Tuesday 3 July 2012

Dua Jiwa Jadi Satu Bab 18


BAB 18

            Hidup dalam berumahtangga banyak ranjaunya, Azman sudah masak benar dengan perangai isterinya yang manja. Sungguh pun begitu bab masak-memasak isterinya memang boleh tahan. Setiap pagi selepas menunaikan solat subuh isterinya akan memasak sarapan pagi. Tak kiralah menu apa pun setiap pagi akan bertukar. Sanggup sebelum tidur menyiapkan bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat sarapan pagi untuk keesokan harinya. Jadinya pagi tu tak adalah kelibut sangat. Bila dia bertanya jawapannya tetap sama dan Azman sudah menghafal ayat-ayat yang isterinya berikan. ‘Mak pesan, kalau nak suami sayang kat kita kena jaga perutnya’
            Sudah masuk empat bulan dia berkawin belum ada tanda-tanda isterinya mengandung. Tak sabar rasanya menimang cahaya mata, namun dia percaya Allah belum mengizinkan untuk dia memilikki zuriat. Tak mengapalah ada orang tu berpuluh tahun kawin pun tak ada anak, ini dia belum masuk empat bulan dah sibuk nak anak. Dia menghembuskan nafasnya perlahan.
            “Abang, mengeluh pulak dia,” tegur Rabiatul pelik. Azman lantas berpaling melihat isterinya yang bersama-sama sedang menonton TV di ruang tamu. Inilah kerja mereka kat rumah bila waktu malam, jarang mereka keluar  kemana-mana di hari-hari bekerja.
            “Tak ada apalah sayang, cuma abang terfikir bilalah kita ni nak dapat anak?” ujar Azman lembut sambil mengelus jemari isterinya.
            “Sabarlah bang, adalah rezeki kita nanti.. tapikan bang… period bulan ni sayang dah lewat seminggu. Selalu ada juga lewat tapi taklah sampai seminggu. Risau juga ni boleh tak esok abang temankan sayang beli pregnantacy test, ada jual kat farmasi.” Rabiatul melahirkan kebimbangan dihati, ingat esok nak pergi dengan Tiha beli alat tu tapi bila dah jadi macam ni sian kat abang.
            “Boleh sayang.. untuk isteri abang yang comel dan manja apa-apa pun boleh. Apa kata kita pergi klinik terus lagi baik. Abang tak sabar ni sebenarnya nak tahu keputusan sama ada sayang mengandung atau tak. Kalau kat klinik kita boleh minta nasihat sekali dari doktor kan itu lebih baik dari kita beli alat macam tu.” Cadang Azman pada Rabiatul.
            “Yalah! Bagus juga  tu bang, esok kita pergi ya. Kita ambik time off saja sebab sayang ada meeting pukul dua dengan production tak tahu habis pukul berapa.” mereka berbincang untuk mengambil kata putus.
            “Esok pagi kita call ofis cakap kita masuk lambat sikit, tak yah ulang alik dua tiga kali kan sayang?” ujar Azman.
            “Betul! Betul! Sayang abang,” satu kucupan dihadiahkan di pipi untuk suami tercinta. Satu perkara yang sering dilakukan oleh Rabiatul selepas mereka berbincang. Azman pula akan menghadiahkan kucupan di dahi. Romantik gitu… Gasak kaulah Jeman.. layan jelah budak kecik yang dah besar gedabak tu…
            “Sayang, sebelum abang terlupa.. minggu depan abang ada kursus kat Putrajaya berkaitan dengan Safety and Health. Nak tak nak abang kena pergi juga kalau tak nanti tak cukup point abang nak renew green book. Green book tu penting untuk setiap Safety Officer, kira lesen lah tu. Sayang pun tahukan sejak kita kawin abang memang malas nak pergi mana-mana. Tak bestlah kalau sayang tak ada..” Azman memberitahu sebelum dia terlupa.
            “Abang, janganlah macam tu.. kita ni kan bekerja.. Sayang faham kalau abang kena out station. Sayang tak nak nanti kerana sayang prestasi kerja abang menurun, nanti apa pulak kata ketua abang.” Nasihat Rabiatul. Dia pun sedia maklum sebagai isteri dia harus menjadi tulang belakang suami tak kira apa jua keadaan  Bila ada kerja luar Azman akan pastikan dia balik pada hari yang sama biarpun sampai rumah lewat malam.
            “Sayang, jangan bimbang ya.. abang akan buat yang terbaik untuk keluarga kita. Kan isteri abang ni tulang rusuk kiri abang jadi abang tak nak ada perkara yang menyusahkan diri sayang. Sayang tahukan betapa abang cintakan sayang. Kalau boleh abang nak yang terbaik saja untuk sayang.. nyawa  abang separuh kat sayang tahu… abang tak mahu sayang rasa kekurangan dimana-mana. Kebahagian sayang adalah kebahagiaan abang. Abang nak kita sama-sama menikmati cinta kita bersama biar apa jua dugaan yang datang, kita hadapi bersama. Abang nak kita saling percaya antara satu sama lain. Abang cintakan sayang disetiap nafas abang, jika nafas abang terhenti roh abang tak kan berhenti menyintai sayang..” Azman melahirkan apa yang ada di dalam hatinya. Gila romantik!
            “Abang, seluruh jiwa sayang adalah untuk abang. Apa yang abang rasa itu yang sayang rasa. Kita sama bang.. abang tahukan macam mana sayang cinta dan kasihkan abang. Biar percintaan kita tidak lama tapi sayang rasakan tiada kekurangan dimana-mana. Abang adalah segalanya.. sepanjang sayang menjadi teman, kekasih, tunang dan isteri abang.. sayang bahagia sangat. Abang adalah pendamping dan pelindung sayang yang Allah berikan buat sayang. Andai ditakdirkan kita terpisah sayang tak tahu apa akan jadi pada hidup sayang. Mungkin sayang akan mati biarpun sayang hidup..” bicara Rabiatul membuatkan Azman memeluknya erat. Dah sudah budak kecik ni tak mahu mengalah dengan kata-kata abang Jeman…
            “Sayang, jangan cakap macam tu.. sayang adalah segalanya untuk abang. Kita sama-sama berdoa pada Allah mudah-mudahan kita kan bersama sehingga ke anak cucu dan akhir hayat. Kita sama-sama membesarkan dan mendidik anak kita sehingga mereka berjaya dalam apa jua impian mereka. Dahlah jangan sedih lagi, esok kita pergi klinik periksa sama-sama ya. Sayang nak anak lelaki ke perempuan?” Azman menukar cerita takut nanti boleh banjir rumah ni. Ni pun dah mendung yang amat. Azman membetulkan kedudukan isterinya yang tadi ada disisinya kini sudah molek duduk dipangkuannya.
            “Tak kira lelaki atau perempuan yang penting mereka sihat dan comel. Kalau boleh sayang nak kembar sepasang. Bestkan  Malam-malam abang jaga sorang sayang jaga sorang. Seronoknya macam anak Kak Long abang. Comel je anak kembar dia tu tapi sayang tak naklah sekali tiga macam Kak Long tu. Dua cukuplah…” berangan betul budak Rabiatul ni.
            “Memang best anak kembar sayang oi! Tapi penatnya ya ampun! Abang pun macam sayang juga tak kiralah anak apa yang lahir nanti yang penting kalau lelaki kacak macam abang dan yang perempuan comel macam sayang,” Jeman kalau berangan memang melangit…. Kacak ke kau Jeman? Kacaklah juga….
            “Mudah-mudahan Allah makbulkan doa kita kan bang.. Amin.” Doa Rabiatul penuh harapan.
            “Amin.. sayang jom kita tidur dah lewat ni..” Azman lantas mencempung isterinya dibawa kebilik mereka. Nasiblah rumah mereka setingkat kalau dua tingkat macam rumah mak boleh patah pinggang ni hari-hari berdukung.
            Dalam perkahwinan mereka sentiasa mengharapkan yang indah-indah namun hakikatnya sesekali ada jua badai yang datang. Sungguhpun begitu Allah hanya menguji mengikut kemampuan hambaNya. Dia tidak akan menguji diluar kemampuan hambaNya. Moga rumahtangga yang di bina akan terus dilimpahi kebahagiaan..

p/s selamat membaca.....

No comments:

Post a Comment