Thursday 9 February 2017

Musuh kau adalah diri kau sendiri.. bukan aku bukan orang lain...

Assalamualaikum wbkt..

Menulislah bila kau rasa kau perlu menulis, dan kau rasa kau dah cukup bersedia untuk menulis.. bukan kerana kau dipaksa dan didesak kerana idea kau tidak akan hadir kerana kau menyiksa diri kau sendiri.. Bila kau betul-betul bersedia kau akan rasa lebih selesa dan kau kan menulis dengan cara yang lebih rasional.. kerana saat itu momentum untuk kau menulis cukup tinggi.. Bagi masa untuk diri akau buat apa yang kau minati dan suka.. Secara tidak langsung ia kan ubati hati kau yang gundah gulana. kebarangkalian untuk kau bangkit dari jiwa yang kacau itu cukup tinggi... kerana kau telah dapat memulihkan semangat kau sendiri... Sebenarnya musuh akau adalah diri kau sendiri.. Jika kau malas adalah diri kau sendiri.. buka orang lain.. sebab musuh utama kau adalah disitu..

Bunuh musuh kau.. dan jalanlah dengan tenang.. kerana musuh telah kau tinggalkan jauh kebelakang..  bukan mudah untuk bunuh musuh dalam diri kau sendiri.. kau perlu ada kekuatan diri kau sendiri.. Jika bukan kerana kau sendiri mahu berubah.. semuanya akan serba tak menjadi jika kau dipaksa.. jadilah diri kau sendiri.. Capailah apa yang kau mahu capai kerana kau adalah diri kau.. bukan orang lain.. Berlawanlah dengan musuh kau sendiri dan atasi dengan sikap positif dan ingin mahu berjaya... Tiada yang dapat kau rasakan kebahagiaan jika kau telah berjaya tinggalkan musuh kau jauh-jauh.. Indah kan bila kau dapat tinggalkan semua itu.. indah.. untuk dinikmati dan dihayati..

Jiwa seorang penulis agak sensitif dan penuh emosi.. ia akan melihat sesuatu dari pelbagai sudut.. termasuk sudut diri kau sendiri.. Jadi usah Mengalah dengan diri kau sendiri.. menulis itu perlu ada kekuatan sendiri.. jika idea kau hadir ia tak perlukan tempoh yang lama atau panjang.. ia datang secara spontan tidak mengira masa dan tempat dan kau akan gembira jika kau dapat zahirkan apa yang ada di dalam kotak fikiran kau di atas selembar kertas dan mencoret apa yang kau rasa saat itu.. Emosi kau akan jadi lebih baik jika kau dapat luahkan apa yang kau rasa.. Sebab disitu kau telah berjaya mengalahkan diri kau sendiri dan melahirkan idea yang cukup bernas dan logik..

Perasaan dan emosi kau akan jadi lebih tenang dan kau akan dapat menghadapi sesuatu dengan mudah apabila kau dapat perbuat apa yang kau suka.. Indah bukan kerana kau ingin dihargai tetapi kerana kau suka untuk lakukan apa yang kau rasa puas dalam diri kau.. Kepuasan kau apabila jari-jari kau dapat menzahirkan apa yang ada dalam hati kau.. meluahkan dengan jemari yang dipandu oleh otak kau yang terus mengeluarkan idea.. Indah bukan kerana kau dipaksa untuk melakukannya tetapi indah keran ianya mengalir deras dari otak kau.. Bukan kerana kau hipokrit pada diri kau.. kau perlu jujur pada diri kau untuk menjadi penulis yang sejati.. Lahirkan perasaan kau di atas coretan yang kau buat.. Tak kira apa yang kau lakukan.. yang penting kau mendapat kepuasan apa yang kau lakukan.. bukan kau mengharapkan ganjaran dari orang lain.. tetapi ganjaran untuk diri kau sendiri apabila kau dapat melakukan apa yang kau suka.. dan tanpa paksaan dari sesiapa.. kekuatan diri akau adalah apabila kau melakukan apa yang kau suka dan kau gembira untuk melakukannya.. jangan kita mahu menjadi seperti oarang lain.. ini kerana kau akan jadi tidak selesa pada diri kau sendiri.. buang sikap untuk menjadi orang lain.. Kau perlu jadi diri sendiri dan kau berhak menjadi apa yang kau mahukan.. Semua orang berhak untuk melakukan yang terbaik dalam hidupnya dan tidak terkecuali adalah diri kau sendiri.. kenapa perlu fikir apa orang kata.. sedangkan orang tak pernah fikir apa yang kau rasa..

Jangan pandang remeh akan kesukaan orang lain.. biar rambut kita sama hitam tapi pandangan dan persepsi kita adalah berlainan.. apa yang ada didepan mata tak sama apa yang tersirat di dalam hatinya.. indah hidup seseorang itu bukan kerana fizikalnya tapi pada hatinya.. Hati adalah apa yang kau rasa apa yang kau mahukan.. semuanya terletak pada hati kau.. Ingat semua benda itu terjadi sebab kau sukakannya.. bukan kerana kau dipaksa..

Memaksa..dipaksa keterpaksaan adalah perkara yang berbeza.. Dalam hidup kau cuma perlu paksa diri kau untuk bunuh musuh dalam diri kau.. bukan bunuh oarang lain.. tapi musuh yang ada dalam diri kau.. nampak kau tidak ada musuh.. tapi musuh yang ada dalam diri kau adalah punca segala-galanya untuk kau jadi apa yang kau mahukan.. Kepuasan diri kau adalah apabila kau berjaya tumbangkan musuh kau.. Apa lagi alasan yang kau ada untuk berjaya.. tiada alasan jika kau dah boleh bunuh musuh kau..

Sebagai penulis kau menulis apa yang kau rasa.. apa yang terlintas di dalam fikiran kau.. ada masanya kau langsung tiada idea walaupun sudah berjam-jam kau menghadap laptop atau komputer kau.. sebabnya kau tahu sendiri.. seperti kau kata tadi.. idea itu datang tanpa paksaan dan desakan sesiapa.. Diri kau adalah apa yang kau mahu jadi.. bukan mudah tapi kau kena kuat..

Kepuasan diri adalah matlamat hidup seseorang apabila mahu melakukan sesuatu.. jadi usah menyesal dengan apa yang kau rasa dan kau mahukan kerana ianya terjadi secara semulajadi.. neutral.. Ada masanya bila kau rasa tertekan idea kau mengalir laju.. kau banyak idea untuk diluahkan.. apabila kau berada dalam keadaan normal.. kau langsung tiada idea untuk diluahkan.. kau jadi buntu dengan diri akau sendiri.. Segalanya ditangan kau.. bukan ditangan aku atau orang lain.. kau adalah kau .. aku adalah aku dan orang lain adalah orang lain..

Malam sudah melaburkan tirainya.. dan kau perlu kuatkan diri kau untuk jadi apa yang kau mahukan...


aku bukan apa yang kau fikirkan.. aku adalah diri aku yang aku mahukan..

Samiza ezanie
1.51pagi

1 comment: