Wednesday 17 August 2011

Hidup ini penuh warna-warni

Lama aku tidak menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur.. banyak kenangan yang pernah ku lalui sewaktu di sana… bermacam rasa dimasa aku berada di sana.. dan aku tidak akan melupakan saat itu… bagaikan layar hidup terbayang di depan mata… Ya.. Eastool Industries lama sudah ku tinggalkan tapi kenangan di sana sukar untuk ku kutip dimana-mana. Dimana di sana aku belajar berdikari menjadi iron women… memang cukup memenatkan.. dan itulah titik noktah untuk aku terus bersara untuk melakukan kerja-kerja yang kurasa bukan harus dilakukan oleh seorang wanita seperti aku.. tapi Alhamdulillah aku mampu melaksanakan semua tugas itu biarpun menempuh berbagai rintangan..

Tuntutan kerja yang memaksa aku berpisah selalu dengan anak-anak dan suami tercinta.. pengorbanan mereka cukup besar buat diriku… dan aku tidak mampu untuk membalasnya… Itu zaman 3 series memang aku mampu melakukannya tapi sekarang tak mungkin kot sebab dah masuk 4 series… di situlah aku betul-betul menerima kepuasan bekerja yang tidak akan aku dapati dimana-mana… dan akulah satu-satunya perempuan yang ada di KLIA mengambil pekerja asing yang seramai 17 orang dalam satu masa tanpa bantuan sesiapa… hebatkah aku masa tu… dah tentu tidak… itu tanggungjawab…

 Bila aku ingat balik macam tak percaya pulak.. serupa ayam dan itik.. langsung tak faham Bahasa Inggeris pun.. nak faham cakap melayu… mimpilah aku… namun apa yang aku lalui aku enjoy dengan kerja yang aku buat.. sampaikan dia orang lapar pun aku tak berhenti kat kedai makan.. aku berhenti je kat stesen petronas beli roti dan air kotak je bagi dia orang isi perut… takut beb lau dia orang hilang bila berhenti kat mana-mana kedai dah le aku sorang je yang handle nasib baik yang jadi drebar bas tu  nazmi dan kawan dia.. boleh tolong aku sikit… thanks nazmi… kau memang adik yang bagus biarpun kau Cuma adik angkat huby aku.. tanggungjawab kau memang superb…

Membuat aku berasa puas bila semuanya selesai biarpun tercongok kat KLIA lebih dari 12 jam dengan bau pekerja asing yang pergh… gila kentang… hapak,hangit semua ada… akibat majikan tak bertanggungjawab… nasib baik Eastool bertanggungjawab… sebab akulah yang buat kerja tu..(Ya Allah riak sungguh aku ni.. ampunkan aku Ya Allah) Ingat lagi Mr. Lim… tahu semua kerja siap je… dia peduli apa yang aku buat janji pekerja dia masuk… OHHHHHH jahat sungguh… apa nak buat… aku kan kuli… tapi oklah kan… aku banyak belajar benda baru… lau tak aku tak tahu keperitan pekerja asing lalui nak masuk Malaysia…

Ceh… aku masih ingat dengan korang semua… akulah muka pertama yang korang nampak masa jejak kaki kat Malaysia ni kan… aku respek dengan pekerja imigresen kat KLIA yang sentiasa sabar dan tersenyum… puji ikhlas ni.. korang muka depan pintu masuk negara.. melambangkan imej Malaysia.. Lau muka korang masam macam getah sekerap confirm! Malaysia dapat nama buruk… Honestly aku terkadang rindu saat-saat sibuk macam tu… dan badan aku kurus tanpa perlu berdiet sebab sibuk kerja sampai lupa makan….

Sorang-sorang gi jumpa agen Vietnam nasib baik dia fasih bahasa inggeris, Indonesia dan local juga… Hairy bisnes kau kuharap dah berjaya… walau kadang kita tak sependapat tapi kau banyak tolong aku… nasib baik Razak forwarding jumpakan aku dengan kau… kalau tak masak juga aku nak cari pekerja baru bila kilang kedua Eastool nak buka… kira-kira korang ni power rangers akulah tu…  ... kalau tak masak aku dibuatnya masa tu… nasib baik diaorang ni respek aku yang bertudung ni kan.. jadi cakap pun ikut law je.. tak delah aci redah semacam… sebab aku memang tak suka kerja pusing-pusing… jalan terus sudah… yang penting tak pening kepala… itulah aku…

Semuanya kini tinggal kenangan yang cukup indah… mungkin tak semua orang dapat rasai apa yang aku rasai kini… macam doktor Fadzilah kata gila engkau nak buat kerja tu kalau tak ada sebeb… kerna sebab dan tanggungjawablah aku mula memahami segalanya… Cek Dah aku rindu asam pedas kau kan… mana taknya warung kaulah tempat aku melepak kan… aku breakfast pun kat situ gak… gila kau belum kul 7 pagi aku dah tercongok kat warung kau sama jadi spy…

Macam-macam gaya orang yang lambat datang kerja.. apatah lagi nampak muka aku… bukan muka aku ni macam penjahat.. biasa je.. aku ni kan dulu kecil je..size s tapi sekarang oh tidak… size L ya… betapa mengembangnya aku… mimpi kot nak kurus balik… macam-macam aku dah buat nak kuruskan badan.. namun aku ni memang lemak dah tepu… kesian sungguh dengan aku ni kan.. apa nak buat… banyak juga ubat diet aku telan, aerobik juga sudah buat…. Sabarlah ya…

Macam adik aku kata mungkin hati aku dah senang… anak-anak dah besar… tapi pening juga dengan anak-anak ni… seorang kata nak pergi Beijing seorang kata nak gi Singapore. Untunglah bebudak sekarang ni kan boleh pergi kat tempat tu semua… harap-harap semua berjaya mencapai cita-cita dia orang… yang sekecik tu tak tahu lagi nak kemana… minat jadi askar tu… dik jangan jadi askar ya…. Nanti tak balik raya(alasan yang rasanya tak boleh diguna pakai) mak abah anak dah tak ramai… kesian kat kami ni… huhuhu… sian sungguh aku ni… nasib baik ada 3 orang anak sedara yang dekat secomel arisa dan sekacak afiq dan adib boleh lah aku melepaskan rindu kat anak-anak bila dia orang dah balik hostel sambung belajar… gitulah bila kita anak dah besar-besar… tapi ok lah kan… bila aku ingat balik betapa beruntungnya aku dikelilingi oleh orang-orang yang tersayang…

Sedih gila bila nak pindah Batu Pahat ni… biarpun aku ni dilahirkan di Batu Pahat… sedih aku nak tinggalkan VS Industry… wah.. aku suka kerja kat situ… bagi aku itulah tempat kerja aku yang paling best… hehehe tak malu aku ni masuk dua kali… first aku berhenti masuk Eastool lepas tu masuk balik VS. Mr. Tan kau memang bestlah… dulu aku berhenti bukan apa nak tukar angin je… Mana aku tak ingat dengan korang ni lah boss yang best… Ingat dulu minta tandatangan dengan TS Gan… masuk bilik dia ni aku satu aura yang buat kita releks… sebab dia ni suka buka muzik… sekarang aku pun dah gila muzik… jangan tak caya aku peminat tegar muzik Kitaro….

 Mr PK Gan aku pegang janji aku, aku akan bina hidup aku di Batu Pahat… keputusan yang paling besar aku buat masa tu berpindah dari kulai ke batu pahat… dekat dua tahun juga aku nak sesuaikan diri… dah biasa kerja environment yang best jap lagi… masuk environment yang agak lain sikit… mulalah aku tak senang duduk… tapi Alhamdulillah sekarang aku dah okey… enjoy dengan hidup aku ni.. Ingat dekat Macnel or Malarship… JBD, Navegacion… fadhli… kau banyak ajar aku pasal shipment.. tahniah untuk kau sebab dah ada company sendiri… bintang haulier… maaf ek aku selalu marah korang kalau kontena lambat…

Indahnya semua kenangan itu…. Hidup ini penuh dengan semua kenangan biarpun pahit atau manis… suka dan duka silih berganti… rencah kehidupan memang begini….

No comments:

Post a Comment