Tuesday 14 February 2017

Gelandangan.. Aku pemerhati bisu yang kaku...



Bercerita tentang gelandangan ini aku jatuh sendiri.. Definisi gelandangan.. Gelandangan adalah orang-orang yang hidup dalam keadaan tidak sesuai dengan norma kehidupan yang layak dalam masyarakat setempat, serta tidak mempunyai tempat tinggal dan pekerjaan yang tetap di wilayah tertentu dan hidup mengembara di tempat umum (PP No 31/ 1980 Tentang Penanggulangan Gelandangan dan Pengemis).Jun 3, 2013

Satu malam di kotaraya yang menyakitkan hatiku.. sejujurnya aku rasa marah.. geram.. sedih.. sebak..dan bermacam-macam perasaan bercampur aduk.. cukup sesak dada ini..

Semalam aku sempat menyelusuri suasana malam di tengah kotaraya Kuala Lumpur. Aku tak nak sentuh pun kehidupan sosial ditengah kotaraya tersebut. Cuma aku cukup tersentuh dengan begitu ramainya golongan gelandangan. Bagaimana mereka meneruskan kehidupan dengan keadaan ekonomi yang kian menghimpit. Kefahaman gelandangan itu sendiri sudah cukup menyakitkan.

Bagaimana anak kecil yang perlukan keselesaan terpaksa tidur di dalam stroller.. kau rasa aku sebagai manusia biasa ni tak tersentuh.. sebak dan aku rasa sesak dada ...bukan sedikit golongan gelandangan ini. Cukup ramai. Dimana silapnya.. aku cuma nak sentuh perihal kanak-kanak ini.. bagaimana tentang pembelajaran mereka.. perkembangan mereka sebagai kanak-kanak juga tidak normal.. mereka terpaksa lalui perjalanan hidup yang tidak normal... Oh Malaysia masih aman... memang Malaysia ni aman pada zahirnya.. tapi di dalamnya.. terlalu ramai kanak-kanak berperang dengan emosi mereka sendiri.. Look Malaysia.. ini generasi yang akan mewarisi negara kita.. Kau rasa bila mereka develop kehidupan mereka begini.. kau rasa mereka akan jadi apa???? ..

Jangan bila dah selesa berada dipejabat yang berhawa dingin beralaskan kerusi empuk kau rasa dah cukup selesa.. Mana amanah yang telah kau dipertanggunjawabkan.. secara jujur aku tak mampu nak berhadapan dengan golongan gelandangan ini.. sebab emosi aku jatuh berderai.. apabila melihat wajah polos kanak-kanak ini..

Dan aku cukup respek pada golongan yang sudi membantu mereka.. golongan anak muda yang memberikan perkhidmatan secara percuma memotong rambut mereka,, mengajar mereka membaca dan menulis.. moga golongan ini diberikan ganjaran yang setimpal oleh Allah dan diberikan kemurahan rezeki.. respek pada kamu,,, dan pada golongan yang dah rasa selesa tu.. tahniah aku ucapkan kerana bisa membutakan kedua mata kamu walau hakikatnya kamu celik..

siapa aku untuk mempertikai.. hakikatnya aku tak layak.. tapi aku punya otak untuk berfikir.. dimana amanah yang mereka pegang untuk menjaga generasi akan datang.. jika mereka pegang pada etika dan norma-norma kehidupan yang sebenar mereka tentu akan memikul amanah ini.. realitinya.. memang cukup menyakitkan...

aku pemerhati bisu yang terus kaku dan terpaku melihat pelakon relaiti..


samiza ezanie
1.22am.

No comments:

Post a Comment