1.0
Pendahuluan.
Menjadi seorang
usahawan perlu mempunyai enam elemen psikologi bagi memantapkan bidang
perniagaan yang diceburi, Napoleon Hill dalam bukunya Think & Grow Rich “you are the master of your fate, the
captain of soul, because we have the power to control our thoughts” ini
jelas menyatakan bahawa kita yang menentukan takdir atau nasib kita, kapten
pada jiwa, kerana kita berkuasa terhadap pemikiran kita. (Hill, 2012) . Oleh itu setiap
seorang usahawan di dunia ini, perlu ada bakat, minat, nilai, motivasi, sikap
dan personaliti. Seorang konglomerat yang mempunyai empayar perniagaan sendiri
seperti Donald Trump telah bersama-sama Robert T.Kiyosaki telah menyatakan
bahawa setiap masalah yang berlaku perlu memikirkan apa tindakan yang akan
diambil dan dapatan keputusan atas tindakan yang dibuat. Perlu memikirkan dari
pelbagai sudut (Donald & Robert T., 2006) . Dan tanpa enam
elemen psikologi ianya tidak mungkin berhasil. Itu yang berada di luar negara.
Di dalam Malaysia sendiri terdapat ramai usahawan yang berjaya, contohnya Dr.
Vida atau Dr. Hamizah Othman. Beliau adalah satu contoh usahawan Malaysia yang
mempunyai pemikiran di luar kotak dan mempunyai personaliti yang mudah dikenali
dengan slogan yang tersendiri “qu puteh qu puteh.. barulah putih” dengan imej
jari yang diletak di pipi beliau. Ianya mudah diikuti oleh semua orang, nampak
ianya ringkas tetapi memberi impak yang cukup besar.
Telah diketahui
Malaysia adalah sebuah negara yang sedang berkembang maju dengan pesat, dimana
ramai pelabur-pelabur asing mula mengalihkan tumpuan untuk melabur di negara
ini. Sebagai contoh negeri Johor yang sedang membangunkan beberapa projek mega
antaranya Forest City yang baru sahaja dirasmikan oleh Kebawah Duli Tuanku
Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar. Ianya adalah satu projek yang
menjana ekonomi Johor dengan menyediakan peluang pekerjaan dan juga usahawan
tempatan untuk bersama-sama terlibat dalam projek mega ini. Negeri Johor yang
strategi kerana mempunyai beberapa kelebihan antaranya berdekatan dengan
Singapura, mempunyai pelabuhan-pelabuhan yang moden dan canggih (Harian, 2016) . Oleh itu adalah
amat relevan enam elemen psikologi ini untuk melahirkan usahawan yang berjaya
dan berdaya saing. Kecanggihan teknologi memerlukan kemahiran untuk
mengendalikan teknologi yang diguna pakai oleh itu minat untuk mendalami bidang
tersebut adalah amat penting. Tanpa minat dan bakat ianya tidak akan berhasil.
Penggunaan media sosial dan internet adalah medium penting untuk memasarkan
produk dan mengenalkan produk kepada umum. Generasi sekarang adalah generasi
tunduk dimana ramai antara mereka lebih suka membeli-belah secara dalam talian
kerana ianya lebih menjimatkan masa dan tenaga.
2.0
Enam
elemen psikologi
1.
Bakat
Setiap seorang mempunyi bakat yang berbeza, ianya
akan membantu seorang usahawan itu lebih berjaya dan kreatif serta berinovatif.
Bakat adalah kebolehan atau keupayaan seseorang individu itu secara semulajadi
atau dipelajari. Bakat itu boleh dipelajari dan dimahirkan melalui pembelajaran
secara formal atau tidak formal. Latihan yang berterusan, fokus yng tinggi
serta penetapan disiplin dapat menjadikan bakat itu lebih bernilai. Contoh
Winston Churhill dikenali kerana seorang yang hebat berpidato, ramai yang
beranggapan ia adalah bakat beliau sejak lahir. Tetapi melalui penulisan kisah
beliau didapati bahawa beliau banyak
menghabiskan masa mengembangkan kemahiran itu. Ia bukan bakat semulajadi tetapi
beliau sentiasa berusaha mengasah kemahiran itu tanpa henti. Bakat itu
diperoleh hasil fokus dan usaha keras beliau (Meredith Mciver, 2014; Bogenfurst, 2015) . Ini jelas menunjukkan pendidikan diperlukan
untuk menjadikan kebolehan itu sebagai satu kemahiran atau keistimewaan
seseorang usahawan. Apabila kemahiran dan pengalaman digabungkan ia menjadikan
seseorang itu lebih kreatif dan inovatif dalam setiap tindakan yang dibuat. Sebelum
melakukan apa-apa tindakan seorang usahawan itu perlu mengenal potensi diri
agar lebih memberi impak pada sesuatu perniagaan yang akan dijalankan.
2.
Minat
Minat adalah sesuatu perkara yang berbeza dengan
bakat, minat adalah satu perkara yang suka dilakukan dan menjadi satu
keterujaan apabila dapat menyempurnakan sesuatu berdasarkan minat yang ada pada
diri. Apabila bakat dan minat digabungkan ianya akan lebih menghasilkan sesuatu
yang berbeza daripada berdasarkan minat semata-mata. Minat adalah satu proses
mental gabungan perasaan, harapan, prinsip, rasa takut dan pelbagai
kencenderungan mengarahkan seseorang individu kepada fikiran tertentu (Bogenfurst, 2015) . Contoh seorang
surirumah mempunyai kebolehan membuat kuih dan mempunyai minat memasak, beliau
boleh mengabungkan keduanya untuk menghasilkan jenis masakan yang disukai oleh
anak-anak. Apabila masakan beliau sedap, anak-anak akan bercerita pada
kawan-kawan atau berkongsi di media sosial. Apabila hasilnya baik, ianya akan
menjadikan satu sumber rezeki menambah pendapatan keluarga.
3.
Nilai
Nilai adalah satu kepercayaan moral yang dipegang, bertahan
lama dalam bidang perniagaan yang melibatkan buruk dan baik. Adakah penerapan
nilai itu dipegang secara negatif atau positif. Jika penerapan nilai negatif
itu digunakan kemungkinan sesuatu perniagaan itu tidak akan bertahan lama. (Bogenfurst, 2015; Donald & Robert T., 2006) Contoh seorang
usahawan tekstil yang menggunakan pewarna kain yang berkimia untuk mewarnakan
kain tanpa mengambil langkah-langkah keselamatan penjagaan alam sekitar.
Mengalirkan air yang bertoksin ke sungai, ianya akan mengganggu ekosistem di
dalam sungai tersebut. Maka spesis ikan dan tumbuhan akan tercemar dan
mengalami kepupusan. Ini menunjukkan seorang usahawan itu tidak mempunyai nilai
tanggungjawab terhadap pemeliharaan alam sekitar. Apabila nilai-nilai buruk ini
diketahui oleh pengguna dan pembeli maka ia akan menjatuhkan reputasi diri dan
syarikat itu sendiri. Jika mereka melakukan perkara yang sebaliknya iaitu
dengan pemeliharaan alam sekitar dan mengamalkan kempen hijau dan menjaga
kredibiliti mereka ke arah yang positif maka reputasi atau nilai mereka
dipandang tinggi oleh orang persekitaran. Maka kepercayaan pengguna dan pembeli
akan lebih tinggi dan ini akan meningkatkan keuntungan syarikat dan nilai
individu yang terlibat.
4.
Motivasi
Motivasi adalah satu dorongan atau sokongan untuk
menjayakan sesuatu. Tanpa motivasi tiada siapa mampu berjaya dengan jayanya.
Motivasi amat penting dalam membuat sesuatu pekerjaan. Manusia punya emosi yang
pelbagai, ada masanya gembira, sedih, suka, semangat, murung dan kecewa.
Motivasi adalah amat penting untuk mereka mengawal segala perasaan yang
dialami. Motivasi ini bukan sahaja melalui dalaman tetapi luaran juga (Bogenfurst, 2015; Canfield, 2012) . Dale Carneige dalam
buku beliau ada menulis “Hanya ada satu cara bagi mendapatkan orang lain
membuat sesuatu. Ia adalah dengan membuatkan mereka sendiri mahu melakukannya.
Tidak ada cara lain.” (Carnegie, 2013) Contoh melihat
usahawan lain berjaya, ianya menjadikan satu motivasi untuk bersaing dan
menetapkan matlamat bagaimana mahu berjaya. Sebagai satu perangsang untuk
memajukan diri dan bidang perniagaan yang diceburi. Menghadiri kursus-kursus
pembentukan jati diri, bercampur dengan orang-orang yang berjaya untuk
berkongsi ilmu dan mempergunakan untuk kemajuan diri.
5.
Sikap
Menurut Winston Churchill “Sikap adalah satu perkara
yang kecil yang membuat perbezaan besar.” Ini jelas menunjukkan sikap adalah
perkara utama dalam elemen psikologi seorang usahawan. Sikap dikawal oleh
individu itu sendiri, ianya bukan dikawal oleh orang lain. Sikap suka
menyalahkan orang lain adalah suatu pembzirn masa kerana untuk berjaya adalah
mengakui setiap keslhan yng dilakukan dan memperbaikinya (Canfield, 2012; Axelrod, 2009) Sikap boleh
didefinisikan sebagai menunjukkan persepsi individu, kepercayaan dan nilai
dalam bertingkah laku (Bogenfurst, 2015) . Contoh sikap dalam
melakukan sesuatu kerja yang diamanahkan tidak kira ada yang memerhati atau
tidak, ia akan melakukan dengan baik dan penuh tanggungjawab bukan mengharapkan
pengiktirafan atau pujian semata-mata. Untuk menjadi seorang usahawan yang
berjaya terdapat garis panduan tentang sifat-sifat yang perlu dipatuhi iaitu
semangat untuk melakukan sesuatu dengsn jayanya, sentiasa teruja untuk
melakukan perkara yang baru. Mencari sokongan dan dorongan apabila semangat itu
sudah mula pudar. Integriti adalah melakukan sesuatu perkara yang bagus dan
betul tanpa di lihat oleh sesiapa. Sikap yang amanah akan dipandang tinggi
dalam jangka masa panjang. Membangunkan reputasi diri akan mengambil masa
tetapi kejtuhan reputasi itu adalah sekejap sahaja. Oleh itu integriti diri itu
amat penting bagi usahawan yang mahu berjaya. Ketiga, mengimbangi fleksibiliti
dan ketegasan; dalam keadaan tertentu memerlukn seseorang usahawan itu mematuhi
peraturan tertentu berkaitan rancangan dan matlamat. Tetapi elakkan daripada
berkompromi untuk mendapatkan keuntungan segera dengan nilai-nilai teras.
Keempat, kegagalan sebagai peluang; tidak mudah berputus asa dan menganggap kegagalan adalah peluang untuk
lebih berjaya. Mengambil sikap yang positif apabila mengalami kegagalan dalam
melaksanakan tugasan yang dilakukan. Bangun semula dan memperbaiki kesilapan
yang telah dibuat, mengmbil keputusan yang tepat dan wajar untuk bangkit
semula. Belajar dari kesilapan dan tidak melakukan kesilapan berulangkali. Kelima,
Penetapan pada keutamanan diri; diri adalah aset utama dalam syarikat. Oleh itu
pastikan memberi keutamaan pada kesihatan mental dn fizikal untuk membuat
pemikiran yang betul dan tepat. Keenam, visi dan misi; memastikan apakah visi dan
misi semasa mahu memulakan perniagaan. Jangan melakukan semata-mata kerana
wang. Sebaliknya melakukan demi kepentingan diri dan orang lain (Bogenfurst,
2015) .
6.
Personaliti
Personaliti seseorang individu itu dibentuk melalui
tiga peringkat iaitu sifat semula jadi manusia, perbezaan individu dan kumpulan
serta keunikan individu. Personaliti yang ditampilkan adalah berdasarkan
ciri-ciri keperibadian seseorang individu dengan cara mana mereka bekerja, gaya
percakapan dan tingkah laku yang ditonjolkan. Personaliti merangkumi pelbagai
aspek pembentukan psikologi termasuk perangai, kecerdasan, sentimen, sikap,
minat, kepercayaan, cita-cita dan nilai-nilai personaliti seseorang individu
digambarkan oleh tensensinya untuk bertindakbalas mengikut keadaan tertentu.
Menurut Allport (1961) personaliti sebagai satu organisasi dinamik sistem
psikofizikal pada seseorang individu yang menentukan tingkah laku dan
fikirannya secara khusus (Asha Angela, 2011; Mahmood Nazar, 2001) . Boleh dikatakan
setiap usahawn mempunyi personaliti yang sama. Iaitu individu yang berani
mengambil risiko, impulsif, rajin, bercita-cita tinggi, kreatif semasa membuat
keputusan dan bijak memanipulasi keadaan (Bogenfurst, 2015) .
3.0
Kerelevanan
enam elemen psikologi untuk pembangunan usahawan di Malaysia.
Tidak kira
berada dimana, sama ada di Malaysia atau luar negara. Enam elemen psikologi ini
adalah penting dan amatlah relevan untuk diguna pakai dalam pembangunan
usahawan di Malaysia. Menjadi seorang usahawan ia perlu memberikan inspirasi
dan memperkasakan orang lain supaya mencapai semua yang sudah ditakdirkn kepada
mereka. Meningkatkan kesedaran melalui
perniagaan. Berkhidmat demi Tuhan dengan menjadi insan yang penyayang,
berpengaruh dan bersemangat. Mendidik dan memberikan inspirasi kepada orang
lain supaya mereka mencapai potensi diri sepenuhnya berdasarkan keberanian,
matlamat dan kebahagiaan, bukannya kerana takut, ada keperluan dan kerana
terpaksa (Canfield, 2012) . Di Malaysia sendiri elemen psikologi
diterapkan dalam program 1AZAM, model
psikologi keusahawanan dalam kalangan peserta 1AZAM dapat menaikkan motivasi
individu lain untuk menceburi bidang perniagaan dengan membantu mereka keluar
dari belenggu kemiskinan. Program 1AZAM merupakan
inisiatif khusus Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) ianya bertujuan
membebaskan isi rumah berpendapatan rendah dari belenggu kemiskinan dan mampu
memeperolehi pendapatan dengan usaha sendiri melalui pekerjaan, aktiviti
pertanian, keusahawanan dan perkhidmatan (KPWKM, 2016) .
1AZAM
menyediakan golongan miskin tegar dan miskin untuk menjana pendapatan,
memperkasa kumpulan sasar boleh berdikari dan mengurangkan kebergantungan
kepada bantuan sosial kerajaan. Latihan kemahiran diberikan untuk mengasah
bakat dan menarik minat individu yang layak dalam program yang dijalankan. Di
Malaysia satu instrumen kajian pengukuran psikologi telah dijalankan untuk
memilih usahawan belia yang sesuai dan menepati kriteria yang dikehendaki.
Ianya memberi penilaian yang tepat kerana berupaya memberi jawapan tepat jika
dibandingkan dengan kaedah yang lain. Kaedah kajian yang dijalankan adalah
mengikut acuan tempatan dan budaya yang berada di Malaysia suapaya tidak
terdapat bias(Kasa, 2009) .
Seorang usahawan yang berjaya perlu mempunyai elemen-elemen psikologi kerana
mereka orang yang mencuba, mencapai, mendapatkan sesuatu atau mungkin untuk
melarikan diri dari kekuasaan atau kewibawaan orang lain. Seorang usahawan
adalah orang yang mengelola, mengurus, dan mengambil risiko sesuatu perniagaan
yang dijalankan oleh itu teramatlah relevan elemen psikologi ini digunapakai.
Terdapat banyak kajian dalam pembangunan keusahawanan Malaysia mendapati Konsep
kesediaan keusahawanan terdiri daripada dua kategori utama iaitu kemahuan dan
kebolehan/bakat. Elemen kemahuan dibahagikan kepada kesediaan, sikap, kekuatan
kerohanian dan kesediaan pembelajaran. Kategori bagi kebolehan pula adalah
kesediaan aspek pemikiran keusahawana, voakasioanal keusahawan dan pengetahuan
keusahawanan. Kesediaan keusahawanan dari kepelbagaian dimensi ini dapat
dijadikan untuk memastikan elemen kesediaan yang lahir pada seorang usahawan
untuk menyediakan mereka terjun dalam kerjaya keusahawanan (Norashidah ,
Norasmah, & Noraishah, 2009) .
Dalam
menguruskan sebuah kehidupan individu perlu ada prinsip yang penting adalah
buat kerja yang disukai dan dalam menguruskan perniagaan adalah mencari pekerja
yang suka kepada kerja mereka. Gabungan dua prinsip ini dapat membawa kepada
kejayaan yang ditetapkan (Mary & David, 2012) . Ikon 1AZAM telah
membuktikan betapa relevannya elemen-elemen psikologi ini dalam pembangunan
usahawan (Malaysia, 2014) . Hasil dapatan
kajian yang dijalankan di Malaysia mendapati bahawa penyumbang kepada
perniagaan oleh individu tertentu yang mempunyai ciri-ciri kreativiti, kesediaan
menanggung risiko, berpandangan kehadapan, keinginan kebebasan, toleransi terhadap
kekaburan telah mendoromg kusat kepda justifikasi penciptaan perniagaan baharu.
Oleh itu kerjan perlu berperanan menglakkan aktiviti keusahawanan bagi
melahirkan peluang pernigaan baharu dalam negara perlu menerapkan elemen
psikologi supaya dapat meningkatkan nilai pembangunan ekonomi negara (Fadzil & Yaacob, 2014) . Kajian mendapati personsliti tret adalah adalah sebgai standard kualiti yang perlu ada
kepada seorang usahawan yang menjadi komponen dalam individu yang menyebabkan
kemunculan perniagaan baharu yang berdaya saing di zaman yang penuh teknologi
canggih (Fadzil & Yaacob, 2014) .
4.0
Usahawan
Malaysia yang di pilih adalah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. (bahan artikel
ini diambil daripada Laman web rasmi Usahawan.com) (Usahawan.Com, 2016)
Mengambil
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary untuk penilaian enam elemen psikologi seorang
usahawan yang berjaya. Beliau adalah individu bumiputera terkaya di Malaysia
yang dikenali dan masyhur di dalam Malaysia dan luar Malaysia. Mempunyai banyak
kepentingan dalam pelbagai bidang perniagaan iaitu perladangan, Pengangkutan
dan logistik, pembangunan hartanah, pertahanan dan yang berkaitan pertahanan,
kejuruteraan dan pelbagai lagi cabang perniagaan. Beliau seorang tokoh yang
memegang prinsip atau falsafah “pendidikan tidak menjamin kejayaan dalam hidup,
tetapi kerja keras” (Usahawan.Com, 2016) Elemen yang pertama bakat,
beliau berbakat dalam pengetahuan angka
digunakan bagi membantu bapanya untuk mengurus simpanan harian di dalam buku.
Kemudian dikembangkan melalui pengalaman dan pengetahuan dalam bidang keusahawanan
beliau. Kedua adalah minat, sekitar tahun 80-an, Tan
Sri Syed Mokhtar Al Bukhari menumpukan
usaha beliau kepada bidang yang membawa tuah kepadanya sehingga menjadi seorang
antara tokoh korporat bumiputera yang terkaya di Malaysia. Karier perniagaannya
mula dikenali pada awal 90-an di Johor semasa Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi
Menteri Besar. Beliau yang amat meminati bidang pengurusan dan pembangunan pelabuhan adalah salah
seorang manusia yang bertanggungjawab menjadikan Pelabuhan Tanjung Pelepas
Johor menjadi terkenal di mata dunia dalam tempoh yang sebentar. Kejayaannya
dapat dilihat dengan penguasaan sebanyak 90 peratus ke atas Seaport Terminal
(Johor) Sdn. Bhd pada tahun 1993. Beliau juga telah berjaya mendapat satu
projek mega apabila Seaport diberi penyerahan selama 30 tahun untuk membina
Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP). Seaport memiliki 60 peratus daripada projek
Pelabuhan Tanjung Pelepas dan menjadikan beliau sebagai pemegang saham yang
terbesar.
Elemen psikologi ketiga iaitu nilai, beliau telah
mendapat pujian oleh kerajaan kerana kejayaannya mengendalikan Pelabuhan
Tanjung Pelepas (PTP) dimana beliau berjaya menguruskan pelabuhan tersebut
menjadi satu pelabuhan yang cergas di bahagian Selatan Semenanjung Malaysia.
PTP berjaya menarik minat syarikat perkapalan Taiwan Evergreen Marine
Corporation seperti yang diumumkan akan memindahkan seluruh operasi kontenanya
ke Johor daripada Singapura. Ia merupakan satu projek yang akan memacu rencana
kerajaan Malaysia untuk membangunkan negara sebagai hak perkapalan yang termaju
di rantau ini. Elemen psikologi keempat
motivasi, kejayaan menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan diri dalam dunia
perniagaan. Daripada perniagaan menjual daging, beliau beralih pula kepada
perniagaan pengangkutan. Pada tahun 1972, beliau berjaya mendapat permit bagi
empat buah lori Kelas A. Beliau mendapat bantuan pinjaman sebanyak RM110,000
daripada pihak MARA yang digunakannya bagi membeli dua buah lori Mercedes
911LS. Tan Sri Syed Mokhtar kemudian menggunakan lori-lorinya bagi memulakan
perniagaan beras. Pada tahun 1975, beliau menubuhkan Syarikat Shah dan memohon
lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara yang kini dikenali sebagai
Bernas dan berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA, MARA
Senama, Pernas Edar dan juga Sergam Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan
Kemajuan Ekonomi Negeri Johor. Selepas mengembangkan perniagaannya bermula
daripada bidang komoditi ke pengangkutan, beliau kemudiannya melangkah kepada
sektor pembuatan. Ini ekoran kejayaannya mendapat kontrak membuat pakaian
seragam tentera bagi pihak Kementerian Pertahanan.
Elemen psikologi yang kelima sikap, Tan Sri Syed Mokhtar
Al Bukhari merupakan seorang yang tidak pernah mengenal erti kegagalan dan
beliau sentiasa belajar dari apa juga kesilapan yang dilakukan. Beliau juga
merupakan seorang yang berhati-hati dalam perniagaan terutamanya soal pembelian
dan pengambilalihan kepentingan dalam sesebuah syarikat dan projek. Beliau
seolah-olah memikirkan kepentingan orang ramai terutamanya bumiputera sebelum
membuat apa-apa keputusan penting dalam perniagaan.
Elemen psikologi yang akhir dan keenam personaliti , walaupun
menjadi hartawan yang disegani, sifat rendah diri yang dimiliki beliau
membuatnya tidak pernah lupa dan bersyukur akan nikmat Allah. Malah, Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari mengingatkan supaya berhati-hati
dengan nikmat yang Allah kurniakan. “Kadang-kadang nikmat yang kita dapat boleh
merosakkan kita. Kita kena kawal supaya nikmat tidak merosakkan kita. Yayasan
Al Bukhary menjadi tempat untuk menempatkan lebihan yang boleh merosakkan diri
kita,” pesan Tan Sri Syed Mokhtar
Al Bukhari. Yayasan (Islam)
Al-Bukhary yang diasaskan beliau telah membina dan menguruskan Muzium Kesenian
Islam bernilai RM70 juta di Kuala Lumpur. Walaupun Yayasan al-Bukhary
lebih menekankan kepada projek kebajikan yang bercirikan Islam, ia tetap
menyumbang kepada projek yang dijalankan oleh organisasi bukan Islam. Bagi
menghargai sumbangan dan jasa baktinya, beliau telah dianugerahkan pingat dan darjah kebesaran antaranya Panglima Setia
Mahkota (P.S.M) oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong yang membawa
gelaran Tan Sri dan Dato’ Setia mahkota Kedah (D.S.D.K) oleh KDYMM Sultan Kedah
yang membawa gelaran Dato’.
5.0
Kesimpulan
Untuk menjadi
seorang usahawan yang berjaya enam elemen psikologi ini adalah kunci utama,
ianya diguna pakai oleh usahawan seluruh dunia. Tanpa elemen-elemen ini seorang
usahawan itu tidak mungkin dapat membina empayar perniagaan mereka. Seorang usahawan yang
berjaya akan bertanggunjawab sepenuhnya terhadap kualiti hidup bagi semua
pengalaman dalam hidup iaitu tahap pencapaian, hasil yang dikeluarkan, kualiti
perhubungannya, keadaan kesihatan, tahap kesihatan fizikal, pendapatan, hutang
piutang dan perasaannya. Untuk berjaya perlu menyingkirkan apa jua alasan,
membuang semua faktor yang menghalang sebarang kejayaan, menghapusksn semua
faktor luaran yang boleh menyebabkan kegagalan. Elemen-elemen psikologi ini
adalah relevan untuk pembangunan seorang usahawan di Malaysia, Prinsip Dale
Carnegie dalam perniagaan dan perhubungan adalah lihat sudut pandang orang
lain, berikan penghargaan pujian dan ikhlas, menghalusi kuasa semangat,
menghormati maruah orang lain, jangan terlalukeras mengkritik, berikan reputasi
yang baik yang dapat diikut oleh orang lain dan sentiasa bergembira dan
seimbangkan hidup ini. Prinsip ini mudah difahami dan amat berguna kerana kita
hanya perlu mengamalkannya dengan ikhlas (Carnegie, 2013) .
Jumlah
perkataan -/+ 3000 patah perkatan
Rujukan:-
Asha Angela, B. (2011). ABPD2103 Personality.
Seri kembangan: Open University Malaysia.
Axelrod, A. (2009). 25 Lessons or bold business
leaders Winston Churchill CEO. New York: Sterling.
Bogenfurst, A. A. (2015). ABPS3103 Entrepreneurial
and productivity psychology. Seri Kembangan: Open University Malaysia.
Canfield, J. (2012). The Success Principles -Edisi
bahasa melayu. Batu Caves: PTS Professional Sdn. Bhd.
Carnegie, D. (2013). The Leader In You - Edisi
Bahasa Melayu. Batu Caves: PTS Professional Sdn Bhd.
Donald, T., & Robert T., K. (2006). Why we want
to be rich. USA: Rich Press.
Fadzil, A. B., & Yaacob, M. R. (2014). Prosiding
Perkem ke-9 (2014. Faktor Individu Sebagai Komponen menyumbang Kepada
penciptaan perniagaan Baharu usahawan E-Dagang, 451-458 ISSN :2331-962X.
Harian, B. (2016, Mac 6). PM Hadiri perasmian
Forest City. Retrieved Mac 18, 2016, from laman Web rasmi Berita Harian:
http://www.bharian.com.my/node/131275
Hill, N. (2012). Think & Grow Rich - 65th
Anniversary Edition. Singapore: Advantage Quest Pte. Ltd.
Kasa, A. H. (2009). Jurnal - Tesis PHD UPM. Pembangunan
Instrumen Pengukuran Psikologi Keusahawanan Belaia Malaysia, 1-24.
KPWKM. (2016). Program 1AZAM - Kementerian
Pembangunan Wanita, keluarga dan masyarakat. Retrieved Mac 18, 2016, from
Laman web rasmi Kementerian Pembangunan Wanita, keluarga dan masyarakat:
http://www.kpwkm.gov.my/nkra/1azam
Mahmood Nazar, M. (2001). Pengantar Psikologi -
Satu pengenalan asas kepada jiwa dan tingkah laku manusia. Ampang:
Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Malaysia, U. (2014, Disember 24). psikologi tinggi
merupakan elemen penting dalam keusahawan - Utusan Malaysia. Retrieved Mac
18, 2016, from laman Web rasmi Utusan Malaysia:
http://www.utusan.com.my/berita/nasional/psikologi-tinggi-merupakan-elemen-8232-penting-dalam-keusahawanan-1.40279
Mary, B., & David, C. (2012). Rahsia pengurusan
Warren Buffet - Edisi Bahasa Melayu. Batu Caves: PTS Proffesonal Publishing
Sdn Bhd.
McCraw, M. (2010). The Relationship Code - Engage
and empower people with purpose and passion. Petaling Jaya: Advantage Quest
Publications.
Meredith Mciver, D. J. (2014). Donald J. Trump
Think Like Champion - Edisi bahasa Melayu. Batu Caves: PTS Professional Sdn
Bhd.
Norashidah , H., Norasmah, O., & Noraishah, B.
(2009). Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1)(2009). Konsep Kesediaan
Keusahawanan Berdasarkan Kajian Kes Usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
di Malaysia,, 178-203.
Trump, D. J. (2014). Think Like A Champion - Edisi
Bahasa Melayu. Batu Caves: PTS Professional SDN BHD.
Usahawan.Com. (2016). Rahsia Kejayaan Tan Sri Syed
Mokhtar Al-Bukhary. Retrieved Mac 17, 2016, from Laman Web rasmi
Usahawan.com:
http://www.usahawan.com/tokoh-perniagaan/rahsia-kejayaan-tan-sri-syed-mokhtar-al-bukhary.html
Taipan Indonesia | Taipan Asia | Bandar Taipan | BandarQ Online
ReplyDeleteSITUS GAME KARTU ONLINE EKSKLUSIF UNTUK PARA BOS-BOS
Kami tantang para bos semua yang suka bermain kartu
dengan kemungkinan menang sangat besar.
Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
Cukup Dengan 1 user ID sudah bisa bermain 7 Games.
• AduQ
• BandarQ
• Capsa
• Domino99
• Poker
• Bandarpoker.
• Sakong
Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
customer service kami yang profesional dan ramah.
NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
• FaceBook : @TaipanQQinfo
• WA :+62 813 8217 0873
• BB : D60E4A61
Come & Join Us!!