Tuesday 13 December 2011

Malas satu penyakit yang perlu disembuhkan..

     Semakin mencabar tugas seseorang itu bila melibatkan hati dan perasaan orang lain. Perlu bukti yang kukuh untuk mengambil sesuatu tindakan sebab ini akan melibatkan periuk nasi mereka. Kita pasti tidak mahu tindakan yang kita ambil itu akan memusnahkan kehidupan orang lain. Kena perhalusi dari semua sudut dan timbang segala kebaikan dan keburukan.

      Bila sesuatu tindakan itu diambil, pastikan ianya memuaskan hati semua pihak. Jangan ada hati-hati yang terguris, biarpun kadang perit untuk dia atau kita jalani demi tugas dan tuntutan kerja kita terpaksa. Kita ada undang-undang yang melindungi diri kita. Bila diri kita terasa teraniaya kita boleh mengambil tindakan berlandaskan undang-undang. Jadi tiada yang akan teraniaya, tinggal lagi kita tahu atau tidak saluran yang kita harus gunakan.

      Dalam bidang pekerjaan banyak cabaran yang harus kita lalui, sesuatu kejadian itu akan jadi pengalaman buat kita satu hari nanti. Biarpun saat kita mengalami sesuatu masalah itu tidak tertanggung oleh mental dan fizikal kita namun bila dia berlaku berulang kali sudah jadi biasa dan akhirnya tiada apa-apa yang perlu dirisaukan kerana kita tahu arah tuju jalan penyelesaiannya…

      Setiap hari kita akan belajar benda yang baru tanpa kita sedar, macam hari ini aku menyelusuri kawasan ‘production’ untuk mengetahui mengapa dan kenapa pekerja ini tidak melepasi target yang ditetapkan. Aku dibawa oleh ketua mereka dan mereka mahu aku melihat sendiri sekaligus mendapat jawapan pada persoalan yang aku terima dari pihak atasan. Nah! Ini dia jawapan yang aku dapat terpampang di depan mataku dan aku hanya mampu melihat dan menggelengkan kepala. Kalau beginilah caranya mereka membuat kerja sampai bila pun mereka masih di situ dan tiada peningkatan langsung. Satu jawapan yang aku dapat MALAS.

      Kata orang belakang parang yang tumpul kalau di asah lama-lama dia akan tajam tapi orang yang malas dan lambat tiada siapa yang boleh menolong hanya diri mereka sendiri. Kita nasihatlah dia, ajarlah dia cara macam mana pun kalau dia tidak mahu berubah ke arah kebaikan kita hanya membazir masa dan tenaga ibarat mencurah air di daun keladi. Laju je jatuh ke bumi…

      Orang kalau bodoh tapi mahu berusaha dia akan berjaya. Tapi kalau dah namanya MALAS satu benda pun tak jadi. Orang dah sampai bulan kita masih terbaring ke bumi tetap ditakuk yang lama. Muhasabah diri dan jangan sesekali menyalahkan orang lain tanpa kita melihat diri kita sendiri. Kita hidup ini saling melengkapi antara satu sama lain. Perlu mendengar saranan orang lain jangan suka bertindak sendiri tanpa mendengar nasihat orang yang lebih tahu dan layak untuk memberi nasihat.

      Kita perlu mendengar nasihat dan saranan orang lain untuk berjaya dalam hidup. Jangan kita terlalu alpa dengan apa yang kita ada. Bila kita sudah tersilap langkah tak ramai yang bantu kita. Mungkin akan ada mulut-mulut nakal yang berkata ‘itulah tak dengar nasihat orang, padan muka’ pedih bila kita mendengar kata-kata sebegitu tapi tak semua orang akan berbuat demikian. Ada juga insan yang baik akan terus berada dibelakang kita biarpun dulu kita pernah menolak nasihat dia. Orang yang sebegini kita harus dekati kerana mereka ini tidak pernah kenal erti putus asa. Terkadang orang yang kita hina kita caci itulah orang yang menolong kita. Jadi kita harus sedar hidup ini tidak mudah seperti yang disangka. Biarpun hidup ini indah tapi banyak liku-liku ada disebaliknya… hayatilah dan fahamilah..


Petikan dari kata orang bijak pandai:

Semua orang punya kelebihan pun kekurangan, tapi jika kamu tak bisa menghargai kekuranganmu, kamu tak menghargai dirimu sendiri.

Kadang masalah adalah cara terbaik tuk menyadari siapa sahabat terbaikmu dan siapa yang hanya hadir ketika dia memerlukan sesuatu darimu.

Jika kamu tak menghargai dirimu sendiri, pun orang lain tak akan pernah menghargaimu. Jangan sampai kehilangan dirimu yg berharga.

Kita dinilai dari yg kita ucapkan. Karena apa yg keluar dari mulut kita, mencerminkan apa yg ada didalam isi hati kita.


Samiza Ezanie
14/12/11
11.22am

No comments:

Post a Comment