1.0
Pendahuluan.
Kanak-kanak itu
ibarat kain putih, perilaku moral mereka saling berkait rapat dengan gaya
keibubapaan yang digunakan, cara mendidik anak-anak yang merangkumi aspek
tanggungjawab, pengisian komunikasi, gerak balas ibubapa terhadap tingkah laku
anak, pelbagai rangsangan dari ibubapa dan perkara yang berkaitan ganjaran dan
hukuman. Terdapat empat gaya keibubapaan iaitu yang pertama authoritarian iaitu
tinggi kawalan dan rendah kasih sayang, kedua adalah permisif yang rendah
kawalan dan tinggi kasih sayang, ketiga pula pengabaian yang rendah kawalan dan
rendah kasih sayang atau yang keempat dan terakhir adalah autoritatif yang
tinggi kawalan dan tinggi kasih sayang. Latar belakang budaya seseorang itu
banyak mempengaruhi tingkah lakunya, Warisan merupakan persekitaran dimana
polanya ditentukan oleh masyarakat. Budaya merupakan adat, kepercayaan, nilai,
norma, institusi dan produk-produk komuniti yang diturunkan dan diwarisi oleh
generasi-generasi seterusnya dan ini memberi impak ke atas pemikiran, perasaan
dan tingkah laku seseorang itu (Rahil & Habibah, 2007) . Dalam tugasan ini
ianya memfokuskan kepada kajian silang budaya dan adakah kaedah yang digunakan
adalah bersesuaian dengan semua orang daripada semua budaya atau sebaliknya.
Dalam hal ini satu contoh telah diberikan iaitu Holly seorang kanak-kanak
perempuan yang suka memanjat pokok dan tentang larangan yang telah diberikan
oleh bapanya (Mohamed, 2001) .
Dalam Teori
Kohlberg ada tiga peringkat dan setiap peringkat dibahagikan kepada dua tahap.
Oleh itu perilaku moral seseorang itu bukan sahaja bergantung kepada kaedah
gaya keibubapaan, juga kepada faktor persekitaran yang lain. Kanak-kanak
seperti Holly mempunyai perilaku sosial yang sama dengan kanak-kanak yang
sebaya dirinya. Tidak dinafikan pengaruh rakan sebaya banyak mempengaruhi perlaku
mereka, tetapi itu bukan alasan untuk mereka untuk melanggar peraturan yang
telah ditetapkan oleh keluarga. Teori Kohlberg ini adalah inspirasi daripada kajian-kajian
Piaget dan John Dewey yang menekan pertumbuhan manusia berkembang secara
falsafah dan psikologi dalam bentuk positif. Kohlberg memperincikan lagi
daripada teori yang terdahulu. Kepentingan perilaku sosial dapat menstrukturkan
seseorang individu itu bukan sahaja melalui persekitaran tetapi budaya itu
sendiri agar tidak berlaku kecelaruan budaya. Silang budaya dapat membezakan
sesuatu bangsa dan dari mana mereka berasal. Dalam Teori Kohlberg setiap
individu itu mempunyai peringkat-peringkat tertentu yang perlu lebih diberi
perhatian agar dapat mengenalpasti satu-satu tindakan perilaku moral untuk
dikenali puncanya dan dapat diselesaikan mengikut kaedah-kaedah yang
ditetapkan, (Rahman,
2007; Dr.Abdul Halim & Ferlis, 2012; Rahman, 2007) .
2.0
Teori
Perilaku Moral Lawrence Kohlberg
Teori perilaku
moral Lawrence Kohlberg ini berkembang dari setiap peringkat ke setiap
peringkat mengikuti perkembangan moral kanak-kanak tersebut. Susunan adalah
mengikut kebolehan seseorang memberikan sebab yang matang dalam penyelesaian
satu-satu isu yang dihadapi oleh mereka yang terlibat. Jika seseorang individu
didapati berada di satu peringkat yang tinggi, ini menandakan ia telah melalui
peringkat-peringkat moral yang lebih rendah. Kebiasaannya individu itu akan
memilih peringkat yang lebih tinggi daripada peringkat semasa. Setiap peringkat
adalah sistematik dan berstruktur, merupakan sistem pemikiran yang berterusan,
cara individu itu menganalisa dan menginterpretasikan data serta membuat
keputusan mengenai masalah moral dan peribadi merupakan satu perkara yang
penting dalam perkembangan moral yang berterusan. Urutan dalam
peringkat-peringkat ini adalah tidak berbalik, ini bermakna dalam semua keadaan
trauma yang serius. Pergerakan dalam peringkat penaakulan moral selalunya
adalah ke depan dan tidak pernah mundur (Mohamed, 2001; Sang, 2008) .
2.1
Penaakulan
Pra-Konvensional
Peringkat ini dimana ianya peringkat paling rendah,
peringkat ini bersifat “hierarchial
integration”. Ciri penaakulan pada peringkat ini ialah kepercayaan bahawa
apa-apa yang dianggap betul ialah mematuhi peraturan pihak berkuasa. Pemikir
lebih memberi penekanan kepada kepentingan diri serta kesan satu-satu
bertingkah laku (Rahil & Habibah, 2007; Yatimah & Mohd Tajudin,
2011) .
1.
Orientasi
kepatuhan dan hukuman
Mematuhi
peraturan untuk mengelakkan daripada dihukum. Perbuatan yang baik buruk
dipastikan oleh akibat fizikal bukan kesan psikologi itu adalah persepsi mereka
pada tahap ini. Pada peringkat pemikiran moral berorientasikan egosentrik
membolehkan manusia selaraskan moral untuk diri sendiri. Moraliti diperingkat
ini dibentuk berpandukan kepada prinsip ‘hendonisme’. Contoh, murid yang datang
lambat ke sekolah akan didenda atau dihukum, oleh itu mereka akan datang ke
sekolah tepat pada masanya untuk mengelakkan dari di hukum. Secara tidak
langsung mendisiplinkan pelajar untuk datang awal ke sekolah.
2.
Orientasi
ganjaran individu (instrument relativist)
Keperluan
seseorang individu memastikan yang betul dan salah. Pertolongan atau bantuan
yang diberikan adalah bersifat mengharapkan ganjaran daripada apa yang dibuat.
Peringkat ini juga dikenali sebagai ‘hendonisme’ utilitarian iaitu apabila
seseorang menilai sesuatu tingkah laku berpandukan keinginan untuk mendapatkan
ganjaran. Contoh, setiap denda yang dilakukan mestilah setimpal dengan
kesalahan seperti mereka yang tidak mematuhi spesifikasi menurut buku peraturan
sekolah seperti berambut panjang. Sebagai denda, guru disiplin akan mengunting
rambut mereka. Ataupun murid yang tidak berpakaian uniform pengakap sekolah
tidak dibenarkan mengikut aktiviti berkawad.
2.2 Penaakulan
Konvensional
Peringkat ini adalah peringkat
pertengahan, dalam peringkat ini adalah ‘structured
wholes’. Pertimbangan yang dilakukan adalah berdasarkan persetujuan atau
kehendak orang lain, harapan keluarga, nilai tradisional, kesetiaan pada negara
dan undang-undang masyarakat. Penekanan kepada dorongan kendiri untuk melakukan
apa yang diterima oleh masyarakat.
3. Orientasi kanak-kanak baik atau
perlakuan baik. (Good boy-Nice girl
orientation)
Ianya
berlandaskan apa yang baik, pertolongan dan dipersetujui oleh orang lain. Ia
juga dikenali sebagai “good boy/nice
girl” iaitu seorang kanak-kanak sudah boleh menerima norma masyarakat
Sesuatu tindakan yang dilakukan akan dinilai baik /buruk berdasarkan sokongan
atau persetujuan orang lain. Perlakuan yang baik ditafsirkan sebagai disukai
oleh orang lain dan mereka akan berkelakuan baik untuk mendapat ganjaran/pujian
daripada orang lain. Contoh, perlakuan baik akan dihargai dan bernilai seperti
menghormati guru dan orang yang lebih tua dinggap perlakuan yang baik dan boleh
diikuti oleh orang lain dan dijadikan sebagai amalan (Lead, 2013; Mohamed, 2001) .
4.
Orientasi
undang-undang dan peraturan
Undang-undang
adalah kuasa mutlak, pihak berkuasa wajib dihormati dan susunan sosial tidak
berubah. Ianya merujuk kepada kesanggupan melakukan sesuatu tanggungjawab
masyarakat dan memenuhi peraturan sosial yang telah ada. Perlakuan yang baik
akan memberi kesejahteraan kelompok dengan lebih harmoni. Individu akan merujuk
kepada norma-norma masyarakat, perundangan sebagai sesuatu yang muktamad dan
orang lain mestilah mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Contoh, perlakuan
moral menjadi tanggungjawab bersama seperti seorang ketua kumpulan pengakap
sekolah memberi arahan agar setiap ahli pengakap mematuhi peraturan yang telah
ditetapkan dan ia menjadi tanggungjawab bagi dirinya untuk mematuhi peraturan
tersebut juga setiap ahli untuk melaksanakan segala peraturan (Mohamed, 2001; Lead, 2013) .
2.2
Penaakulan
Pasca Konvensional
Peringkat ini adalah peringkat yang tidak ‘varian’.
Pada peringkat ini ialah apa yang betul adalah yang sejajar dengan hak manusia
sejagat, nilai-nilai atau prinsip-prinsip yang perlu dipertahankan oleh
masyarakat dan individu. Individu memahami prinsip-prinsip dan tujuan sesuatu
peraturan diadakan.
5.
Orientasi
kontrak sosial
Sesuatu
kebaikan dapat dinilai dari standard hak seseorang individu yang telah
ditentukan secara sosial. Memfokuskan kepada mempertahankan hak-hak asasi,
nilai-nilai dan sebarang kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama dalam
masyarakat tersebut. Peraturan dan undang yang dibuat adalah hasil persetujuan
bersama antara setiap ahli masyarakat dan membawa kebaikan kepada semua. Dan
diakui peraturan tersebut adalah fleksible dan boleh diubah sekiranya
bertentangan dengan norma kehidupan masyarakat dan ianya tidak relevan untuk digunakan (Mohamed, 2001; Dr.Abdul Halim & Ferlis, 2012) . Contoh, satu
tindakan benar dirujuk kepada persetujuan masyarakat seperti memegang sesuatu
adat masyarakat tertentu seperti memakai baju merah adalah tanda tuah pada
menyambut Perayaan Tahun Baru Cina.
6.
Orientasi
prinsip etika sejagat/universal
Kebaikan dan
betul adalah hal-hal yang berkaitan hati nurani seseorang individu dan
membabitkan konsep abstrak iaitu seperti maruah insan, keadilan dan kesamaan.
Peringkat tertinggi dalam pemikiran moral seseorang kerana peringkat ini melibatkan
soal falsafah tentang moral itu sendiri. Pada peringkat ini individu akan
mempertikaikan nilai dan norma. Apa yang dianggapkan betul adalah ditentukan
berpandukan pada satu prinsip individu itu sendiri yang dirasakan sesuai untuk
manusia sejagat tanpa mengambilkira masa dan situasi. Contoh, keputusan yang
diambil berdasarkan prinsip seperti menentukan cita-cita di masa depan. Ianya
ditentukan oleh kebolehan yang dimiliki. Ia berdasarkan minat individu itu,
jika minat melukis boleh menjadi arkitek dan pelukis. (Tahir, 2016; Jemaat, Kong, Hasim, & Ang,
2012) .
3.0 Bincangkan
Tingkah Laku Holly.
Holly merupakan
seorang kanak-kanak perempuan yang suka memanjat pokok. Dia paling handal
memanjat pokok di kalangan jirannya. Pada suatu hari, semasa memanjat pokok,
dia terjatuh tetapi tidak melukakannya. Bapa Holly berasa sedih melihatnya
jatuh. Dia memintanya berjanji supaya tidak memanjat pokok lagi, Holly berjanji
dengan bapanya. Pada hari kemudiannya, Holly dan kawan-kawannya bertemu dengan
Sean. Anak kucing kepunyaan Sean terperangkap di atas pokok dan tidak boleh
turun ke bawah. Sesuatu tindakan mesti dilakukan, jika tidak anak kucing itu
akan terjatuh. Holly sahaja yang boleh memanjat pokok untuk menurunkan anak
kucing itu, tetapi dia teringat janjinya dengan bapanya.
Pada pendapat
saya tingkah laku Holly saya kategorikan pada Peringkat kedua iaitu Konvensional
dan tahap yang ke tiga Orientasi kanak-kanak baik atau perlakuan baik. Dimana
waktu ini kanak-kanak membina struktur di dalam diri mereka. Mereka akan
bertindak menjadi budak yang baik dimana segala pertimbangan dilakukan melalui
persetujuan ibubapa dan masyarakat. Dalam hal ini Holly telah berjanji kepada
bapanya untuk tidak memanjat pokok demi keselamatan diri. Dalam peristiwa yang
berlaku Holly kena membuat satu tindakan untuk menyelamatkan kucing Sean agar
dipandang baik oleh masyarakat. Holly perlu membuat pertimbangan melalui dari
sudut kemasyarakatan. Holly sedar tentang perjanjian dengan bapanya, dalam masa
yang sama dia perlu menyelamatkan kucing tersebut dari terjatuh. Dorongan dalam
diri untuk membantu juga kuat kerana atas dasar tanggungjawab pada masyarakat
iaitu rakan beliau Sean. Telah diterangkan dalam perenggan 2.2 berkaitan
definisinya dan ianya jelas menyatakan bahawa nilai perhubungan dalam
kekeluargaan dan persahabatan perlu diambil kira dalam membuat keputusan.
Membuat satu keputusan mengambil tindakan yang betul bagi Holly adalah satu
contoh perlakuan yang baik dalam masyarakat. Ianya bukan sahaja mendapat
ganjaran yang baik tetapi menyerlahkan nilai diri dalam diri Holly. Holly perlu
mencari orang lain untuk menerangkan kepada bapanya tentang mengapa dia perlu
mengambil tindakan tersebut. Ini kerana dalam peristiwa ini hanya Holly seorang
sahaja yang boleh memanjat dan ini adalah satu tanggungjawab beliau pada
masyarakat. Holly perlu menerangkan kepada bapanya dengan jelas dan boleh
diterima oleh bapa Holly selain dibantu oleh orang lain.
Sebagai contoh jika Holly tidak membantu banyak
kemungkinan akan berlaku antaranya kucing Sean akan terjatuh dan cedera atau
mengakibatkan kematian. Akibatnya Holly akan rasa bersalah dan kemungkinan
besar Holly akan kehilangan rakan iaitu Sean. Oleh yang demikian Holly perlu
menurunkan kucing tersebut agar kucing itu tidak cedera atau mati dan secara
tidak langsung Holly dapat menyelamatkan hubungan persahabatan dengan Sean dan
masyarakat akan memandang Holly sebagai budak yang baik. Dan masyarakat menilai
bahawa Holly dibesarkan oleh keluarga (bapa) dengan nilai-nilai murni dalam dirinya.
Masyarakat akan menmandang tinggi dan menghormati bapa Holly. Dalam kehidupan
yang bermasyarakat dan budaya yang berbeza Holly perlu mengambil tindakan bijak
dan bertanggunjawab.
Peringkat Konvensional adalah yang paling sesuai diambil
kerana jika diambil pada peringkat pra konvensional adalah tidak bersesuaian
ini kerana ia lebih kepada kepatuhan, denda dan ganjaran sedangkan di sini bapa
Holly hanya mahu Holly berjanji dan tidak menyatakan jika Holly melanggar janji
denda/hukuman akan dikenakan. Jelas di sini bahawa bapa Holly masih memberikan
kelonggaran atas janji yang dibuat. Tidak menggunakan kuasa veto untuk mematuhi
arahan. Ia lebih memberi penekanan tentang hubungan dan perlakuan yang baik
yang harus dipatuhi oleh Holly. Jika peringkat Pasca Konvensional adalah tidak
bertepatan dan jauh dari jangkauan nilai cerita Holly. Kerana Pasca
Konvensional lebih kepada peringkat tinggi yang mana ianya memberi penekanan
kepada undang-undang yang besar ruang lingkupnya serta prinsip sejagat.
4.0 Cadangan
sebagai seorang kaunselor.
Dalam hal ini sebagai seorang kaunselor, kita perlu
memberi penerangan yang jelas kepada bapa Holly tentang tingkah laku anaknya.
Serta memberikan perbandingan dan persamaan antara sejagat. Masyarakat biasanya
dimaksudkan sebagai satu kumpulan individu yang dikaitkan mempunyai persamaan
dalam beberapa perkara. Masyarakat adalah sebuah pola yang sangat kompleks
tentang satu organisasi sosial. Umumnya apa yang dapat diperhatikan ialah di
dalamnya terdapat anggota yang saling bergantung dan terdapat garis panduan
bagi semua tingkah laku moral. Setiap masyarakat mempunyai satu sistem ekonomi
serta mempunyai kawasan tertentu, satu kebudayaan yang mempunyai sifat yang
berlainan yang dapat memenuhi keperluan anggotanya dan mempunyai kebebasan
politik. Masyarakat boleh dikelaskan berdasarkan sumber ekonomi sama ada
feudal, sosialis dan komunis. Ia juga boleh dikelaskan mengikut agama seperti
Islam, Kristian, Buddha dan Hindu. Ia juga mengikut bahasa seperti Bahasa
Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil. Atau secara
mudahnya masayarakat itu merangkumi di dalamnya individu atau kelompok manusia
yang berinteraksi antara satu sama lain, berkongsi satu kebudayaan yang sama di
dalam satu kawasan yang tertentu dan mereka berasa bersatu di dalam kumpulan
dan melihat diri mereka berlainan daripada orang atau kumpulan manusia yang lain (Dr.Abdul Halim &
Ferlis, 2012; Yusof, 2010) . Sebagai seorang
kaunselor sudah sedia tahu berkaitan dengan sains sosial dimana ianya merupakan
satu bidang atau disiplin ilmu yang mengkaji struktur dan sifat-sifat kelompok
manusia, bagaimana individu-individu atau kelompok-kelompok manusia
berinteraksi antara satu sama lain dan dengan orang disekeliling mereka. Lebih
tepat lagi sains sosial merupakan disiplin akademik yang mempersoalkan tentang
kemanusiaan dalam konteks sosialnya atau mempelajari kehidupan sosial atau
lebih tepat mempelajari tingkah laku yang lazim pada kelompok-kelompok manusia (Yusof, 2010) .
Dalam hal yang berkaitan Holly dan bapanya sebagai
kaunselor kita perlu memberikan pemahaman berkaitan kehidupan bermasyarakat dan
tanggungjawab dalam masyarakat setempat kepada bapa Holly. Setelah memberi
kefahaman yang jelas dan bapa Holly telah memahaminya kita ke langkah yang
berikutnya. Iaitu memberikan perbandingan dan persamaan antara kita dengan
individu lain. Dan tindakan yang dibuat terhadap Holly. Biarpun duduk dalam
lingkungan masyarakat yang berbilang kaum dan berbeza kefahaman dan kepercayaan
kita mempunyai satu persamaan dengan orang lain iaitu mahukan kehidupan yang harmoni,
sikap tolong menolong dan menjaga norma-norma murni dalam kehidupan agar berada
dilandasan yang betul. Sebagai kaunselor yang beragama Islam dan berbangsa Melayu
dan mempunyai jiran berbangsa Cina dan beragama Buddha, saya perlu menghormati
kebudayaan dan kepercayaan mereka. Dalam hidup berjiran kita perlu lebih
bertoleransi dan mempunyai sikap yang baik dan saling menasihati antara satu
sama lain. Menerima teguran dari jiran jika melakukan tindakan yang tidak
menyenangkan hati jiran. Sebagai contoh dalam perayaan Tahun Baru Cina pada
malam perayaan, mereka akan membakar mercun dan pada tepat pukul dua belas
malam dan pada saat itu bagi kaum lain mereka sedang tidur dengan lena. Biarpun
tidur terganggu kita perlu menghormati budaya mereka yang berbeza kerana untuk
menjamin kehidupan yang lebih harmoni. Dalam isu Holly dan bapanya ini, bapa
Holly perlu lebih bersikap terbuka. Betul, beliau bimbang tentang keselamatan
anaknya takut akan terjatuh dan mengalami kecederaan tetapi dalam keadaan tertentu
kemahiran yang dimiliki Holly adalah amat berguna untuk orang lain. Sebagai
seorang Kaunselor saya perlu menasihati bapa Holly tentang kemahiran yang
dimiliki Holly amat berguna untuk masyarakat setempat dan memberikan tunjuk
ajar tentang langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil. Bagi orang
berbangsa Melayu dan beragama Islam dan juga bagi anak jiran yang berbangsa
Cina dan beragama Buddha memanjat pokok adalah satu perkara yang janggal untuk
dilakukan oleh kanak-kanak perempuan kerana ia bercanggah dengan adat resam
budaya timur yang mempunyai ciri-ciri kelembutan. Tetapi bagi Holly mungkin
memanjat pokok adalah perkara biasa yang dilakukan olehnya kerana dalam hal ini
bapanya hanya risaukan keselamatannya. Oleh itu Holly adalah kanak-kanak
perempuan yang luarbiasa yang mempunyai kemahiran yang tidak semua orang boleh
lakukan. Bapa Holly patut berbangga dengan kemahiran yang dimiliki oleh Holly.
Jelas di sini walaupun berlaku silang budaya tetapi ianya membawa kebaikan
kepada masyarakat setempat. Oleh itu tindakan bapa Holly adalah tidak tepat dan
beliau perlu mengalakkan Holly untuk mengunakan kemahirannya untuk membantu
orang lain. Ini kerana tindakan Holly membantu menurunkan kucing Sean adalah
langkah yang terpuji dan memberikan nilai dalam diri Holly walaupun dari sudut
pandang bapanya adalah satu tindakan yang bahaya. Memberi pemahaman dari sudut
yang positif tentang kelebihan Holly bagi bapa Holly membatalkan perjanjian
sebelumnya dan membenarkan Holly memanjat pokok atas tujuan yang baik.
5.0 Kesimpulan
Kadangkala bila melibatkan budaya
ada yang mengaitkan dengan mitos, perbezaan budaya ada setengahnya mempunyai
sedikit persamaan dari segi mitosnya. Kepercayaan itu bergantung kepada
individu tertentu untuk mempercayai mitos tersebut dan mengembangkannya di
generasi yang berikutnya. Contohnya budaya Cina adalah unik berbanding dengan
budaya Asia Barat. (Moorey, 2012) .
Teori Kohlberg dinilai paling konsisten dengan teori ilmiah, pek untuk
mendedahkan kemmpuan seseorang dalam membuat pemikiran juga pertimbangan moral
dan bercirikn perkembangan moral. Kelebihan teori ini adalah boleh mendorong
seseorang individu berfikir secara rasional dan logik dalam membuat keputusan
berasaskan norma-norma dan nilai-nilai yang baik dalam masyarakat. Dalam kes
Holly ibubapa/masyarakat harus menerima pendapat Holly dengan berfikiran
terbuka dan membimbing mereka meningkatkan tahap penaakulan moral.
Jumlah patah
perkataan +/- 2700 patah perkataan
Rujukan:-
Dr.Abdul Halim, O., & Ferlis, B. (2012). ABPS2103
Cross-Cultural Psychology. Seri Kembangan: Open University Malaysia.
Jemaat, A. H., Kong, f., Hasim, M. S., & Ang, T.
K. (2012, April 27). Teori Perkembangan Moral Kognitif Kohlberg.
Retrieved Mac 18, 2016, from Laman web google doc:
https://docs.google.com/uc?id=0B6z3yHdicsgBazhoS3AtRTQ5eDg&export=download
Lead, S. M. (2013). Kohlberg: SimplyPsychology.
Retrieved January 22, 2016, from Simply Psychology Web Site:
http://www.simplypsychology.org/kohlberg.html
Mohamed, M. n. (2001). Pengantar Psikologi - satu
pengenalan asas kepada jiwa dan tingka laku manusia. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Moorey, T. (2012). Understand Chinese Mythology -
The Myths and their meaning. London: Teach Yourself.
Rahil , M., & Habibah, E. (2007). Psikologi
Pendidikan untuk Perguruan - Edisi Kedua. Shah Alam: Karisma Publications
Sdn Bhd.
Rahman, Z. A. (2007). Pembimbing Rakan Sebaya.
Petaling Jaya: IBS Buku Sdn Bhd.
Sang, M. S. (2008). Psikologi Pendidikan untuk
pengajaran dan pembelajaran. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Tahir, N. (2016). Teoi Perkembangan. Retrieved
Mac 19, 2016, from Laman web amaljaya,com:
http://www.amaljaya.com/guru/wp-content/uploads/2011/09/teori-perkembangan.pdf
Yatimah, S., & Mohd Tajudin, M. (2011). Teori
Kaunseling Al-Ghazali. batu Caves: PTS Islamika Sdn Bhd.
Yusof, R. (2010). Asas sains sosial dari perspektif
sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bhasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment