Saturday 25 February 2017

motivasi diri saat kau jatuh..

Apabila kita jatuh... kita kadang-kadang sukar bangkit.. sakit akibat kejatuhan membuat kita lemah dan tak bermaya. Saat ini hanya kekuatan semangat yang mampu membantu kita. Semangat dalaman kita yang ingin bangkit kembali akan memainkan peranan yang besar. Jatuh bangun dalam kehidupan adalh lumrah.. kau rasa mudah untuk bangun bila semangat kau kuat.. kau lambat untuk bangun apabila semangat kau lemah.. Disini point yang penting adalah semangat dalaman kita..SQ  (spiritual quotient) kita memainkan peranan kita disamping EQ (Emotion Quotient). IQ (Intelligence Quotient)  Disamping terus berdoa kepada Allah untuk memberikan kekuatan semangat untuk menempuh cabaran hidup yang memang mencabar. Hidup bukan semudah yang disangka.. Ia hanya indah dipandangan mata tetapi didalamnya penuh cerita suka dan duka.

Aku hanyalah penulis blog yang menulis berdasarkan pengalaman aku yang tidak seberapa. Aku suka melihat apa yang ada disekeliling aku.. dan aku amat menghargai apa yang ada disekeliling aku.. Anak-anak dan keluarga adalah anugerah terindah bagi mereka yang mementingkan hubungan kekeluargaan dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi antara satu sama lain. Berbicara tentang kasih sayang.. dizaman ini kasih sayang kadang-kadang sudah boleh dibeli.. tetapi itu adalah kasih sayang yang tidak akan kekal lama.. pepatah orang bercinta.. ada duit abang sayang tiada duit abang melayang. bagi aku kasih sayang yang indah apabila kita ikhlas untuk memberi dan menerima kasih sayang itu.

Motivasi diri saat kau jatuh bukan sahaja semnagat yang ada pada diri kau tetapi juga keluarga dan orang sekeliling. Lihat siapa yang berada disekeliling kita.. bila orang disekeliling kita adalah orang yang positif maka motivasi untuk bangkit itu akan lebih cepat dan mudah. Tetapi apabila orang sekeliling kau adalah kalangan orang yang negatif adalah lebih sukar untuk bangkit. Pengaruh disekeliling kita memainkan peranan yang cukup besar.. Oleh itu kita mesti bijak untuk memilih siapa yang mesti kita dampingi..Siapa orang disekeliling kita itu adalah gambaran diri kita..

It's gonna be okay.. aku suka lagu ni.. apabila aku mahukan sesuatu yang fun.. aku akan dengar muzik the piano guys.. bagi aku muzik dia lebih memotivasikan diri aku berbanding dengan instrumental yang lain.. Kitaro the best musician tetapi aku suka dengar lagu dia bila aku nak release tension.. bila aku nak rehat.. tetapi untuk the piano guys ini lebih mesra alam dan menghiburkan. Bila dengar muzik dia.. kadang kita tanpa sengaja kiat aboleh gerakkan badan kita.. secara tidak langsung ia adalah satu senaman untuk aku bila menulis.. Sebab bila menulis badan kita akan statik.. jadi bila dengar muzik ini secara tidak langsung badan kita akan bergerak.. dua dalam satu.. so have fun.. Muzik ada kalanya menjadi motivasi bagi sesetengah individu. terpulang cara mana mereka untuk memotivasikan diri mereka.. yang penting mereka selesa dengan apa yang mereka buat.. kau rasa.. kau lalui.. dan kau hadap semua benda.. hidup ini indah.. nikmati sebaiknya..

Okey setakat ini dahulu..

tesis sedang menanti untuk disiapkan.. ia tidak semudah seperti yang disangka...
laluan berliku harus ditempuhi.. by hook or by crook just do it!!!!


samiza ezanie
11.08pm..

No comments:

Post a Comment