Friday 15 June 2012

Dua Jiwa Jadi Satu Bab 16


BAB 16
            Selepas tiga bulan perjumpaan reunion akhirnya Rabiatul dan Azman mengambil kata sepakat untuk hidup bersama. Ramai rakan ofis yang terkejut dan tidak menyangka sama sekali yang mereka berdua bercinta. Saat kad jemputan di edarkan ramai yang membuat muka terkejut ala dinosaur, lagi-lagi Kak Mon dan Tiha. Cover baik punya.. Tiha satu rumah pun tak dapat kesan, macamana nak kesan kalau dating pun jauh… kereta asing-asing kat ofis macam tak ada apa je…teringat saat itu.. lucu banget deh…
            “Atul! Biar betul kau ni.. ribut tak ada angin tak ada.. tahu-tahu kau nak kawin.. dengan Jeman pulak tu… pandai kau cover ya…” terkejut Tiha bila dapat tahu Atul nak berkawin dengan Jeman… lantas dia mencubit geram tangan Rabiatul…
            “Jodoh dah sampai… bukan kau yang kenenkan aku dengan Jeman ke?”  jawab Rabiatul.
            “Memanglah.. tapi tak sangka pulak menjadi… cepat pulak tu.. cuba kau cerita kat aku ni…” tak puas hati Tiha kalau tak tahu cerita.
            “Tiha.. ajal, maut dan jodoh ni semua kerja Allah.. Alhamdulillah jodoh aku dengan Man.. apa aku nak ceritakan.. tak ada apa yang nak diceritakan. Cinta ni tak boleh dipaksa.. dia datang kat kita tanpa kita sedar.. bagi aku Man adalah yang terbaik buat aku menyandarkan harapan. Masa dia temankan aku pergi reunion tu aku dapat rasakan dia pelindung dan pendamping yang sempurna. Aku tak jumpa kekurangan dia. Betul kata kau.. tanggungawab dia memag superb.. bukan aku memuji sebab dia bakal suami aku tapi.. masa tu aku rasa selesa sangat bila dia bersama aku.. aku rasa selamat… okey puashati dengan cerita aku.. kau bila pulak?” ujar Rabiatul.
            “Aku Insyallah hujung tahun ni… Atul tahniah untuk kau ya. Aku sayang sangat kat kau tu. Mesti aku rindu dengan kau bila kau dah pindah nanti.. jangan lupakan aku ya..” Tiha memeluk erat kawan suka dukanya selama 6 tahun ini, banyak yang telah mereka lalui bersama.
            “Tiha.. aku pun sayang kau juga.. aku tak kan lupakan kau.. kaulah sahabat aku dunia akhirat.” Rabiatul membalas pelukan Tiha dengan linangan airmata.
            “Sayang kenapa ni menangis?” suara lembut Azman mematikan terus kenangan Rabiatul bersama Tiha dua minggu yang lalu.
            “Tak ada apa.. Cuma saya teringatkan Tiha je.. dia kawan yang baik. Sama-sama susah dengan saya dulu..” Rabiatul berkata sambil memandang sayu wajah Azman suami yang baru di nikahi pagi tadi.
            “Sayang.. abang faham, jangan sedih… kan sayang boleh jumpa dia lagi kat ofis, kalau sayang nak pergi berziarah kat rumah dia pun abang tak kisah. Okey jangan menangis kan malam ni malam pertama kita sebagai suami isteri. Nanti apa orang kata pulak bila mata sayang bengkak esok hari..” pujukan lembut Azman menambah sayu dihati Rabiatul, lantas tanpa malu dia memeluk erat suaminya. Azman mengelus lembut belakang badan Rabiatul. Alhamdulillah akhirnya mereka disatukan dengan ikatan perkahwinan yang sah. Menghalalkan apa yang haram. Azman mengucup lembut ubun-ubun isteri yang tercinta.
            Azman membawa Rabiatul duduk dibirai katil, didudukkan isteri dipangkuannya sambil tangan memeluk erat dipinggang. Dia memandang jauh ke dalam anak mata isteri tercinta. Mata memandang hati berdebar dan matapun berbicara, meluahkan rasa cinta yang cukup dalam.
            “Emm… sayang bahagia?” Azman memulakan bicara.
            “Bahagia sangat.. terima kasih aaaa…bang,” pergh! susahnya nak panggil abang ni… malu derr..
            “Pandai pun panggil abang… sayang tak yah malu… kita kan dah jadi suami isteri.. abang harap kita akan melayari rumahtangga ini dengan penuh kebahagiaan. Saling melengkapi antara satu sama lain, kekurangan abang akan dilengkapi dengan kelebihan sayang dan begitu jua sebaliknya. Rumahtangga ni ibarat kapal ditengah lautan, akan ada badai dan ribut yang akan melanda, biarpun abang sebagai ketua keluarga tapi abang perlukan sayang untuk bersama berlayar ke destinasi cinta yang kita harapkan. Sayang bantu abang ya?” manisnya ucapan Azman membuai perasaan Rabiatul.
            “Abang, biarpun apa jua dugaan yang datang sayang tetap ada di sisi abang.. hanya Allah saja yang boleh memisahkan kita. Abang adalah segalanya untuk sayang. Cinta abang membuatkan sayang rasa dihargai dan abang adalah anugerah dari Allah untuk sayang. Jika sekiranya sayang ada melakukan kesilapan tegurlah sayang jangan abang biarkan sayang terus melakukan kesilapan. Kita akan saling bantu-membantu antara satu sama lain.” Rabiatul memeluk erat Azman sambil memberikan ciuman di pipi.
            “Sayang dah bersedia?” erk! Sedia apa pulak Jeman ni… Rabiatul membuat muka pelik.
            “Sedia apanya…” bendul betul budak Atul ni… ingat sedia satu, dua, tiga… pritttt… lari… Azman menepuk dahi.. tergeleng-geleng dengan gelagat isteri yang baru dinikahi.     
“Sayang… maksud abang dah bersedia untuk jadi isteri abang dalam erti kata yang sebenarnya..” Azman masih menggunakan bahasa kiasan. Gila kau nak cakap terus terang…
            “Bukan kita dah jadi suami isteri ke?” memang tak leh guna bahasa kiasan ni.. Azman tersenyum meleret dan Rabiatul dah buat muka blur…
            “Aduhai sayang ni…” Azman mencubit lembut pipi Rabiatul.. dan lantas menyambung kata..
            “Sayang.. ingat tak masa kita pergi kursus kawin tu.. tentang nafkah zahir dan batin.. tugas suami mesti bertanggungjawab dalam memenuhi nafkah isteri sama ada zahir mahupun batin. Isteri pula kena memenuhi kehendak suami iaitu melayani makan minum suami juga melayani suami hingga ke bilik tidur…  Jadi sayang dah bersedia ke untuk melaksanakan tugas isteri.. jika sayang masih belum bersedia, abang akan tunggu sayang sehingga sayang betul-betul bersedia.” Kalau ini tak faham juga masak aku ni… Azman berbisik di dalam hati. Rabiatul yang sudah mula memahami menutup mukaya yang sudah merah…. Malu dowh!!! Apalah abang ni… aku ni pun blur sangat sampai tak boleh faham bahasa kiasan… sekarang ambik kau bahasa tanpa kiasan. Aiyork!
            Azman menurunkan tangan Rabiatul yang menutupi muka, nampak sangat merahnya macam udang kena bakar. Mata isterinya tertutup rapat… bibir isterinya yang basah mengetarkan naluri lelakinya. First time memanglah macam gini… berpeluh juga ni.. aircond yang terpasang pun tak boleh menyejukkan badan… sebagai suami dia harus bijak memulakan sesuatu perhubungan. Maklum masing-masing tak punyai pengalaman. Nasiblah dia ada membaca buku-buku Abdul Jalil Ali, kat situ ada diceritakan tentang hidup berumah tangga. Bagus juga buku tu.. Gula garam dan kopi..  hahaha… gelak sendiri dalam hati… isteriku ini masih nak pejamkan mata… sian dia berpeluh-peluh.
            Azman membaringkan Rabiatul di atas katil dengan lembut, mencium pipi isterinya… Sebalikya degupan jantung Rabiatul makin tidak stabil… boleh terkeluar jantung ni… Aduhai macam ni ke malam pertama, seksa wooo…
            “Sayang izinkan abang..” terasa getarnya suara Azman.. Dia memandang isteri yang masih memejamkan mata, dia melihat anggukkan kecil isterinya… brutal-brutal isteriku ini rupanya bab-bab begini hilang brutalnya… sayang….sayang… dengan lafaz basmalah, selawat dan doa dia merapatkan bibirnya ke bibir isteri yang basah… em… rasa oren… dan mereka bersatu dalam suasana yang cukup lembut dan penuh tatatertib. Semoga akan lahirlah zuriat yang baik penuh adab dan sopan sebagaimana betapa tertibnya ibubapa mereka bersatu. Semoga rumahtangga yang dibina dijauhkan dari segala kejahatan dan semoga mereka bahagia hingga ke syurga… Amin….

No comments:

Post a Comment