi dengan dia saja dengan lelaki memang berpusing 360 darjah.. terus jadi serius… namun sekarang segalanya berubah sejak sebulan yang lalu… Fatiha cuba memahami kawan yang sudah 6 tahun dikenali. Mungkin.. ada masalah kot Atul tu.. bisik Fatiha di dalam hati.. Memang sukar nak menduga masalah orang.. entahlah..
            “Tiha!Tiha!” Azman menjerit memanggil Fatiha.. Eh!.. aku pulak yang termenung.. Fatiha lantas menoleh.
            “Yup bro! Apa hal?”
            “Tolong aku deletekan file yang aku print tu.. salah send lah.. aku mana boleh delete dari sini… Tolong ya?”
            “Okey bro! Lima hengget sudahlah..”
            “Woi! Macam tu pun nak berkira.. apa punya kawan.. tolong sikit pun nak berduit.”
            “Hello bro! Pergi tandas awam pun 30 sen tau.. takde benda free dalam dunia ini.. semua kena bayar tau.. em.. dah siap.. jangan banyak songel..?”
            “Terima kasih Tiha,” lembut Azman bersuara dengan nada gedik ala-ala pondan Jalan Segget..
            “Woi! Nak muntah ku..”
            Fatiha meneruskan kerja yang masih tinggal sedikit.. Dia harus menyudahkan kerja sebelum dia bercuti panjang minggu depan. Dia akan pergi melancong bersama keluarga di UK sambil tu menghadiri konvokesyen adik bongsu yang sudah menamatkan pengajian disana. Rabiatul akan mengambil alih tugasan yang ditinggalkan. Begitu juga sebaliknya bila Rabiatul bercuti. Fatiha masih lagi tekun menyiapkan tugasan sehingga dia mendengar loceng berbunyi menandakan waktu untuk pulang ke rumah sudah tiba..
            Fatiha memandang sekeliling.. rakan-rakan sudah mula beransur pulang, meja Rabiatul masih seperti tadi.. bersepah dengan kertas-kertas kerja yang masih belum tersusun. Macam dilanggar garuda… hampeh tul minah ni!
            “Atul! Atul! Aku tak tahu apa nak jadi dengan kau ni.. makin serabut aku nengoknya.. entah mana pergi agaknya.. kata solat tak kan lama sangat.. dah 2 jam ni.. tak kan wirid kot.. tak faham aku..” omel Fatiha sendirian.
            “Eh! Mak Nenek apa kau bebel sorang-sorang ni?” Azman menyapa Fatiha yang dilihat mengomel tanpa diketahui butir bicara..
            “Man engkau ni kalau tak menyibuk hal aku tak boleh ke?” geram Fatiha dibuatnya suka-suki panggil dia Mak Nenek.
“Hai Tiha.. aku ambik berat kau kata menyibuk pulak?” Azman ni sengaja cari pasal.
“Ambik berat apanya? Ni ha Atul tak balik-balik dari tadi.. tengoklah meja dia ni macam dilanggar garuda gamaknya.. aku tak tahulah apa nak jadi dengan minah sorang ni.. nak kata putus cinta.. tak pernah aku nampak dia berdating.. Nak kata bergaduh dengan family aku tengok family dia okey je.. entah tak faham aku dah sebulan macam tu.. naik risau aku dibuatnya.. kau tak perasan ke Man?” Fatiha menyoal Azman dengan tangannya lincah mengemas meja.
“Aku perasan juga tapi aku taklah fokus sangat.. kau pun tahu kerja aku ni mana lekat kat ofis.. memanjang keluar.. habis tu kau kan kawan baik dia.. satu rumah lagi.. tak kan tak tahu?” Azman menyoal balik.
“Eh! Pak cik kalau aku tahu tak perlulah aku membebel macam Mak Nenek.. taklah aku tanya kau.. dahlah aku nak tengok dia kat surau.. mana kot tahu dia pengsan ke?.. Tak ke naya nanti.”  Fatiha terus berlalu keluar.
“Aku ikut!” Azman terus berlari mendapatkan Fatiha yang sudah jauh berjalan ke depan.
            Rabiatul merenung ke kawasan stor yang tersusun cantik.. khayal dia memerhatikan operator menyusun barang-barang di rak yang disediakan. Hati dia merasa tenang..
Nampak kerja mereka memang berat dan memenatkan tapi mereka cukup bahagia.. Pulang dengan hati yang lapang.. Sedangkan dia nampak mudah didepan komputer tetapi hakikatnya macam nak pecah keapala menyiapkan sesuatu tugasan.
Segala yang ada di dunia ini begitu adil.. tersusun dengan cantik. Setiap keburukan ada kebaikan, ada kesenangan mesti ada kepayahan… Semuanya ada pasangan tapi aku masih sendiri menghitung hari mungkin aku berjaya dalam cita-cita tapi tidak cinta.
“Bertuah punya budak.. kita risaukan dia.. dia sedap je melepak kat sini.. Apa kena minah ni..” Fatiha mengeluarkan peluru M16nya.. Azman hanya mampu menggelengkan kepala.
“Atul! Kau ni kenapa?” soal Fatiha lagi.
“Tiha… kau buat apa kat sini? Bukan ke kau orang pertama yang selalu keluar ofis bila loceng berbunyi.” Rabiatul menyoal macam orang tak bersalah.
“Hai! Budak bertuah.. kau tanya aku pulak? Aku ni risaukan kau tak balik-balik kat ofis.. manalah tahu kau pengsan ke apa.. mana aku nak menjawab kat orang tua kau bukan si Azman ni…” bebel Fatiha.
“Man… sejak bila kau jadi bodyguard Tiha ni?” lain ditanya lain dijawab.
“Atul! Kau ni kan lain aku tanya lain kau jawab ya.. iskh! budak ini nak kena ni.” Fatiha menepuk kuat bahu Rabiatul. Geram betul..
“Hei! Sakitlah Tiha..” balas Rabiatul.
“Tahu pun sakit.. aku ingat kau ni dah sewel.. tak tahu sakit..” balas Fatiha geram.
“Sudahlah kau orang berdua ni… Atul aku ada kat sini kau jangan terkejut pulak.. aku ni kan Safety Officer kat sini.. Segala keselamatan kat kilang ni tanggungjawab aku.. yang Atul ni kenapa? Man dengar Atul dah berubah sejak akhir-akhir ni.. Apa sebenarnya?” Azman bersuara menerangkan keadaan.
“Tak ada apalah aku okey je.. mungkin aku penat sikit kot.. Terima kasih sebab korang ambil berat pasal aku.. Tak payah risaulah...” Rabiatul menepuk lembut tangan Fatiha dengan sekuntum senyuman yang memang nampak hambarnya..
“Aku faham kalau kau tak nak cerita.. jom kita balik.. dah lewat ni..” ajak Fatiha seraya menarik tangan Rabiatul.. bagusnya mereka berdua ni saling mengambil berat antara satu sama lain bisik hati Azman.



            “Atul.. kau pesal aku tengok macam tak cukup zat je.. termenung sana termenung sini.. Aku ni kenal kau dah lama, 6 tahun kan? Faham sangat aku dengan perangai kau ni.. Kau kenapa? Cuba cerita kat aku ni? Aku nak cuti bermula esok, manalah tahu kerja aku yang kau tolong cover ni membebankan..” Fatiha memulakan bicara.
            “Tiha.. jangan nak merepek ya.. aku tak ada apalah Cuma sejak dua menjak ni aku rindu dengan kengkawan, apatah lagi sejak aku dapat jemputan untuk reunion batch aku masa sekolah menengah.. apa yang aku risau aku tak tahu nak pergi dengan sapa..” Rabiatul menerangkan perlahan.
            “La pulak.. itu aje yang kau menung sana sini.. aku ingat mak kau suruh kawin ke.. kau sakit ke? Kau ni.. bikin panas je!” Fatiha menggeleng-geleng kepala.. Atul! Atul! Ingat apalah sangat.
            “Tiha bagi kau memanglah kecil hal ni.. tapi bagi aku besar punya.. mana aku ada partner.. orang pergi semua berteman tapi aku.. sorang-sorang je.. tak pergi tak patut.. aku rindu dengan dia orang semua..” bendul punya jawapan.
            “Ala.. yang kau risau sangat tu pasal.. Bawa aje si Azman tu.. habis cerita.” Fatiha mengusulkan.
            “Gila kau! Nak kena fire dengan tunang dia,” bantah Rabiatul.
            “Dia dah putuslah 3 bulan lepas, tunang dia minta putus.. apa sebab aku tak tahu, frust menonggeng si Jeman tu.. tapi orang lelaki pandai cover line..” terang Fatiha pendek.
            “Oh ya ke! Tak tahu pulak,” Rabiatul membuat reaksi terkejut..
            “Manalah kau nak tahu.. sendiri pun serabut.. kau kan final exam master masa tu.. kau pasti semua yang pergi tu mesti bercouple?” soal Fatiha pendek.
            “Tu adalah salah satu syarat yang aku rasa sengal tahap gaban. Ada ke dia kata mesti berpasangan tak kira sapa. Kalau dah ada family bawa family.. sengajalah tu nak kenakan kengkawan. Aku nak bawa Abang Radhi tapi dia sibuk. Abang Raffi si Chef tu lagilah… weekend lagi sibuk..” Rabiatul meluahkan rasa hati.
            “Ok lah tu Tul.. kau bawa si Jeman tu je lah…” usul Fatiha lagi.
            “Kau ni Jeman! Jeman! Macam Azman tu nak teman aku..” Tiha ni tak ada orang lain ke? Jeman! Jeman!… Rabiatul mendengus geram..
            “Marah pulak!” Fatiha memprotes.
            “Sudahlah aku nak tidur.. tang Jeman tu aku fikir nanti.. nak ke dia? Aku bukan biasa dengan dia pun..” promote lebih si Tiha ni.. macam Jeman tu nak teman aku…
            “Jeman tu ok le.. tunang dia je tak nampak kebaikan dia.. sedangkan dengan kengkawan punyalah caring tahap gaban. Apatah lagi kau jadi kekasih dia, confirmed memang superb lah layanan dia..”  ni minah ni kenapa melobi lebih budak Jeman ni.. tak faham aku… lantak kaulah Tiha.. untung sabut timbul untung batu tenggelam…

No comments:

Post a Comment