Wednesday 5 April 2017

Psikologi pembelajaran

1.0              Pendahuluan.
Psikologi pembelajaran adalah satu sains yang baru ditemui oleh ahli-ahli psikologi seratus tahun yang lalu. Setelah itu pelbagai huraian tentang proses pembelajaran telah diperkenalkan, namun begitu sebahagian telah lenyap dan setengah lagi masih bertahan sehingga saat ini. Tiga perspektif yang berbeza telah dikenalpasti untuk menghuraikan tentang pembelajaran iaitu teori behaviorisme, kognitif dan kognitif sosial. Setiap perspektif ini telah diasaskan daripada bertahun-tahun penyelidikan dan dapat memberi implikasi dalam kehidupan seharian. (Rahil & Habibah, 2008) Disini akan diterangkan dengan lebih mendalam berkaitan tentang definisi pembelajaran secara terperinci tentang sejarah pembelajaran teori daripada psikologi awal iaitu pengurusan kaedah tidak objektif seperti introspektif sehingga terciptanya teori kognitif sosial yang mentafsirkan pembelajaran pemerhatian dari segi proses kognitif. Ahli-ahli psikologi telah mencadangkan sejak tahun 1940-an bahawa manusia boleh mempelajari perlakuan baru melalui pemerhatian dan peniruan tindak balas orang lain. Mereka mengenali proses ini pada awalnya sebagai teori pembelajaran sosial, namun apabila proses-proses kognitif dimasukkan dalam huraian tentang pembelajaran ianya terus dikenali sebagai teori kognitif sosial. Ahli teori kognitif sosial menghuraikan bahawa pembelajaran terjadi semasa pemerhatian dibuat, sesuatu perubahan tingkah laku dihasilkan daripada pembelajaran mungkin terjadi atau sebaliknya. (Rahil & Habibah, 2008)

Albert Bandura adalah seorang daripada pelopor yang membuat kajian ulung tentang teori kognitif sosial bahawa pembelajaran boleh dilakukan dengan cara peniruan. Beliau telah menggemukakan teori pemerhatian untuk menghuraikan pelbagai tingkah laku sosial yang dipelajari oleh kanak-kanak. Ianya juga dikenali sebagai teori peniruan atau teori permodelan. Bandura mempercayai bahawa pandangan ahli-ahli behavioris walaupun ianya tepat tetapi tidak lengkap kerana tidak memasukkan aspek-aspek penting iaitu pengaruh sosial dalam pembelajaran. Beliau telah menulis buku pada tahun 1963 bersama Walters yang bertajuk Social Learning and Personality Development dimana di dalam buku ini beliau meluaskan skop teori pembelajaran dengan menerangkan secara terperinci bagi menghuraikan tentang prinsip pemerhatian dan peneguham. Beliau telah mengenalpasti empat unsur utama dalam proses pembelajaran memalui pemerhatian atau permodelan iaitu perhatian (attention), mengingat (retention), reproduksi (reproduction) dan peneguhan (reinforcement) / motivasi (motivation) (Sang, 2008; Mohamed, 2001)

2.0              Definisi Pembelajaran
Sejak dari dalam perut ibu lagi, bayi sudah mengalami proses pembelajaran. Kemudian proses itu berlaku berterusan secara formal dan tidak formal. Sedari kecil proses pembelajaran dimulai dengan mempelajari kemahiran menggunakan deria-deria serta anggota badan untuk menyesuaikan dengan persekitaran dan kehidupan. Definisi dari ahli akademik at least 2 org.Apabila memasuki alam persekolahan pembelajaran secara formal akan berlaku iaitu belajar kemahiran mendengar, membaca, menulis dan mengira secara tidak langsung ia adalah titik tolak untuk mempergunakan kemahiran-kemahiran ini untuk mempelajari ilmu pengetahuan daripada pelbagai mata pelajaran. Apabila menginjak usia dewasa ilmu yang sedia ada digunakan untuk menempuh alam pekerjaan dan mempelajari cara bekerja dan bergaul dengan orang-orang yang sebaya dengan usia atau lebih. Dapat dikatakan bahawa proses pembelajaran ini adalah secara berterusan dari janin hingga ke hari tua.
Pembelajaran ditakrifkan dalam Kamus Dewan Edisi Keempat memberi makna sebagai proses atau perihal (kegiatan) belajar: sistem adalah proses pembelajaran yang berasaskan komputer. (Pusat Rujukan Persuratan Melayu, 2014) Pembelajaran definisi secara am berrmaksud adalah satu proses individu untuk mendapatkan maklumat-maklumat, tingkah laku atau kebolehan yang baru. Dari sudut psikologi, definisi pembelajaran adalah berbeza. Ia didefinisikan sebagai perubahan ke atas tingkah laku seseorang yang dihasilkan oleh kejadian-kejadian sekelilingnya. Perubahan yang berlaku tidak mudah bertukar-tukar tetapi ianya agak kekal dalam bebrapa ketika. Ia juga merupakan proses penyesuaian hasil interaksi diantara individu dan alam sekitarnya. Apabila satu tingkah laku yang baru dipelajari dengan itu secara tidak langsung tingkah laku yang lama akan terhapus (Mohamed, 2001). Contoh seorang kanak-kanak belajar menulis, pada awalnya tulisan yang dihasilkan tidak kemas dan comot tetapi lama-kelamaan jika ia sentiasa berlatih menulis tulisannya akan lebih kemas dan cantik.
Menurut Wilson, Robeck dan Micheal(1974) dalam buku Psychological Foundation of Leaning and Teaching telah memberikan dua definisi pembelajaran iaitu pertama, pembelajaran ialah usaha sesuatu organisma untuk memenuhi keperluannya dan ianya terdiri daripada perubahan-perubahan di dalam sisitem saraf semasa organisma itu melakukan sesuatu untuk menghasilkan keputusan atau kesimpulan. Kedua, Pembelajaran adalah suatu perubahan saraf akibat organisma melakukan berbagai-bagai tindakan dalam kehidupannya. (Sang, 2008). Morgan dan King (1975) dalam buku Foundation to Psychology mendefinisikan pembelajaran sebagai tingkah laku yang ditunjukkan bersifat kekal kesan daripada pengalaman yang dilalui atau latihan yang telah dilakukan. Henry Clay Lindgran dan Donn Byrne (1976) di dalam buku bertajuk Psychology : An Introduction to a Behavioral Science memberi pandangan bahawa pembelajaran melambangkan satu konsep yang digunakan untuk menerangkan perubahan seseorang individu melalui tingkah laku yang ditunjukkan.  Manakala Antia E. Woolfolk dan Lorrain Mc Cune-Nocolich (1980) melalui buku Educational Psychology for Teachers, mendefinisikan pembelajaran sebagai perubahan dalaman yang berlaku pada seseorang dengan membentuk perkaitan yang baru atau potensi sebagai potensi yang sanggup menghasilkan tindak balas yang baru (Sang, 2008).  
Rajah 1 berikut menggambarkan suatu proses pembelajaran secara berperingkat-peringkat:-
Rajah 1 : Proses pembelajaran berlaku secara berperingkat-peringkat (Sang, 2008)

Teori pembelajaran merupakan hasil kajian oleh ahli-ahli psikologi pendidikan tentang konsep pembelajaran, faktor-faktor serta proses dan sebab berlakunya pembelajaran. Ianya menghuraikan tentang unsur, faktor dan mekanisme yang terbabit dalam proses pembelajaran. Teori pembelajaran dihasilkan berasaskan kaji selidik secara saintifik, ianya melalui penyelidikan kuantitatif atau penyelidikan kualitatif. Contoh teor-teori yang dibentuk oleh ahli psikologi behavioristik dan kognitif adalah berasaskan kajian kawalan iaitu penyelidikan kuantitatif dibawah situasi yang dimanipulasikan. Manakala ahli psikologi sosial dan humanis banyak dibentuk dari penyelidikan kualitatif iaitu pemerhatian, kajian kes dan teknik menemuduga  (Sang, 2008).  

3.0              Profil Albert Bandura
Albert Bandura dilahirkan pada 4hb Disember 1925, di sebuah kota kecil Mundare bahagian selatan Alberta, Kanada. Mendapat pendidikan awal di peringkat rendah dan menengah di sekolah biasa. Pada tahun 1949 beliau mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Psikologi di University of British Columbia. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran keperingakat sarjana pada tahun 1951 dan Ph.D in Clinical Psychology 1952 di University Iowa. Kemudian meneruskan pengajian di Wichita Guidance Center. Beliau menjadi terkenal dan berpengaruh dalam teori pembelajaran dan tradisi behavioris. Sewaktu di Iowa, beliau bertemu dengan Virginia Varns seorang instruktur sekolah jururawat. Mereka berkahwin dan mempunyai dua orang anak perempuan. Pada tahun 1953 Albert Bandura mengajar di Standford University. Beliau berkerjasama dengan anak didiknya iaitu Richard Walters dan menghasilkan buku pertama bertajuk Adolescent Aggression yang diterbitkan dalam tahun 1959. Namun begitu kerjasama tersebut tidak berlaku lama kerana Richard Walters meninggal dunia akibat kemalangan motosikal. Bandura menjadi Presiden APA pada tahun 1973 dan beliau telah menerima penghargaan atas jasa-jasanya dalam Distinguished Scientific Contributions pada tahun 1980 beliau menerima APA Award (Pajares F., 2004)
Teori Albert Bandura yang terkenal adalah berkaitan dengan konsep modeling bersama Dorrie dan Sheila Ross. Kajian yang berkaitan tentang patung bobo yang mendapat perhatian banyak pihak.

4.0              Teori Kognitif Sosial
Teori sosial kognitif  digunakan dalam bidang psikologi, pendidikan, dan komunikasi, berpendapat bahawa bahagian pemerolehan pengetahuan seseorang individu boleh terus berkaitan dengan memerhatikan orang lain dalam konteks interaksi sosial, pengalaman, dan di luar pengaruh media. Teori ini menyatakan bahawa apabila manusia memerhatikan model melakukan tingkah laku dan akibat tingkah laku itu, mereka ingat urutan peristiwa-peristiwa dan menggunakan maklumat ini untuk membimbing tingkah laku seterusnya. Memerhatikan model yang juga boleh mendorong penonton untuk melibatkan diri dalam tingkah laku mereka sudah belajar. Dengan kata lain, orang tidak belajar tingkah laku yang baru semata-mata dengan mencuba kepada mereka dan sama ada berjaya atau gagal, tetapi sebaliknya, kelangsungan hidup kemanusiaan adalah bergantung kepada replikasi tindakan orang lain. Bergantung kepada sama ada mereka diberi ganjaran atau dihukum kerana kelakuan mereka dan hasil tingkah laku, pemerhati boleh memilih untuk meniru tingkah laku model. Media menyediakan model untuk semua golongan dalam pelbagai situasi persekitaran yang berbeza.
Teori kognitif sosial, yang dibangunkan oleh Albert Bandura, dibangunkan atas cadangan bahawa baik proses sosial dan proses kognitif adalah pusat bagi pemahaman mengenai motivasi, emosi, dan tindakan manusia. Prinsip-prinsip teori tersebut yang merangkumi: 1) Andaian tentang hakikat dan kemampuan manusia; 2) Lima keupayaan kognitif dasar yang dimiliki manusia (symbolising, forethought, vicarious, self-regulatory dan self-reflective). 3) Proses interaksi antara manusia dan persekitarannya; 4) Cara manusia mempelajari tingkah laku (observational learning dan enactive learning); 5) Fungsi insentif sebagai sistem Tetapan tingkah laku manusia; 6) Proses pembentukan efikasi diri dan fungsinya; 7) Fungsi tujuan (goal); 8) Aplikasi teori kognitif sosial dalam kaunseling (Pasiak, 2009).
Beyond Reinforcement (Tanpa Pengukuhan)   Bandura memandang teori Skinner dan Hull terlalu bergantung kepada pengukuhan. Jika setiap unit tindak balas sosial yang kompleks harus diasingkan untuk dirkukuhkan satu persatu,boleh jadi orang tidak pembelajaran apa-apa. Menurut Bandura  pengukuhan penting dalam menentukan sama ada suatu tingkah laku akan terus berlaku atau tidak, tetapi itu bukan satu-satunya pembentuk tingkah laku. Orang boleh melakukan sesuatu hanya dengan mengamati dan kemudian mengulang apa yang dilihatnya. Belajar melalui pemerhatian tanpa ada pengukuhan yang terlibat, bermakna tingkah laku ditentukan oleh jangkaan akibat (ini merupakan pokok teori pembelajaran sosial). Kawalan kendiri dan kognitif , pada konsepnya, Bandura meletakkan manusia sebagai peribadi yang dapat mengatur diri sendiri, mempengaruhi tingkah laku dengan cara mengatur alam sekitar, mewujudkan sokongan kognitif, mengadakan akibat bagi tingkah lakunya sendiri. Kemampuan kecerdasan untuk berfikir simbolik menjadi cara yang kuat untuk menangani persekitaran (dengan menyimpang pengalaman dalam ingatan dalam wujud verbal dan gambaran imaginasi untuk kepentingan tingkah laku pada masa yang akan datang. kemampuan untuk menggambarkan secara imaginasi hasil yang diinginkan pada masa yang akan datang akan mengembangkan strategi tingkah laku yang membimbing ke arah tujuan jangka panjang.
Sistem Kendiri Bandura percaya bahawa pengaruh yang ditimbulkan oleh diri sebagai salah satu penentu tingkah laku tidak boleh dihilangkan tanpa membahayakan penjelasan dan  kekuatan ramalan. Dengan kata lain, diri diakui sebagai unsur dari struktur personaliti. Sistem diri bukan unsur psikologi yangmengawal tingkah lakutapi merujuk kepada struktur kognitif yangmemberi pedoman mekanisme dan satu set fungsi-fungsi persepsi, penilaian, dan tatacara tingkah laku. pengaruh kendiri tidak automatik atau mengatur tingkah laku secara autonomi, tapi diri menjadi sebahagian dari sistem interaksi timbal balik .Manusia mempunyai kemampuan berfikir, dengan kemampuan tersebut manusia memanipulasi persekitaran sehingga terjadi perubahan persekitaran akibat aktiviti manusia. Menurut Bandura, akan terjadi strategi reaktif dan proaktif dalam peraturan diri. Strategi reaktif dipakai untuk mencapai tujuan, namun ketika tujuan hampir tercapai, strategi proaktiflah yang menentukan matlamat baru yang lebih tinggi. Ada tiga proses yang boleh dipakai untuk melakukan tatacara diri, iaitu memanipulasi faktor luaran, mengawasi dan menilai tingkah laku dalaman. Tingkah laku manusia merupakan hasil pengaruh timbal balik faktor luaran dan dalaman (Sang, 2008).
Faktor luaran mempengaruhi peraturan diri dalam dua cara, iaitu pertama, faktor luaran memberi tahap untuk menilai tingkah laku. Faktor persekitaran berinteraksi dengan pengaruh-pengaruh peribadi, membentuk tahap penilaian diri seseorang. Melalui orang tua dan guru, serta pengalaman berinteraksi dengan persekitaran yang lebih luas, anak pembelajaran mengembangkan tahap yang boleh dipakai untuk menilai diri.  Kedua, faktor luaran mempengaruhi peraturan diri dalam bentuk pengukuhan. P ulangan asasnya tidak selalu memberi kepuasan, orang memerlukan insentif yang berasal dari persekitaran luaran. tahap tingkah laku dan pengukuhan biasanya bekerja sama, di mana ketika orang dapat mencapai tahap tingkah laku tertentu maka perlu pengukuhan agar tingkah laku yang sama menjadi pilihan untuk dilakukan semula. Faktor Dalaman dalam peraturan diri Bandura mengemukakan tiga bentuk pengaruh dalaman, iaitu pertama, pemerhatian diri , dimana individu harus mampu melihat prestasinya, walau tidak sempurna kerana individu cenderung menilai beberapa aspek tingkah lakunya dan mengabaikan tingkah laku yang lain. Kedua, proses penilaian tingkah laku adalah melihat kesesuaian tingkah laku dengan nilai peribadi, membandingkan tingkah laku dengan norma nilai tingkah laku orang lain, menilai berdasarkan pentingnya suatu aktiviti dan memberi pengiktirafan prstasi. Tahap peribadi berasal dari pengalaman-pengalaman memerhati model. Berdasarkan sumber model dan prestasi yang mendapat pengukuhan, maka proses kognnitif menyusun saiz-saiz atau norma yang sifatnya sangat peribadi kerana saiz tersebut tidak selalu selari dengan kenyataan. Sebahagian besar aktiviti perlu dinilai dengan membandingkannya dengan saiz luaran, boleh serupa  tahap norma, perbandingan sosial, perbandingan dengan orang lain atau perbandingan kolektif. serta yang ketiga, iaitu tindak balas diri dimana pada akhirnya berdasarkan pemerhatian dan pengadilan, individu menilai diri sendiri dan memberi ganjaran atau menghukum dirinya sendiri (Sang, 2008)
Efikasi diri bagaimana orang bertingkah laku dalam keadaan tertentu bergantung pada timbal balik  antara persekitaran dan keadaan kognitif, khususnya yang berkaitan dengan keyakinannya bahawa dia mampu atau tidak untuk melakukan tindakan yang memuaskan. Keberkesanan adalah penilaian diri, apakah dapat melakukan tindakan yang baik atau buruk, betul atau salah, boleh atau tidak sesuaidengan yang dikehendaki.  Sumber Efikasi Diri Dalam pandangan Bandura, perubahan tingkah laku adalah perubahan jangkaan keberkesanan. Keberkesanan ini boleh diperoleh, diubah, ditingkatkan atau diturunkan melalui salah satu atau kombinasi empat sumber, iaitu pencapaian prestasi, pengalaman yang diwakili, pujukan sosial  dan keadaan emosi . Efikasi diri sebagai peramal tingkah laku Menurut Bandura, sumber pengawal tingkah laku adalah timbal balik  antara persekitaran, tingkah laku dan peribadi. Keberkesanan diri merupakan pembolehubah peribadi yang penting yang bila digabungkan dengan tujuan-tujuan tertentu dan pemahaman akan menjadi penentu tingkah laku di masa akan datang. Setiap individu mempunyai efikasi diri yang berbeza-beza pada keadaan yang berbeza, bergantung pada kemampuan yang dituntut oleh situasi yang berbeza, kehadiran orang lain serta keadaan fisiologi dan emosi individu tersebut.
Efikasi Kolektif, Bandura berpendapat bahawa individu berusaha mengawal kehidupan dirinya bukan hanya melalui efikasi diri individu,tetapi juga keberkesanan kolektif. Efikasi kolektif adalah keyakinan masyarakat bahawa usaha mereka secara bersama-sama dapat menghasilkan perubahan sosial tertentu. Efikasi diri dan keberkesanan  kolektif bersama-sama saling melengkapi untuk mengubah gaya hidup manusia. Personaliti Dinamik menurut Bandura, motivasi adalah konstruk kognitif yang mempunyai dua sumber, gambaran hasil pada masa yang akan datang (yang boleh menimbulkan motivasi tingkah laku masa ini) dengan harapan kejayaan yang didasarkan pada pengalaman menetapkan dan mencapai matlamat. Dengan kata lain, harapan mendapatkan pengukuhan pada masa yang akan datang akan memotivasi individu untuk bertingkah laku tertentu. Selain itu,dengan menetapkan tujuan yang diinginkan dan mengevaluasinya,maka seseorang akan termotivasi untuk bertindak pada peringkattertentu. Menurut Bandura, pengukuhan boleh menjadi penyebab pembelajaran. Orang boleh pembelajaran dengan pengukuhn yang diwakilkan, jangkaan pengukuhan atau diluar pengukuhan. Perkembangan keperibadian menurut Bandura, kebanyakan pembelajaran terjadi tanpa pengukuhan yang nyata. Dalam kajian, individu boleh mempelajari tindak balas baru dengan melihat tindak balas orang lain, bahkan pembelajaran tetap berlaku tanpa ikut melakukan perkara yang dipelajari, serta model yang diamatinya juga tidak mendapat pengukuhan dari tingkah lakunya (Sang, 2008).
5.0              Kesimpulan
Secara rawaknya dapat disimpulkan bahawa ramai ahli psikologi mentafsirkan bahawa pembelajaran sebagai proses, melalui latihan atau pengalaman organisma, menghasilkan perubahan tingkah laku yang biasanya kekal.Boleh dirumuskan bahawa jenis-jenis pembelajaran boleh diklasifikasikan mengikut bentuk, bidang, cara dan peringkat. Walaubagaimanapun bidang pembelajaran sering berkait rapat antara satu sama lain. Banyak teori pembelajaran adalah dibentuk berasaskan kaji selidik secara saintifik, sama ada penyeledikan kuantitatif atau kualititatif. Oleh ahli psikologi behavioris, dan kognitif berasaskan kawalan. Manakala pembelajaran oleh ahli psikologi berpandukan pada kualititatif iaitu pemerhatian, kajian kes dan intibiu. Dapat disimpulkan Bandura adalah pelopor dalam bidang psikologi sosial yang disegani dengan idea-idea yang menarik dan mencakupi pelbagai lapisan masyarakat. Teori permodelan dan peniruan yang ditonjolkan memudahkan orang mempelajari tanpa melalui pengukuhan yang berulang kali.





















Rujukan
Mohamed, M. N. (2001). Pengantar Psikologi - Satu Pengenalan Asas Kepada Jiwa Dan Tingkah Laku Manusia. Hulu Kelang: Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Pajares F. (2004). Albert Bandura : Biographical Sketch. Retrieved November 15, 2014, from Stanford University - Department Psychology: http://stanford.edu/dept/psychology/bandura/bandura-bio-pajares/Albert%20_Bandura%20_Biographical_Sketch.html
Pasiak, T. (2009). Revolusi IQ, EQ, SQ. Batu Caves: PTS Millennia Sdn Bhd.
Pusat Rujukan Persuratan Melayu. (2014, November 15). Carian PRPM DBP Malaysia - Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Retrieved November 15, 2014, from Pusat Rujukan Persuratan Melayu: http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=pembelajaran
Rahil, M., & Habibah, E. (2008). Psikologi pendidikan untuk perguruan. Shah Alam: Karisma Publications Sdn Bhd.

Sang, M. S. (2008). Psikologi Pendidikan untuk Pengajaran & Pembelajaran. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.

1 comment:

  1. Taipan Indonesia | Taipan Asia | Bandar Taipan | BandarQ Online
    SITUS GAME KARTU ONLINE EKSKLUSIF UNTUK PARA BOS-BOS
    Kami tantang para bos semua yang suka bermain kartu
    dengan kemungkinan menang sangat besar.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    Cukup Dengan 1 user ID sudah bisa bermain 7 Games.
    • AduQ
    • BandarQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • FaceBook : @TaipanQQinfo
    • WA :+62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    Come & Join Us!!

    ReplyDelete