1.0
Pendahuluan.
Psikologi adalah
bidang yang mengkaji proses mental dan tingkah laku manusia secara sistematik
dengan menggunakan kaedah-kaedah saintifik. Aproses mental/jiwa adalah sesuatu
yang tidak dapat di lihat secara langsung. Dengan demikian kognisi yang
membabitkan proses mental yang tinggi termasuk dalam kategori jiwa. Dalam psikologi, kebolehan kognisi manusia ini
adalah amat unik dan menjadi perhatian manusia untuk dikaji. Manusia sentiasa
menggunakan akulti kognitifnya sebagai satu alat yang amat penting untuk hidup
jika dibandingkan dengan haioean yang menggunakan naluri saja. Kelebihan yang
ada pada manusia ini mempunyai kuasa membentuk peribadi dirinya sendiri, sama
ada ke arah jalan yang lebih baik ataupun ke arah keburukan. Terpulang bagi
individu itu untuk menggunakan akalnya untuk menjadi baik atau sebaliknya.
Dalam kognisi ia akan mengkaji fikiran manusia bagaimana manusia menggunakan
akal ini untuk berbahasa, bertaakul, membuat keputusan dan bagaimana
menyelesaikan masalahh dalam kehidupan seharian. Secara umumnya kognisi adalah
satu proses intelelektual iaitu persepsi, fikiran, ingatan dan bahasa. Dimana
melalui proses intelektul ini maklumat luaran didapatkan, ditukar bentuk, disimpan,
didapatkan semula dan digunakan (Mahmood Nazar, 2001; Sang, 2010)
Kognisi adalah
satu proses yang aktif, maklumat yang diperolehi dari alam sekitar ditukar
bentuknya, disimpan dan digunakan secara aktif dalam proses kognisi. Kesemua
dapatan maklumat ini mellui sistem deria, kemudian diorganisasikan dan
diterjemahkan oleh sistem persepsi serta sistem fikiran. Masalah yang telah
diproses kemudiannya disimpan dan didapat kembali daripada ingatan. Ia
digunakan dalam pelbagai bentuk seperti menyelesaikan masalah, membuat
keputusan dan yang berkaitan. Aliran proses kognitif yang dinamik apabila
rangsangan memasuki sistem kognisi melalui organ deria (lidah, telinga, mata,
kulit dan hidung) kemudian melalui sistem persepsi dituklar bentuk dan
diorganisasikan. Kemudian disimpan dalam ingatan atau memori dan dikeluarkan
semula untuk tujuan menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Kognisi ialah satu proses yang mempunyai
fungsi-fungsi yang spesifik. Setiap satu proses mempunyai tujuan yang tertentu.
Contohnya, kita berfikir kerana ada sesuatu yang perlu kita fahami dengan lebih
lanjut. Kita menggunakan bahasa untuk berinteraksi atau berkomunikasi dengan
orang lain. Masalah yang dihadapi itu diselesaikan supaya ia tidak mengganggu
keharmonian hidup kita. Dalam erti kata lain kognisi digunakan dalam segala
aspek kehidupan harian (Mahmood Nazar, 2001; Mahyuddin & Elias, 2008) .
2.0
Perbezaan
pelbagai tingkah laku dari kerangka kognitif dan konsepsi bawah ke atas dan
atas ke bawah dalam penghasilan tingkah laku.
Dalam proses
sensasi dan persepsi ini ada dua perkara yang membezakan iaitu proses
bawah-ke-atas dan atas-ke-bawah. Pada pemprosesan bawah-ke-atas (bottom-up
processing) reseptor sensori mencatat maklumat mengenai lingkungan luar dang
menghantarnya ke otak untuk dianalisa dan interpretesi. Pemprosesan bawah-ke-atas adalah apabila
dimasukan satu rangsangan. Keupayaan seseorang mengenalpasti sesuatu rangsangan
spesifik berdsarkan keupayaan mengenalpasti dan penggabungan ciri-ciri
rangsangan seperti sisi, sudut dan garisan. Pemprosesan bawah-ke-atas adalah
teori yang mengatakan gagasan bahawa proses pengenalan suatu objek dimulakan
dengan mengenalpasti terhadap bahagia-bahagian tertentu dri suatu objek yang
kita lihat, yang menjadi landasan bagi mengenali objek tersebut secara
keseluruhan. Contohnya, kita dapat mengenali ibu kita dengan melihat sekilas
pandang hanya sebahagian bentuk tubuhnya dan kita dapat mengenali ibu kita
tanpa melihat keseluruhannya. Ini kerana kita melakukan proses mengenal pasti
terhadap bahagian-bahagian tertentu terhadap objek yang kita lihat iaitu ibu
kita. Manakala proses atas-ke-bawah (top-bottom processing) berlaku
apabila pemprosesan kognisi pada tingkat lebih tinggi di otak. Dalam hal ini
persepsi dibentuk oleh tanggapan. Pemprosesan
atas-ke-bawah : Adalah teori yang menyatakan bahawa proses pengenalan suatu
objek yang kita kenalpasti adalah dimulakan oleh suatu hipotesis mengenai
identiti suatu pola (objek yang dikenalpasti), yang diikuti oleh pengenalan
bahagian-bahagian pola tersebut berdasarkan asumsi yang telah dibuat sebelumnya (Mahmood Nazar, 2001; Tarmimy, 2013) .
Dalam
keadaan tertentu proses atas-ke-bawah dan bawah-ke-atas interpreatsi terhadap
bahagian-bahagian dan keseluruhan pola terjadi secara bersamaan antara dua
proses ini. Sebagai contoh dalam pengenalan bahagian-bahagian satu wajah dengan
konteks dan tanpa konteks, bahagian-bahagian wajah dapat dikenali dengan mudah
ketika diletakkan dalam konteks yang tepat dan bahagia-bahagian wajah menjadi
bentuk yang samar-samar ketika ditempatkan secara asing, walaupun dapat
dikenali ketika bahagian-bahagian wajah tersebut diperlengkapi dengan banyak
maklumat yang terperinci (Pasiak, 2009; Mahmood Nazar, 2001) . “ Menurut Palmer (1975) bagaimana seorang
dapat mengenali sebuah wajah sebelum ia
mengenali pertam kali bahawa wjah itu mempunyai mata, hidung, mulut dan
telinga? Namun bagaimana pula seseorang mengenali mata, hidung, mulut dan
telinga sebelum ia mengetahui bahawa bahagian-bahagian tersebut dalah merupakan
bahagian-bahagian dari wajah? Perkara ini kerap disebut sebagai parsing
paradox, yang melengkapi kesukaran-kesukaran yang kita temui ketika menggunakan
strategi “bottom up” (bahagian -ke-keseluruhan) atau strategi “top-bottom”
(keseluruhan-ke-bahagian) lengkap dalam proses dalam proses interpretative) (Tarmimy,
2013)
Pemprosesan
atas-ke-bawah memerlukan masa tertentu dalam pelaksanaannya, para penyelidik
yang mengkaji pengenalan wajah telah menemukan bahawa wajah dapat
diinterpretasikan berdasarkan bahagian-bahagiannya dan berdasarkan konfigurasi
keseluruhan dari bahagian-bahagain tersebut, yang lebih berjaya dibandingkan
hanya dengan mengenalpasti terhadap bahagian-bahagian dalam mengenali wajah.
Susan dan rakannya R. Diamond (1977) dari Universiti Harvard menjumpai bahawa
anak-anak seringkali mengalami kesukaran menggunakan informasi konfigurasional
dan seringkali keliru ketika sebuah wajah yang baru yang belum pernah mereka
kenal sebelumnya ditunjukkan menggunakan topi dan selendang yang sebelumnya
dikenakan oleh seseorang yang mereka kenal, topi dan selendang yang digunakan
orang yang mereka kenal tersebut Nampak mesra sehingga ketika digunakan oleh
seseorang yang tidak mereka kenal, maka orang yang tidak mereka kenal itu
nampak mesra bagi mereka oleh kerana orang tersebut memakai topi dan selendang
yang dikenal mereka (Tarmimy, 2013) .
3.0
Proses-proses
kognisi yang menyebabkan kepelbagaian pemaparan tingkah laku dalam pelbagai
situasi denagn menggunakan kerangka ekologikal.
Dalam perenggan ini memfokuskan konsep alam belajar
dari segi psikossosial fizikal, dan komuniti pembelajaran. Ianya dihuraikan
melalui pengalaman secara langsung dalam pembelajaran kanak-kanak dan konsep
main dan kepentingannya dalam proses belajar.
Main berperanan sangat penting dalam proses pembelajaran. Kanak-kanak
banyak belajar semasa proses bermain. Main juga boleh dikategorikan kepada
permainan sosial dan permainan kognitif.
Menjadi satu asas yang kukuh bahawa bermain dapat mempelajari bahasa,
berikir secara kreatif dan logik serta mematuhi disiplin permaianan dan dan
cara hidup/ Ciri-ciri bermain itu sendiri mempunyai ciri-ciri pembelajaran yang
amat berkesan yang mencakupi pelbagai aspek penglibatan aktif, motivasi. Bebas
untuk memilih, intrinsik. Memilih, proses penyesuaian, penerokaan dan simulasi.
Teori Ekologi Bronfenbrenner menjelaskan pengaruh sosiobudaya persekitaran terhadap
perkembangan dan pembelajaran individu. Elemen-elemen dalam setiap sistem dalam
model Bronfenbrenner ialah seperti berikut: elemen-elemen dalam lima sistem
ekologikal boleh mempengaruhi murid dalam pembelajaran dan perkembangan (hzarisham, 2016; Yatimah &
Mohd Tajudin, 2011; Sang, Psikologi Pendidikan untuk pengajaran dan
pembelajaran, 2008) .
1.
Mikrosistem.
Persekitaran yang terdekat
dimana kanak-kanak mempunyai interaksi secara langsung dan menghabiskan paling
banyak masa. Contoh ibubapa, adik beradik,rakan-rakan, jiran dan guru. (hzarisham, 2016; Sang, Psikologi Pendidikan
untuk pengajaran dan pembelajaran, 2008)
2.
Mesosistem.
Perhubungan antara mikrosistem.
Apa yang berlaku dalam satu mesosistem boleh mempengaruhi interaksi dengan
mikrosistem yang lain. Misalnya keadaan rumah boleh mempengaruhi tingkah laku
individu di sekolah. Contoh rumah-sekolah, rumah jiran, sekolah-jiran (hzarisham,
2016) .
3.
Ekosistem.
Pengalaman dengan persekitaran
yang tidak melibatkan murid secara langsung tetapi keputusan yang diambil dalam
persekitaran tersebut memberi kesankepada kanak-kanak dan dewasa yang terlibat
dengan kanak-kanak tersebut. Contoh sekolah-pasar raya, kaedah pengurusan, kemudahan
dan peraturan-peraturan yang dikuatkuasakan oleh tempat membeli belah secara
tidak langsung mempengaruhi perkembangan sosial kanak-kanak tersebut (hzarisham, 2016; Sang, Psikologi Pendidikan untuk
pengajaran dan pembelajaran, 2008) .
4.
Makrosistem.
Perkembangan
individu dipengaruhi oleh norma-norma ,nilai-nilai dan amalan masyarakat .
Misalnya dalam sesetengah masyarakat peranan jantina dititikberatkan (santrock
200H). Di sesetengah negara, kaum lelaki diberi perananyang lebih dominan
dimana mereka diberi peluang pelajaran dan pekerjaan-pekerjaan yang penting (hzarisham, 2016; Sang, Psikologi Pendidikan untuk
pengajaran dan pembelajaran, 2008) .
5.
Kronosistem.
Perubahan
keadaan dalam sesuatu tempat masa .Misalnya kanak-kanak hari ini lebih berfokus
kepada permainan komputer jika dibandingkan dengan kanak-kanak dua atau tiga
puluh tahun dahulu yang lebih gemar bermain dipersekitaran rumah (hzarisham, 2016; Sang, Psikologi Pendidikan untuk
pengajaran dan pembelajaran, 2008) .
Implikasi Sistem
Teori Ekologi Bronfenbrenner kepada guru.
Persekitaran banyak
mempengaruhi tingkah laku dan perkembangan intelek dan rohani
seorang pelajar. Persekitaran yang membina dan positif akan
membantu pelajar mencapai kecemerlangan dalam akedemik manakala persekitaran
yang tidak sesuai atau negatif akan membantutkan segala usaha yang diambil
olehpelajar tersebut. Persekitaran yang diwarisi oleh
seorang pelajar akan membentuk tingkah laku yang akan mencorakkan
perkembangan akedemik dan sahsiah. Oleh yang demikian persekitaran boleh
mempengaruhi perkembangan dan pembelajaran murid secara mutlak (hzarisham, 2016; Sang, Psikologi Pendidikan untuk
pengajaran dan pembelajaran, 2008) .
4.0
Strategi penyesuaian untuk mengatasi masalah
tingkah laku dalam pola-pola interaksi situasi, pemikiran, perasaan dan tingkah
laku .
Manusia
mengetahui tentang sesuatu yang baru dari alamnya melalui proses pembelajaran.
Pembelajaran boleh berlaku melalui dua cara, iaitu dengan cara manusia
mengalami dari persekitarannya atau manusia diajar tentang sesuatu itu secara
aktif . Sebagai orang dewasa yang sudah boleh berfikir dengan logik, sudah
boleh berbahasa dan sudah boleh bertaakul dan sudah boleh menyelesaikan
pelbagai jenis masalah. Oleh itu jika berhadapan dengan sesuatu pengalaman
baru, ia boleh diorgnisasikn pengalaman tersebut kedalam kategori yang telah
sedia ada dengan berpandukan ciri-ciri serta sifat-sifat yang ditunjukkan oleh
pengalaman berkenaan. Apabila diajar dengan sesuatu yang unik dan baru, ia akan
berupaya membina satu kategori lain bagi mengisi bahan-bahan berkenaan dan ia
kemudian disimpan dalam ingatan untuk kegunaan masa hadapan. Proses ingatan
memainkan peranan penting membandingkan, mengkategorikan dn mengorgnisasikan
konsep-konsep baru yang dipelajari. Orang dewasa sering mengambil ringan
tentang perkara pembelajaran dan konsep-konsep baru kerana ini ialah sesuatu
yang lazim bagi mereka. Berbanding dengan kanak-kanak yang terpaksa mempelajari
tentang dunia dengan konsep-konsep asas. Contohnya melalui Teori Kognitif
Piaget kanak-kanak melalui tahap pekembangan mengikut peringkat umur dan apa
yang dipelajari.
Taakulan ialah satu
proses dimana objektifnya ialah untuk bergerak dari sesuatu perkara yang sudah
diketahui serta difahami kepada sesuatu yang belum lagi diketahui dan proses
ini dapat meningkatkan pengetahuan kita tentang sesuatu perkara berkenaan. Di dalam
proses ini, individu perlu menghasilkan hujah-hujah untuk mencapai kepada
sesuatu kesimpulan yang bernas. Ia lazimnya dilakukan denangan beberapa cara
dan dua daripdanya ialah berikir secara relektif dan berikir menggunakan logik.
Contoh, seorang pengurus yang sedang menghadapi satu masalah rumit ditempat
kerjanya kerana beliau perlu memenuhi kehendak pekerja yang inginkan kenaikan
gaji, tetapi pada masa yang sama terpaksa memenuhi kehendak majikn untuk
mengurngkan kos perbelanjaan. Oleh sebab kedua-dua kehendak ini bercanggah, maka
pengurus terpaks menggunakan fakulti kognitifnya untuk menyelesikan masalah
yang dihadapinya. Ini akan melibatkan penggunaan bahasa yang betul bagi tujuan
berkomunikasi dengan mereka yang terlibat secara berkesan. Proses-proses
ingatan tentang bagaimana mas lah seperti ini dapat diselesaikan pada masa
terdahulu, bertaakul untuk mencari jalan kompromi bagi kedua-dua pihak, serta
memikirkan cara yang paling sesuai untuk menyelesaikan masalah. Ini adalah satu
proses kognisi yang sering digunakan dalam hal interaksi dengan masyarakat
ialah taakulan dan sememangnya kebolehan manusia bertaakul memaparkan satu
proses pemikiran yang amat sofisikated.
1. Berfikir secara Relektif
John
Dewey menyatakan bahawa fungsi pemikiran reflektif ialah untuk menukarkan satu
situasi yang bermasalah, yang berkonflik, dan yang penuh dengan keraguan kepada
satu situasi yang tenang, jelas, tanpa masalah, koheren dan penuh dengan keharmonian.
Manusia yang bertaakul dengan menggunakan pemikiran yang reflektif harus
melalui lima tahap yang diskret, iaitu tahap dilema, tahap mendefinisikan
masalah, tahap membentuk hipotesis, tahap menilai hipotesis serta pemilihan
jawapan dan akhir sekali, tahap mengesahkan jawapan yang diperolehi. Bell dan
Stamnes (1979) dan Young (1975) juga mengutarakan pendapat tentang pemikiran
yang reflektif. Mereka menyatakan yang sebelum individu itu mengutarakan
sesuatu hujah, mereka haruslah menyiapkan diri dengan pengetahuan-pengetahuan
yang sesuai. ini boleh dilakukan dengan dua cara, iaitu memahami kenyataan dan
menilai kenyataan. Semasa memahami kenyataan, mereka harus mengetahui bahasa
senta istilah-istilah teknikal yang digunakan, memahami definisi dan juga
implikasinya. Selepas memahami kenyataan, mereka haruslah menilai kenyataan
tadi. Ini boleh dilakukan dengan cara melihat implikasi kenyataan tersebut dan
membandingkannya dengan bukti-bukti yang sedia ada. Selepas in barulah individu
tersebut boleh menurunkan hujah-hujahnya dengan baik.
2.
Berfikir dengan Logik
Di
dalam proses taakulan, rnanusia lazimnya akan menggunakan hujah-hujah yang
sesuai bagi mencapai sesuatu pernyataan yang benar, sah dan yang boleh diterima
akal. Pada asasnya, logik ialah satu kajian tentang hujah dan lebih tepat lagi,
kajian situasi di mana kita mencari pengesahan supaya kita dapat percaya akan
sesuatu kesimpulan. Oleh itu, logik ialah sesuatu yang memberi satu kaedah yang
membolehkan kita mengenal pasti kesahihan dan kebenaran hujah-hujah yang
digunakan di dalam pnoses in (Chunchill). Antara lain, dua bentuk logik
digunakan di dalam proses taakulan, iaitu logik induktif dan logik deduktif.
Bayangkan yang anda sedang mengkaji kaitan di antara kepuasan kerja dengan
gaji. Anda dapati yang:
Pekerja A mendapat kepuasan kerja dan
gajinya tinggi
Pekerja B mendapat kepuasan kerja dan
gajinya tinggi
Pekerja C mendapat kepuasan kerja dan
gajinya tinggi
Pekerja D mendapat kepuasan kerja dan
gajinya tinggi
Pekerja E mendapat kepuasan kerja dan
gajinya tinggi
Daripada
pemerhatian tersebut, anda dapati sekiranya gaji seorang pekerja itu tinggi,
maka dia akan dapat kepuasan kerja. Berdasarkan pemerhatian ini, anda boleh
membuat satu kesimpulan am yang menyatakan bahawa semua pekerja akan mendapat
kepuasan kerja jika mempunyai gaji yang tinggi. Ini ialah logik induktif kerana
kita membuat pernyataan am berdasarkan kepada premis-pnemis yang sedia ada.
Pernyataan am ialah “semua pekerja mendapat kepuasan kerja apabila mendapat
gaji yang tinggi”. Premis-premis pula ialah “Pekerja-pekerja A, B, C, D dan E
mendapat kepuasan kerja apabila mendapat gaji yang tinggi”. Ini hanya
berdasarkan hukum kebarangkalian, kerana dalam lima perhatian yang anda
lakukan, kelima-limanya membawa kepada satu kesimpulan yang sama.
Kebarangkaliannya adalah 1.00, dan ia amat tinggi. Tetapi jikalau ditinjau
dengan lebih teliti, premis-premis di atas tidak menyokong kebenaran pernyataan
yang dibuat secana logik.
Logik
deduktif pula ialah satu proses di mana satu kesimpulan diperolehi daripada
premis-premis yang wujud sebelum kesimpulan dapat dibuat. Anda membuat satu
pernyataan yang spesifik (iaitu kesimpulan) berdasarkan pernyataan yang am.
Kita lihat contoh di bawah:
Premis 1: Semua pekerja mendapat
kepuasan kerja apabila mendapat gaji yang tinggi.
Premis 2: Ali ialah seorang pekerja.
Kesimpulan : Oleh itu Ali akan mendapat
kepuasan kerja jika dia mendapat gaji yang tinggi.
Dalam
logik deduktif, jika prernis-premis itu benar, maka kesimpulan yang dicapai itu
haruslah benar. Premis-premis itu menyokong kebenaran kesimpulan yang dicapai
secara logik. Walau bagaimanapun, kesimpulan yang dicapai itu tidak semestinya
benar dalam konteks realiti. Sebagai contoh, mungkin Ali mendapat gaji yang
tinggi, tetapi tidak memperolehi kepuasan kerja kerana dia kurang mendapat
pujian serta dorongan daripada majikan. Oleh itu, mungkin sesuatu kenyataan itu
sah secara logik, tetapi kebenarannya masih boleh dipentikaikan. Silogisme
ialah satu daripada pelbagai kaedah yang digunakan dalam logik deduktif.
Mengikut takrifan Lok Chong Hoe, (1985) silogisme adalah sejenis hujah
yang mempunyai tiga pernyataan. Pernyataan ketiga ialah kesmmpulan hujah
manakala pernyataan yang pertama dan pernyataan yang kedua ialah premis-premis
yang diberi untuk menyokong kesimpulan itu. Walaupun sebuah silogisme mempunyai
tiga unsur, satu unsur terdapat di dalam kedua-dua premis dan setiap daripada
dua unsur yang lain terdapat di dalam satu premis dan di dalam kesimpulan
hujah. Oleh itu, sesuatu hujah itu akan hanya diistilahkan sebagai silogisme
jika ia diatur dengan cara tersebut. Kadangkala, apabila sesuatu hujah
dikendalikan secara deduktif, kesimpulan diletakkan terlebih dahulu danipada
premis-premis, dan ini bukanlah bentuk silogisme kerana ia tidak mengikut
aturan yang tetap. Sebagai contoh kita lihat pernyataan di bawah:
Premis 1: Semua pelajar cerdik
Premis 2: Ali seorang pelajar
Kesimpulan : Oleh itu Ali cerdik
Dalam
contoh di atas, ada tiga pernyataan, dua premis dan satu kesimpulan. Premis
tersebut mestilah menyokong kesimpulan. Tiga unsur yang dimaksudkan ialah Ali,
pelajar dan cerdik dan ketiga-tiga unsur ini mesti wujud dalam logik silogisme.
Jika ditinjau dari segi kebenarannya, kesimpulan itu sememangnya sah berdasarkan
premis-premis yang diberikan di atas tetapi ada kemungkinan pelajar yang
bernama Ali itu tidak cerdik. Oleh itu kesimpulan yang dicapai tidak semestinya
benar. Menggunakan logik sememangnya boleh menolong manusia bertaakul tetapi
selalu juga kita dapati yang proses taakul yang digunakan itu mengandungi
pelbagai kesilapan logik, seperti mana yang telah diterangkan di atas. Walau
bagaimanapun, dengan mengkaji kaedah taakul yang digunakan serta
kesilapan-kesilapannya, ia telah membantu para psikologis memahami dengan lebih
lanjut lagi bagaimana manusia menyelesaikan masalah yang dihadapinya (Mahmood Nazar, 2001; Psychologist World, 2016) .
5.0
Kesimpulan
Dalam
kehidupan persepsi dan sensasi berperanan besar. Apa yang dilalui dan peristiwa
baru adalah rencah dalam kehidupan seharian. Manusia bertingkah laku
berdasarkan pengalaman dan pembelajaran. Proses kognisi membantu manusia untuk
bertindak dengan relevan dan realistik. Pemikiran yang positif akan menjadikan
seseorang individu itu bertindak mengikut arah yang positif. Pemikiran amat
mempengaruhi kehidupan seharian, ia adalah amat penting. Jika fikiran
dibandingkan dengan sesuatu yang lain, maka dikatakan sama dengan naluri
haiwan. Tanpa naluri, haiwan tidak boleh hidup di alam masing-masing. Begitu
juga yang boleh dikatakan tentang penggunaan fikiran oleh manusia. Manusia
menggunkan fikiran dalam pelbagai bentuk, ada yang berbentuk negatif dan ada
yang berbentuk positif. Walau bagaimana cara pun yang digunakan oleh manusia,
pada kebiasaannya, manusia akan menggunakan fikirannya dalam hal menyelesaikan
masalah dan membuat keputusan.
Rujukan:-
hzarisham, R. (2016). Rangka isi pelajaran EDU3103
murd dan alam beljar - academia. Retrieved 2016, from Laman web academia:
http://www.academia.edu/19595876/Rangka_Isi_Pelajaran
Mahmood Nazar, M. (2001). Pengantar Psikologi -
Satu pengenalan asas kepada jiwa dan tingkah laku manusia. Ampang:
Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mahyuddin, R., & Elias, H. (2008). Psikologi
Pendidikan untuk Perguruan. Shah Alam: Karisma Publicstion Sdn Bhd.
Pasiak, T. (2009). Revolusi IQ,EQ,SQ. Batu
Caves: PTS Millenia.
Psychologist World. (2016). Cognitive Approach
(psychology). Retrieved January 26, 2016, from Psychologist World Web site:
http://www.psychologistworld.com/cognitive/approach.php
Sang, M. S. (2008). Psikologi Pendidikan untuk
pengajaran dan pembelajaran. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Sang, M. S. (2010). Pengurusan Bimbingan dan
Kaunseling. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Tarmimy, F. A. (2013, Oktober 18). Apa yang
dimaksud dengan pemprosesn botto-up dan pemprosesan top-down: Kompsiana.
Retrieved Mac 19, 2016, from Laman web Kompasiana:
http://www.kompasiana.com/fikri_attamimy/apa-yang-dimaksud-dengan-pemprosesan-bottom-up-dan-pemprosesan-top-down_552b2c91f17e61b67ad623c0
Yatimah, S., & Mohd Tajudin, M. (2011). Teori
Kaunseling Al-Ghazali. batu Caves: PTS Islamika Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment