1.0 Pendahuluan.
Menurut
Akta Kaunselor 1998 (Akta 580), kaunseling adalah satu proses dimana wujud
perhubungan menolong yang sistematik berasaskan prinsip psikologi yang
dijalankan oleh kaunselor profesioanal bagi mendapatkan perubahan, perkembangan
dan penyesuaian peribadi klien, perkara yang baik merangkumi semua aspek secara
sukarela dan penyesuaian itu berterusan
sepanjang hayat klien. Ia adalah proses dua hala yang dilakukan antara
kaunselor dan klien. Kaunselor orang yang bersifat terbuka, kerana ia perlu
mendengar dan memahami, membantu klien tentang dirinya, menolong klien
mendapatkan gambaran yang jelas berkaitan dengan masalah, melaksanakan secara
perkongsian cerita, meluahkan perasaan, mendapatkan maklumat atau pengetahuan
baru hasil komunikasi dengan kaunselor. Kaunseling terbahagi kepada beberapa
jenis iaitu individu, kelompok, keluarga, kerjaya dan perkahwinan. Hubungan
kaunseling adalah berbeza dengan hubungan biasa, ia adalah satu perhubungan
yang profesional kerana ia berorientasikan “menolong” dan bukan secara paksaan.
Ia memerlukan seorang kaunselor dapat mewujudkan kepercayaan, ambil berat,
sikap prihatin dan komitmen. Sikap ini akan menjadikan suasana teraputik yang
membolehkan klien bersedia untuk berubah tanpa dipaksa (KPWKM, 2016; Pasiak, 2009) .
Hubungan
yang diwujudkan adalah hubungan interpersonal yang bermakna hubungan antara
perseorangan. Ianya berlaku secara lisan dan bukan lisan. Kemahiran berkomunikasi
yang berkesan ialah kebolehan bertutur dengan jelas, tepat serta perasaan
empati. Oleh itu seorang kaunselor perlu ada ciri-ciri pertuturan yang baik
iaitu bertutur dengan penggunaan kepelbagaian nada. Suara yang bertenaga,
tatabahasa yang betul, perkataan yang tepat, mudah difahami, penghentian
sejenak yang efektif, serta nadanya penuh dengan perasaan yang menarik
perhatian orang yang berkomunikasi. Carl Rogers telah menghuraikan bahawa
penerimaan dan kemesraan seseorang kaunselor merupakan faktor penting dalam
membina hubungan interpersonal dengan kliennya. Menurut beliau, suasana
hubungan yang baik dapat digambarkan daripada kemesraan dan perasaan kasih
sayang seseorang kaunselor semasa perjumpaan dengan kliennya. Perkara ini dapat
di lihat dari air mukanya yang ikhlas, manis dan nada kata-kata lembut yang
digunakan untuk menyakinkan kliennya bahawa kesediaan dan kerelaan kaunselor
yang dijumpai akan membantunya menyelesaikan masalah yang dihadapi. Menurut
Rogers lagi empati adalah perihal merasai dunia peribadi orang seolah-olah
dunianya, atau secara ringkasnya berusaha untuk bertindak balas secara
berperasaan empati bermakna berusaha menunjukkan kepada orangnya bahawa dia
sedang memberi perhatian, dan mendengar serta berusaha memahami perasaannya (Canfield, 2012; Sang, 2010) .
2.0 Definisi
Hubungan Teraputik.
Hubungan
bermaksud menghubungkan antara dua orang atau lebih untuk proses pengenalan
untuk memudahkan kedua pihak berinteraksi. Hubungan bukan sahaja secara formal
tetapi bukan formal manakala menurut kamus dewan bahasa dan pustaka teraputik bukan rawatan tetapi
pendekatan, bukan sesuatu tetapi yang membantu menenangkan fikiran seseorang
dan memberikan ketenangan, ia adalah satu cabang perubatan yang berkaitan
dengan rawatan penyakit. Ini bermaksud hubungan teraputik dalam kaunseling
adalah satu perhubungan yang berteraskan kepada kekepercayaan dan kejujuran
beretikakan kepada kerahsiaan untuk membantu menyelesaikan masalah klien. Ia
bukan memberi nasihat, menilai atau menghakimi, cubaan untuk mengenepikan
masalah klien, mengharapkan klien untuk bertingkahlaku seperti beliau apabila
berhadapan dengan masalah yang serupa, melibatkan perasaan dengan klien dan
menilai masalah klien dengan nilaian sendiri.
Sebaik-baik kaunselor menerima klien tanpa
sebarang prasangka kerana ia adalah di larang. Tidak dinafikan, peranan
gambaran awal atau “first impression”
banyak mempengaruhi persepsi kita pada orang lain. Namun begitu, kaunselor
perlu mengawal diri supaya tidak menggunakan gambaran awal ini bagi
mempengaruhi proses kaunseling selanjutnya. Menurut model kaunseling
Al-Ghazali, kaunselor akan membina hubungan yang baik dan mesra dengan klien
supaya klien berasa selesa atau tidak tertekan. Kaunselor perlu mempamerkan
sikap hormat pada klien. Peranan kaunselor pada peringkat membina hubungan
adalah penting. Kaunselor seharusnya dapat menyelami hati dan perasaan klien,
malah dapat membangkitkan kesedaran dalam diri klien untuk cekal menghadapi
masalah yang sedang dihadapinya sedikit demi sedikit. Dalam proses kaunseling,
kaunselor diharapkan dapat menzahirkan keyakinan kepada diri klien tentang
betapa pentingnya kita kembali yang benar. Peranan kaunselor ini juga adalah
sebagai seorang mentor yang dapat memberi bimbingan dan sokongan psikologi.
Hubungan sebegini dapat meningkatkan lagi tahap keyakinan diri klien disamping
mengukuhkan lagi hubungan baik antara kaunselor dan klien (Mohamed, 2001; Sang, 2010) .
Secara
ringkasnya hubungan teraputik adalah hubungan dua hala antara kaunselor dengan
klien, ianya bukan hubungan sosial tetapi hubungan yang penuh tanggungjawab
untuk proses penyelesaian masalah klien. Peringkat membina hubungan adalah
elemen yang paling penting dan utama, tidak mengira teori kaunseling yang
digunakan. Contohnya Peringkat Terapi Adler merangkumi 12 peringkat dan
peringkat pertama adalah peringkat hubungan-empati dimana peringkat ini membina
hubungan dengan klien melalui penggunaan kemahiran empati. Ahli
terapi/kaunselor dikehendaki menunjukkan kefahaman, mesra, penerimaan dan
perasaan empati, serta idea yang boleh membantu klien mengatasi masalah (Sang, Pengurusan Bimbingan dan Kaunseling, 2010) .
3.0 Bagaimana
hubungan teraputik memberikan kesan positif dalam proses kaunseling berdasarkan
ahli teori atau pakar kaunseling.
Menurut
Carl Rogers, seorang kaunselor perlu mempunyai sifat-sifat empati dan memahami,
menerima tanpa syarat, mesra dan penyayang serta jujur dan kongruen.
Sifat-sifat ini jelas mengambarkan perkara yang positif dan sudah semestinya ia
akan memberi kesan yang positif. Menurut Al-Ghazali kehadiran kaunselor dalam
sesi perhubungan mempengaruhi jiwa orang yang berhadapan dengannya. Kaunselor
yang bersedia mendengar dan menjiwai kliennya dapat membentuk perhubungan
terapi dengan tenang, jelas dan matang. Klien datang dengan harapan yang tinggi
dan melihat kaunselor sebagai seorang mentor, guru dan pakar rujuk yang dapat
menunjukkan jalan ke arah kebaikan. Mereka menaruh kepercayaan kepada kaunselor
yang dianggap seorang yang berintegriti dan bijaksana serta mahir dalam
bidangnya bagi memulihkan jiwa klien yang sudah lemah dan rapuh. (Yatimah &
Mohd Tajudin, 2011)
Manakala
menurut Maslow keperluan asas dan keperluan keselamatan, kasih sayang dan
penghargaan kendiri manusia hendaklah dipenuhi sebelum manusia bersedia
menceburi diri dalam hierarki kesempurnaan kendiri, maklumat dan estetik.
Menurut teori ini keberkesanan kaunseling bergantung kepada setakat mana
keperluan-keperluan klien dapat dipenuhi. Aplikasi Teori keperluan Maslow dalam
kaunseling menyatakan bahawa kaunselor perlu mengambil langkah-langkah yang
tertentu untuk membina hubungan teraputik. Antaranya, menjadikan suasana bilik
kaunseling kondusif dengan menjalankan sesi kaunseling agar klien akan berasa
seronok, gembira, harmoni dan selamat melibatkan diri di dalamnya. Kaunselor
mestilah bersifat penyayang untuk memenuhi keperluan kasih sayang. Memupuk nilai
penghargaan kendiri klien serta memberi motivasi dan peneguhan yang sesuai
supaya berusaha bersungguh-sungguh melibatkan diri dalam sesi kaunseling. Merancang
aktiviti motivasi mengikut kebolehan klien dengan tujuan meningkatkan keyakinan
mereka dan meningkatkan peluang memenuhi keperluan penyuburan mereka, iaitu
kesempurnaan kendiri, memperoleh ilmu pengetahuan dan mempunyai kemahiran,
menikmati dan menghasilkan sesuatu yang bernilai tinggi. Memupuk nilai motivasi
diri melalui bimbingan supaya klien memahami diri, melibatkan diri secara aktif
dalam aktiviti sosial, dan seterusnya menentukan arah hidup dan masa depan
sendiri yang terbaik. Manakala dalam proses kaunseling tingkah laku pula membina
hubungan kaunselor dan klien adalah penting untuk kejayaan perlaksanaan proses
kaunseling, antara sebab-sebab penting adalah kaunselor dan klien bersama-sama
menyetujui tentang matlamat yang telah ditetapkan dalam proses kaunseling.
Sasaran perlu ditetapkan bersama dan diubahsuai dari semasa ke semasa. Hubungan
yang teraputik boleh mengurangkan peluang keciciran klien dan hubungan yang
mesra meningkatkan semangat kerjasama yang seterusnya membawa hasilan yang baik (Idris, 2009; Sang, 2010) .
Terapi
Rasional Emotif behavioral(Teori REBT) dipelopori oleh Albert Ellis (1913-2007)
yang merangkumi tiga komponen utama iaitu kognitif, emotif dan behavioral yang
berkaitan rapat dengan pengalaman manusia. Beliau berpendapat manusia mempunyai
pemikiran rasional dan tidak rasional. Pemikiran tidak rasional merupakan punca
asas yang membawa gangguan psikologikal. Menurut beliau juga, kepercayaan yang
tidak rasional atau tidak logik adalah diwarisi dari generasi ke generasi dan
diterima sebagai panduan hidup tanpa keraguan. Terapi REBT ini bermatlamat
membantu klien memeperkembangkan pemikiran rasional dan logik melalui galakan
mereka memikir dan memahami pemikiran tidak rasional yang diwarisi masa lalu
adalah punca utama yang membawa masalah psikologikal masa kini. Klien di bimbing
untuk melihat dan menganalisis peristiwa yang diaktifkan dan gangguan emosi
yang dialami. Ianya akan berjaya apabila klien benar-benar memahami punca asas
yang menimbulkan gangguan emosi ialah kepercayaan yang tidak rasional yang
mereka warisi pada masa dahulu dan harus berusaha mengikisnya dengan gentian
kepercayaan rasional dan logik. Proses kaunseling mempunyai empat peringkat
iaitu yang pertama membina hubungan kaunselor dan klien dengan teknik mendengar
secara empatik dan membina iklim yang kondusif. Yang kedua membimbing klien
supaya mendedahkan tingkah laku emotif dan behavioral dibawah Sistem Model ABC (Activating, Belief, Consequences). Ketiga,
Kaunselor membantu klien membezakan kepercayaan rasional dan tidak rasional,
memahami bagaimana kepercayaan rasional membawa hasilan positif manakala kepercayaan tidak rasional membawa
hasilan negatif dan terakhir keempat, menggunakan teknik pertikai dari semasa
ke semasa untuk melatih klien mencabar kepercayaan tidak rasionalnya. Jelas dengan
contoh proses kaunseling diatas menunjukkan membina hubungan teraputik adalah
perkara pokok untuk keberhasilan setiap sesi kaunseling (Sang, 2010) .
Kemahiran
berempati merupakan salah satu faktor penentu kejayaan mencapai objektif kaunseling
yang ditetapkan. Disamping faktor-faktor penentu yang lain iaitu kemahiran
berkomunikasi dan kemahiran mendengar. Ia akan mengelakkan kekeliruan dan salah
faham antara klien dan kaunselor. Untuk mencapai objekif komunikasi yang
berkesan hubungan diantara orang berkomunikasi merupakan syarat yang penting.
Hubungan yang baik tidak boleh secara paksaan. Ia dijalin dengan teknik yang
sesuai, iaitu kemahiran seseorang digunakan untuk menyakinkan orang bahawa dia
memang ikhlas, sudi serta mampu membantu. Secara ringkas, berusaha untuk
bertindak balas secara berperasaan empati bermakna berusaha menunjukkan kepada
orangnya bahawa dia sedang memberi perhatian, dan mendengar serta berusaha
memahami perasaannya. Di dalam sesi perbincangan, berperasaan empati merupakan
kemahiran pemimpin menghayati dunia subjektif orang lain seolah-olah sebagai
dunianya sendiri. Dengan berperasaan empati ini, hubungan baik diantara orang
akan terus dijalin dan dikekalkan sepanjang proses komunikasi (Sang, 2010; Singh, 2010) .
Menurut
kaunselor-kaunselor dan Carl Rogers, seorang kaunselor perlu mempunyai empat
sifat ini iaitu penerimaan dan kemesraan, tidak menghakimi, kesejatian dan
ketepatan. Kaunselor harus menerima klien tanpa syarat dan penuh kerelaan.
Suasana teraputik dapat digambarkan daripada keikhlasan semula jadi kaunselor
yang dapat menerima kliennya. Hal ini dapat dilihat daripada air mukanya yang
ikhlas mesra dan kata-kata yang menyakinkan klien tentang kejujurannya
membantu. Dengan ini, klien akan bercerita dengan bebas segala isihatinya.
Untuk menambahkan kemesraan, semasa klien masuk, kaunselor boleh jemput klien
untuk mengalu-alukannya masuk. Dengan cara layanan demikian, klien merasa
senang hati, selamat dan mesra bersama-sama kaunselor. Tidak menghakimi, kaunselor
bukanlah pengadil ataupun hakim.
Kaunselor hendaklah memerhati setiap pergerakan dan ucapan yang disampaikan
klien dengan teliti. Kaunselor tidak boleh membuat atau mengambil keputusan
melainkan telah mendapat bukti-bukti dan keterangan yang lengkap. Contoh;
seorang klien datang dan memberitahu bahawa dia bergaduh dengan suaminya. Di
sini, kaunselor tidak boleh menghakimi klien ini sebagai kurang ajar. Ia perlu
mempunyai bukti-bukti yang kukuh sebelum membuat tanggapan. Kesejatian adalah
sifat seorang kaunselor yang sentiasa ikhlas dan benar semasa menjalankan sesi
kaunseling, iaitu tidak berpura-pura dan tidak menunjukkan keinginan menguasai
hubungan kaunseling tersebut. Keadaan ini hendaklah dikawal dan diamati di
dalam kelakuan, pertuturan, dan sikap kaunselor. Kepercayaan klien akan wujud
jika sikap kaunselor selari dengan sikap klien. Oleh itu, kaunselor harus
berterus terang dengan klien tanpa menyembunyikan perasaan dan bertindak tegas.
Elakkan sama sekali sikap berpura-pura, menyembunyikan kenyataan dan tidak
jujur. Carl Rogers berpendapat, sekiranya seorang kaunselor itu sejati maka dia
akan diterima sebagai seorang yang jujur dan benar. Sekiranya perasaan dan
kepercayaan ini ada pada klien, dia akan berasa selamat dan mempercayai
kebolehan kaunselornya. Menurut Egan(1982), kaunselor hendaklah menggunakan
bahasa yang mudah difahami oleh klien, hendaklah tepat dan sesuai dengan
kebolehan klien, Kaunselor dhendaklah membantu klien supaya dapat bercerita
atau mencurahkan isi hatinya tepat dan jelas dengan perkataan-perkataan yang
mudah difahami. Jika klien menggunakan bahasa yang mengelirukan, kaunselor
harus memberi perhatian sepenuhnya tentang apa yang hendak disampaikan, maka
barulah proses kaunseling ini dapat dijalankan dengan berkesan (Sang, 2010; Yatimah & Mohd Tajudin, 2011) .
.
4.0 Sesi
Dialog kaunseling individu dan lokasi yang mengambarkan elemen hubungan
teraputik digunakan dalam sesi kaunseling.
Contoh sesi dialog
kaunseling yang dijalankan untuk membina sebuah hubungan yang berdasarkan
elemen teraputik. Lokasi sesi kaunseling
diadakan di sebuah bilik khas yang menerapkan suasana yang kondusif untuk
memberikan keselesaan kepada klien, sistem pengudaraan yang baik, pengcahayaan
yang terang dan berlatarbelakangkan muzik yang mendamaikan seolah-olah berada
di tempat percutian dengan bunyi ombak dan alam semulajadi. Warna bilik yang
lembut serta susun atur bilik yang menyedapkan mata memandang. Suasana bilik
memainkan peranan penting bagi sebuah sesi kaunseling. Sesi dialog adalah
seperti :-
Kaunselor (KR) : Awak apa khabar? Nampak kurang ceria hari ini? Awak sihat?
Klien (KN) : Kurang baik puan… banyak perkara
yang tidak berapa menyenangkan berlaku akhir-akhir ini.
KR : Oh..Awak
nak minum? Kopi atau teh?
KN : Takpe
puan.. saya dah minum tadi..
KR : Memandu
sendiri ke datang tadi?
KN : Tak puan..
saya naik teksi.. senang nak cari tempat… kalau memandu takut sesat pulak..
KR : Betul tu..
tapi tak susah nak cari alamat pejabat saya ni kan…
KN : Tak puan…
rupanya dekat saja dengan Terminal Bas Larkin…
KR : Lainkali
boleh memandu sendiri datang di sini… boleh kita mulakan sesi kita.. (menundukkan
sedikit badan untuk mendengar dengan lebih baik).
KN : mmmm.. saya tidak tahu nak mulakan
dari mana puan…(menunduk dengan
wajah yang mula keruh)
KR : Macam ni lah.. bila awak dah rasa ok dan bersedia awak
boleh cerita dengan saya. Itupun jika tidak mengganggu
emosi awak... kan tugas saya untuk membantu awak (memujuk)
KN : Entahlah
puan… jiwa saya rasa kosong… rasa diabaikan… saya sunyi.. saya bosan…
KR : Mmmm…Teruskan…
KN : Suami saya
sibuk dengan hobi dia saja.. hari-hari asyik pergi memancing… hal rumahtangga langsung dia tak
hirau… yang dia tahu balik kerja terus pergi memancing… tak
salah pun kalau dia minat memancing.. tapi.. kalau dah hari-hari
saya pun bosan… hal anak-anak pun dia tak ambil kisah… anak-anak
tu sekolah macam mana pun dia tak tahu… yang dia tahu mancing..
mancing… mana saya tahan puan.. hari-hari kami bergaduh…
saya kesian dengan anak- anak… tapi…
KR : Tapi apa…
KN : Siapa yang
nak kesiankan saya…. Saya ada hati dan perasaan puan.. saya bukan robot yang ada butang on dan off… jiwa saya sakit puan… tapi sekarang saya dah tak kesah dah…
suka hati dialah nak buat apa… saya dah penat puan… apa yang saya
buat.. bukan dia ambil kisah pun… saya pun dah ada pengganti
dia dah… ini jalan yang terbaik untuk saya.. dia nak balik ke..
tak balik ke.. nak tidur kat laut ke.. suka hati dia lah..
KR : Bagaimana
dengan anak-anak awak..
KN : Anak-anak
pun dah tak kesah puan… ayah dia ada ke.. tak ada ke.. sama saja… bukan ayah dia ambil tahu pun..
anak tu pergi sekolah ke.. tak pergi sekolah ke.. Cuma duit belanja
sekolah dia sediakan… begitu juga belanja dapur… itu ajelah kebaikan
dia yang dia buat….
KR : Oh..
teruskan…
KN : Saya dah
penat puan nak lalui benda yang sama… dah 18 tahun kami kawin.. tapi.. dia tetap macam tu jugak.. baik
saya langkah kaki.. tapi bila fikirkan hal anak-anak ni rasa tak sampai
hati pulak..
KR : mmmm..
KN : Kalau
ikutkan hati lebih baik kami bercerai.. bila fikir hal anak-anak macam kesian…
KR : Saya
gembira puan sudi berjumpa dengan saya di sini, saya berharap kita bersama mencari ikhtiar untuk kebaikan
puan. Insyallah..
KN : Insyallah
puan…
5.0 Kesimpulan.
Kaunseling
adalah bentuk perhubungan kemanusiaan yang unik antara seorang kaunselor dan
kliennya. Umumnya, masyarakat menganggap kaunseling adalah sebagai bentuk
perhubungan komunikasi yang mudah dan mengandaikan semua orang boleh menjadi
kaunselor tetapi hakikatnya disiplin kaunseling itu memerlukan seorang
kaunselor mempunyai pengetahuan teori dan kemahiran kaunseling yang tinggi.
Aspek perhubungan kemanusiaan yang ditunjukkan oleh kaunselor dalam
mengendalikan sesi kaunseling adalah proses menolong. Seorang kaunselor bukan
sahaja memerlukan pengetahuan dan kemahiran yang tinggi dalam bidang
kaunseling, tetapi sewajarnya mempunyai gambaran menyeluruh “world-view” tentang aspek kemanusiaan
melalui pegangan teori-teori yang baik. Ia bukan sahaja dapat meningkatkan lagi
hubungan dua hala, malahan ia meningkatkan lagi proses teraputik tu sendiri.
Kehadiran kaunselor dalam satu sesi kaunseling dapat mempengaruhi perubahan
kepada diri seorang klien. Keceriaan, semangat, azam yang tinggi serta perwatakan
yang ditonjolkan dapat memberi kesan kepada klien.
2600
patah perkataan.
Rujukan:-
Canfield, J. (2012). The Success Principles -Edisi
bahasa melayu. Batu Caves: PTS Professional Sdn. Bhd.
Idris, A. (2009). Magnet Diri. Batu Caves: PTS
Millennia Sdn Bhd.
KPWKM. (2016). Kementerian Pembangunan Wanita,
Keluarga dan Masyarakat - Akta Kaunselor A580. Retrieved July 16, 2016,
from Laman web rasmi KPWKM:
http://www.kpwkm.gov.my/documents/10156/55662/Akta+Kaunselor+1998
Mohamed, M. n. (2001). Pengantar Psikologi - satu
pengenalan asas kepada jiwa dan tingka laku manusia. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Pasiak, T. (2009). Revolusi IQ,EQ,SQ. Batu
Caves: PTS Millenia.
Sang, M. S. (2010). Pengurusan Bimbingan dan Kaunseling.
Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Singh, B. (2010). ABPG2203 - Introduction to
Counselling. Seri Kembangan: OUM.
Yatimah, S., & Mohd Tajudin, M. (2011). Teori
Kaunseling Al-Ghazali. batu Caves: PTS Islamika Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment